Így kapcsolódik össze az alkoholtrendek változása és a turizmus

A turizmus egyre több ország számára jelent kiemelt szerepet, amely nagyban hozzájárul az adott nemzet gazdasági fejlődéséhez, munkahelyteremtéshez. Az elmúlt években több gazdasági ágazat kapcsolódott be és válik a turizmus egyre meghatározóbb szereplőjévé.

A gasztronómia és ezzel együtt az alkoholok fogyasztása is szerepet játszik a turizmus fejlődésében, amelyről Erdei Zsolt Jordi, a Premium Gin Hungary alapítója tartott előadást a Gozsdu Udvarban található, újonnan megnyitott, dél-amerikai hangulatú Spíler Nikában.

Nem véletlen, hogy egy ilyen eseményt a turistáktól nyüzsgő helyszínen tartott a cég, hiszen egy másik fontos téma számukra a turizmus. A prezentáció témája ugyan a turizmus hatása az alkoholtrendek alakulására, de ez fordítva is megjelent az előadás során, ugyanis a szeszesital turizmus napjainkban egy dinamikusan növekvő ág.

Az alkoholturizmusnak több gazdasági előnye is van
Az alkoholturizmusnak több gazdasági előnye is van
Fotó: Premium Gin

Az alkoholfogyasztás az utazás és a turizmus szerves része

Mind a gyakorlati tapasztalatok, mind a kutatások azt mutatják, hogy az emberek élvezetüket a tevékenységek széles skálájának tulajdonítják, mint például a desztináció története, a helyi konyha és a helyi italok. Míg egyes utazók az alkoholfogyasztást mellékes élménynek tekintik, sokak számára ez lehet az utazás fő oka, ami az „alkoholturizmus” növekvő népszerűségét eredményezi.

Az szeszesital-turizmus pozitív hatásit több tanulmány is igazolta.

Szoros összefüggés van a nagy turisztikai nyomás és az alkohollal kapcsolatos elemek nagyobb jelenléte között, különösen a városi környezetben.

Gazdasági előnyei közé tartozik a turisták közvetlen, közvetett és indukált kiadása is. A turisták közvetlenül költenek árukra és szolgáltatásokra. A turisztikai kiadásokat közvetlenül kapó helyi intézmények/személyek pedig utólagos kiadási köröket hajtanak végre, így közvetett költést eredményeznek. Az indukált hatás a helyiek által bér, fizetés, haszon, bérleti díj és kamat formájában megszerzett bevételből adódik, amely a kapcsolódó turizmus nélkül nem jött volna létre.

A legtöbb országhoz társítható valamilyen népszerű étel és/vagy ital. Ha valaki paellát, tapast, sangríát emleget, azonnal Spanyolország jut eszünkbe. Olaszországnak ott a pizza, a pasta, a prosecco, az Aperol, ahogy nekünk Magyarországon a gulyásleves, a Tokaji Aszú, az Unicum és a pálinka.


Fotó: Depositphotos

Természetesen a marketingszakemberek tudják mekkora húzóerő van az adott desztináció gasztronómiájában, így a marketing és kommunikációs tevékenységeik során kiemelik az adott régió / város / ország ételeit és italait.

Az utazási trendek alakulásával megfigyelhető hogyan formálódik az egyes alkoholkategóriák vagy márkák népszerűsége: egy hazájában népszerű alkoholmárka mindig kellemes és nosztalgikus élményt ad, ha azt később saját hazánkban is megvásárolhatjuk.

A "Spirit Tourism" egy gyorsan fejlődő ágazat, ami lehetőséget kínál a helyi turizmus növekedésére, ezáltal munkahelyek teremtésére és a helyi gazdaságok fellendítésére. Az Európai Parlament például kampányt indított a szeszesital-turizmus érdekében, mert felismerte annak értékét. Különösen a vidéki területeken látható a fent említett gazdasági erősödés. A világ minden tájáról érkező látogatók vonzásával a szeszfőzdék országuk, egyedi kulturális örökségük és kulináris hagyományaik nagyköveteiként működnek. Az Európai Unió 44 szeszesital kategóriát és kb. 250 földrajzi eredetvédett helyet tart nyilván, amelyek az adott régió kultúráját és hagyományait képviselik.

Írország turizmusában a lepárlók a siker egyik sarokkövét jelentik. Az Egyesült Királyság skót whisky ipara mintegy 2 millió turistát vonz évről évre a régióba. A német borvidékek turizmusának gazdasági hatása jelentős, 2019-ben 26,4 milliárd eurót generált az ágazat, és 384 878 ember adott munkát.

A világ élenjárói az alkohol turizmus tekintetében: Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Mexikó és például Kuba.


Szőlő alapú gintermékek hazai szakemberektől

Szőlő alapú gintermékek hazai szakemberektől 

Közel 430 millió forint támogatással valósította meg a fejlesztést.
Híres csehországi sörfőzdék a nagy elődök nyomában

Híres csehországi sörfőzdék a nagy elődök nyomában 

Több, mint négy százalékkal többet készítette tavaly, mint 2023-ban.
A Botaniq Bár és a Bibo is ott a Gourmet Fesztiválon

A Botaniq Bár és a Bibo is ott a Gourmet Fesztiválon 

Michelin-csillagos éttermek, népszerű street food helyek, borászatok, cukrászdák és kézműves finomságok egy helyen.
Jég veled – búcsú az idei cseresznyetermés jórészétől

Jég veled – búcsú az idei cseresznyetermés jórészétől 

Idén luxuscikk lehet a cseresznye és az őszibarack is.
Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris

Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris 

A tranzakció értelmében a Culinaris Wholesale Kft. kereskedelmi tevékenységét teljes egészében a Chef Market Zrt. veszi át.
MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának

MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának 

Május 14-én tartották a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) éves Közgyűlését a pesti Vigadó épületében található VígVarjú étteremben.
A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem

A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem 

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a patinás Fővám téri Nagycsarnokban működő Fakanál étterem, amely a napokban ünnepelte 25 éves születésnapját.
Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját

Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját  

Ismét virágzik a Kéknyelű Badacsonyban.
Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten

Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten 

Kína borászati nagyhatalmi címre tör – nem véletlenül.
A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.