Mint a Forbes e témát körüljáró cikkéből kiderül, a járvány miatt, véli a szerző, a világ borvidékein jó néhány borászat végső bezárásra kényszerülhet a következő hónapokban, évben. Az egyetlen túlélési stratégia a digitalizáció, amely a borfogyasztás teljesen új korszakát is elhozhatja. Ezzel, egyelőre, azonban legfeljebb a fogyasztó nyer.
Az értékesítési stratégia újragondolása
Az elmúlt egy hónapban világossá vált, hogy a világ borászainak (is) újra kell írniuk 2020-as stratégiájukat az új koronavírus okozta járvány miatt. Különösen azok kerültek azonnal nehéz helyzetbe, akik boraikat elsősorban a HORECA-szektornak (borbároknak, éttermeknek, szállodáknak) értékesítették, az ő megrendeléseik gyakorlatilag egyik percről a másikra akár nullára csökkentek. Azoknak sem sokkal egyszerűbb, akik maguk működtetnek vendéglátóhelyet – akár kifejezetten a boraik értékesítését segítendő –, és jó néhány ilyen borászat is van. Köztük a badacsonyi Laposa is, amely azonban az országban gyakorlatilag elsőként lépett szintet és váltott mindent analógról online-ra.
Menekülés a online térbe
A harminchektáros, családi Laposa Borbirtokhoz komoly vendéglátós portfólió tartozik: a pincészet teraszán úgy ehetünk, hogy közben rálátunk a tóra, Badacsony ikonikus, nemrég felújított épületében, a Hableányban pedig úgy, hogy a modern borfeldolgozót és kellemes enteriőrt fixírozzuk. Ezen kívül nyaranta kinyit a jóféle balatoniparti büfék hangulatát hozó, koncerthelyszínként is bevált FrissTerasz is. Csúcsszezonban ez a három vendéglátóhely 42 dolgozóval átlagosan havi 39 ezer vendéget szolgál ki. A tulajdonosok erre idén egyáltalán nem számítanak. „Nagyon nehéz helyzetben vagyunk, akár a borászat, akár a vendéglátás, akár a saját, akár a Badacsony, a Balaton vagy a gasztronómia oldaláról nézem” – mondja Laposa Bence, aki amellett, hogy a családi céget vezeti, a tó körüli minőségi éttermeket és pincészeteket összefogó Balatoni Kör elnöke is. Prémium boraik értékesítése a korábbi „tizedére, huszadára” esett vissza, részben azért, mert ezek eddig az ország vendéglátóhelyein és saját kóstolóikon fogytak. Bevételük harmada tehát kapásból kiesett. Termékpiramisuk alját, az 1500–2000 forintostételeket élelmiszerbolt-láncokban is értékesítik, itt az eladások egyelőre stagnálnak, de Bence fel van készülve arra, hogy ez is csökkenni fog, ahogy a kijárási korlátozás elhúzódik. Ahogy mondja: „most az is az online térbe menekül, aki még életében nem járt a Facebookon”. Március 20-ig nyitva tartottak éttermeikben, utána szinte azonnal elindult borkiszállításuk is – sőt megfogtak minden létező csatornát, boraikat ajtóig viszi a saját webshop, a Bortársaság, a Kifli.hu, és a Vapianón keresztül a Wolt is – országszerte elérhetők borválogatásaik, köztük egy, a Vöröskeresztet támogató borcsomag, derül ki a Forbes írása nyomán.
Forrás: forbes.com