Jammertal: Olyan termékhez nem adjuk a nevünket, amelyet mi magunk nem vennénk meg

Idén húsz esztendeje, 2004–ben nyílt meg a Jammertal Borbirtok első borászata. Ez volt az első fontos lépés azon az úton, amelynek egyik legjelentősebb állomása a Concours Mondial de Bruxelles 2021 borversenyen elért világelsőség volt. A Jammertal Borbirtok nem csak magát helyezte fel az elit vörösborok világtérképére, hanem egyúttal a Villányi borvidék terroirját is.

Az elmúlt két évtizednek van egy megkerülhetetlenül fontos szereplője, aki nélkül ez a történet valószínűleg soha nem íródott volna meg, de aki szinte soha nem lépett ki a reflektorfénybe. Ő Varjas Sarolta Judit, a Jammertal Borbirtok egyik megálmodója és társtulajdonosa – most azonban szerencsére válaszol kérdéseinkre. 

Varjas Sarolta Judit / Fotó: Friedl Edit / JBB
Varjas Sarolta Judit / Fotó: Friedl Edit / JBB

Aki őt ismeri, tudja, vezérelve az, hogy nincs kompromisszum a napi munka során, és csak minőségi terméket engednek ki a kezeik közül.

V. S. J: Mi 365 napon keresztül azért dolgozunk, hogy a boraink olyanok legyenek, amilyennek elképzeltük őket. Az ember jön–megy Magyarországon; sajnos, sokszor a felületes külsőségek azt mutatják, mintha megközelítőleg minőségi termék készülne. De abban a pillanatban, ha kinyitjuk az ajtókat, és megnézzük a háttérországot, azonnal észre lehet venni – tisztelet a kivételnek – milyen igénytelen körülmények között folyik a termelés. Mennyire nem figyelnek arra, milyen a munkamorált nagyban befolyásoló infrastruktúra. Hosszú távon minőségi terméket csak minőségi körülmények között, célorientált, a munkájukban és az alkotott értékben hívő emberekkel lehet létrehozni. Olyan termékhez nem adjuk a nevünket, amelyet mi magunk nem vennénk meg.

Úgy gondolja, hogy Magyarországon a tökéletességre való törekvés nem általános?

V. S. J: Sajnos nem. Nagyon sok a középszerű és annak is az alsó határát súroló termék, szolgáltatás. Tendencia, hogy nagyon sokan csak a kötelező elvárások minimális szintjét célozzák meg, és sokszor még azt sem teljesítik.

JBB tételek / Fotó: Friedl Edit / JBB
JBB tételek / Fotó: Friedl Edit / JBB

Ön szerint a mai világban van–e létjogosultsága olyan prémium termékeket létrehozni, amelyek élvezetéhez, a helyes értékrenden kezeléséhez egy kis kifinomultság és valamennyi gyakorlati tapasztalat szükséges a fogyasztó részéről is?

V. S. J: A prémium és luxus fogalma valahol devalválódott a mai világban. Egyre jobban nyílik az olló az igény és az igénytelenség között. Az emberek azt gondolják, ha pénzem van, mindent megvehetek. A valódi minőség sokszor nem érdekes. A maga és környezete iránt igényes vevő érti, hogy a minőségnek ára van és a minőséget tudni kell értékelni. Nagyon jól tudja, hogy ár / érték alapján a mindenkori prémium hol tart és annak valójában mi a tartalma. Erre a kategóriára mindig lesz igény. Az igényesség belülről fakad. A Nagybor nem relatív, hanem abszolút kategória. Büszke vagyok arra, hogy a világ bármely borvidékének vezető márkái mellé le tudjuk tenni saját tételeinket, mint azonos színvonalú és élvezeti értékű borokat.

Mit gondol arról, hogy sokan nagy minőségű vörösborokhoz sokkal olcsóbban szeretnének hozzájutni? Az elérhető felmérések alapján a kereskedelmi láncok átlagos vásárlói ezerötszáz forintért már prémium bort várnának el.

