Hamarosan a boltokban a laboratóriumi halfilé

3D-s technikával nyomtatott, laboratóriumban termesztett halfilé kerül forgalomba várhatóan jövőre Szingapúrban, majd nem sokkal később Japánban és az Egyesült Államokban is. Az első laboratóriumban termesztett halfilét egy izraeli székhelyű biotechnológiai vállalat, a Steakholder Foods és egy szingapúri sejtmezőgazdasági start-up, az Umami Meats fejleszti.

A laboratóriumi halfilé hamarosan komoly űrt tölthet be, figyelembe véve, hogy a Világgazdasági Fórum (WEF) szerint az emberek világszerte több halat és tenger gyümölcseit fogyasztanak, mint valaha. (A legnagyobb fogyasztású országokban, például Izlandon, vagy a Maldív-szigeteken az emberek 2019-ben fejenként átlagosan több mint 80 kilogramm halat és tenger gyümölcseit ettek). A Dalhousie Egyetem tanulmánya szerint azonban, ha a dolgok így mennek tovább, a világ óceánjai 2048-ra gyakorlatilag kiürülhetnek - írja az Euronews.

A fogyatkozó halpopuláció és a magas környezetvédelmi adók miatt kerülhetnek előtérbe a laboratóriumban termesztett halételek. A laboratóriumban termesztett marhahúst és csirkehúst már egy ideje tanulmányozták, de kevés vállalat foglalkozott eddig halételek előállításával.

Tiszta, átlátszó, antibiotikum-mentes
A Steakholder Foods vezérigazgatója, Arik Kaufman azt mondja, hogy elkezdték a haltermékek 3D-nyomtatását. Szabadalmaztatott nyomtatási lehetőségeik révén ugyanazt a textúrát és pelyhességet nyomtatják ki, mint amilyen egy igazi hal. A veszélyeztetett fajok sejtjeit – mint például a fűrészesfogú sügér és az angolna – használják izom- és zsírtermesztésre. Ezeket aztán hozzáadják a „biotintához", hogy egy terjedelmes, ujjnyi hosszúságú, fehér filét nyomtassanak.

Az eljárás tiszta, átlátszó. A végtermék antibiotikum-mentes, és feltételezem, hogy a jövőben meg fogjuk érteni e termesztett húskészítmények egészségügyi előnyeit - mondja Arik Kaufman, a Steakholder Foods vezérigazgatója. A végeredmény a hagyományos hal pelyhességét tükrözi, sütve és fűszerezve pedig nehéz megkülönböztetni a nyomtatott halfilét az eredetitől. 

A laboratóriumi halfilé előtt álló kihívások
Az Umami vezérigazgatója, Mihir Pershad arról beszélt, hogy a halsejteket egyelőre növényi alapú összetevőkkel hígítják a biotintában. Ennek oka az, hogy bár a folyamat a laboratóriumi hal esetében egyszerűbb, mint például a marhahúsnál, sokkal kevesebbet tudunk a halról, mint a tehén őssejtekről, ráadásul a sejttenyésztés önmagában túl drága ahhoz, hogy a termék előállítási költsége és ára versenyezhessen a hagyományos tenger gyümölcseiből készült termékekével.

 


Texasban nyílik a világ első nyomtatott kávézója

Texasban nyílik a világ első nyomtatott kávézója 

Brownsville-ben, Texasban készül megnyitni a világ első 3D nyomtatott kávézóját a Starbucks.
A világ tíz legjobb kávézója

A világ tíz legjobb kávézója 

Egy ausztráliai kávézó került a dobogó tetejére. Az olaszok labdába sem rúgnak.
Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre

Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre 

Az 1000-2000 fő közötti települések italüzletei is pályázhatnak a 3 milliós támogatásra.
Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában

Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában 

Fényfestés, zene, borok és gasztroélmények a Miskolci Soho-ban.
Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat

Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat 

A gazdák több százezer sertést nem tudnak értékesíteni, miközben a vidéki térségeket csődhullám fenyegeti.
Argentin borok Budapesten

Argentin borok Budapesten  

Idén is bemutatkozott Budapesten a Malbec, e világhírű argentin borfajta, az egyik legnagyobb hazai borkereskedésben.
Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták

Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták 

A legjellemzőbb gombabetegségekkel szemben ellenálló szőlőfajtákat, valamint magas hozzáadott értékkel rendelkező borászati termékeket fejlesztett ki a Varga Pincészet Kft. és a Pécsi Tudományegyetem (PTE) konzorciuma. 
Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról

Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról 

A fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem értékválasztás is.
Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market

Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market 

A gin nemcsak az egyik legnépszerűbb ital és longdrink alapanyag a fővárosban, hanem az egyik legnagyobb ginfesztivál főszereplője is.
Tej Terméktanács: mindenki egyen több trappista sajtot!

Tej Terméktanács: mindenki egyen több trappista sajtot! 

A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista sajt fogyasztásának ösztönzésére.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.