A mesterséges édesítőszert az 1960-as évek derekán kísérletezték ki az Egyesült Államokban, és hatósági engedélyeztetését követően mintegy 50 éve használják az élelmiszeriparban.
A Nemzetközi Rákkutatási Ügynökség, valamint a WHO és FAO élelmiszer-adalékanyagokkal foglalkozó bizottsága (JEFCA) az elmúlt időszakban független, mégis egymást kiegészítő vizsgálatokat végzett az édesítőszer fogyasztásával kapcsolatos egészségügyi kockázatok felmérésére. A JECFA, amely harmadik alkalommal folytatott vizsgálatokat az aszpartámmal kapcsolatban, úgy ítélte meg: az összefüggést mutató bizonyítékok az aszpartámfogyasztás és az emberekben kialakuló rákos megbetegedések között nem meggyőzőek.
Ennek megfelelően helybenhagyták a korábban meghatározott, a megengedhető napi bevitelre (ADI – acceptable daily intake) vonatkozó irányelvet. Mindez egy átlagos testsúlyú személynek jelenleg napi 9-14 doboz (!) aszpartámos üdítőital fogyasztását ítéli biztonságosnak. A hagyományos cukroknál mintegy kétszázszor édesebb aszpartám a diétás üdítők piacának jolly jokere, így nem csoda, hogy a WHO bejelentését követően minden szempár a legnagyobb üdítőital-gyártókra szegeződött.
A PepsiCo különösen kínos helyzetbe került, miután 2015-ben először kivonta, majd a bezuhanó eladások hatására csakhamar visszahozta az aszpartámot a diétás kóla összetevői közé. A folyamatosan felröppenő egészségügyi kockázatokkal szemben – amelyek a kivonást indokolták –, az édesítőszer visszatérésének csupán egy oka volt: a fogyasztók jobban szerették az ízét.
A hazai és világmárkák reakcióit ITT olvashatja >>
Forrás: Store Insider