V. S. J: Az emberek egy része nemigen van tisztában azzal, hogy egy meghatározott egységár mögött milyen felelősségrendszer húzódik meg, milyen tudás, szakértelem, tapasztalat, pénzügyi rizikó és napi küzdelem áll mögötte. Vajon hányan gondolkodnak el azon, hogy egy hektár szőlő megmetszését, kötözését, kilevelezését, leszüretelését naponta 8 -10 ember végzi? Egy-egy munkafolyamat a birtokunkon 80–100 ember kéthetes erőfeszítése. A feladatokat hidegben, nyirkos időben, tűző napsütésben is el kell végezni, ráadásul szakszerűen. A kitűnő minőségű szőlészeti munka nem lehet alibi-tevékenység. Nem is gépesíthető ezen a szinten. De még az egész évben elvégzett herkulesi munkát is könnyen tönkre teheti egy pár napos esős időszak a szüreti időszakban. Olyankor nincs kin számonkérni az elmaradt bevételt vagy hasznot.

Ebben az üzletágban mindent előre kell finanszírozni anélkül, hogy bármilyen piaci garanciát kapnánk. Egy szerencsétlen esemény, mint például a Covid–19, évekre befagyasztotta a piacot. A szőlőt pedig gondozni, a borokat kezelni kell akkor is, ha az eladások akadoznak.

Egyszóval a kitűnő és egyben olcsó vörösbor lehet elvárás – de csakis irreális elvárás. Valószínűleg időnként mindig lesz egy–egy fellelhető, az általános szabályt erősítő kivétel, de a tendencia azt mutatja, hogy a valós értékért valós árat kell fizetni.

A Jammertal-csapat menedzsmentje / Fotó: ​​​​​​​Friedl Edit / JBB
A Jammertal-csapat menedzsmentje / Fotó: ​​​​​​​Friedl Edit / JBB

Mit tart a jövő legnagyobb kihívásának?

V. S. J: A kimagasló értéket produkáló borászati tevékenység nem nélkülözheti a kézzel végzett nehéz fizikai munkát. Ez elsősorban a szőlőtermesztést érinti. Kizárólag kitűnő szőlőből lehet kitűnő bort készíteni. Nincs az a robot vagy algoritmus, amely meg tudja határozni, melyik hajtást tartsuk meg, melyik fürtöt válogassuk le. A tapasztalt és elhivatott szőlőmunkások egyelőre géppel nem helyettesíthetők. Itt jön a képbe a következő generáció viszonya a munkához. Őket nagyon nehéz napi szinten motiválni. Szeretik meghatározni, mennyi időt és milyen módon töltenének el munkával. Viszont lássuk be, „home office”- ból nem lehet szőlőt metszeni. Sajnálatos módon a feltételeket az agráriumban a természet diktálja, így ehhez alapból alkalmazkodni kell. Ennek egyenes következménye, hogy vagy nem lesz elérhető, vagy megfizethetetlenné válik a minőségi kézi munkaerő. Nem véletlen, hogy a Champagne-vidéken a „grand cru” szőlő kilónkénti ára mára már nyolc és fél euró – a magyar átlagos 120 forint / kg árhoz képest.

Mi áll az Ön által vezetett Jammertal Borbirtok kiemelkedő sikereinek hátterében?

V. S. J: Az emberi tényező, a személyes hozzáadott értékek. Értem ezalatt a borbirtok valamennyi munkatársának napi szintű erőfeszítéseit. Az összes partnerünk támogató közreműködését. Elért eredményeink egyértelműen a csapatmunka sikere.


Jég veled – búcsú az idei cseresznyetermés jórészétől

Jég veled – búcsú az idei cseresznyetermés jórészétől 

Idén luxuscikk lehet a cseresznye és az őszibarack is.
Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris

Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris 

A tranzakció értelmében a Culinaris Wholesale Kft. kereskedelmi tevékenységét teljes egészében a Chef Market Zrt. veszi át.
MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának

MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának 

Május 14-én tartották a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) éves Közgyűlését a pesti Vigadó épületében található VígVarjú étteremben.
A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem

A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem 

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a patinás Fővám téri Nagycsarnokban működő Fakanál étterem, amely a napokban ünnepelte 25 éves születésnapját.
Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját

Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját  

Ismét virágzik a Kéknyelű Badacsonyban.
Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten

Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten 

Kína borászati nagyhatalmi címre tör – nem véletlenül.
A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.
Új Michelin-csillagos menü az égben

Új Michelin-csillagos menü az égben 

Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.
Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.