Megnyitott Egerszalók első termálvizes szállodája

Szerdán hivatalosan is megnyitott a Thermal Park Egerszalók szállodai szárnya. Ezzel teljessé vált a 2007-ben megkezdett  600 millió forint értékű szálláshelyfejlesztés.

1959-ben Eleanor Roosevelt ex-firstlady győzködte az amerikai tévénézőket, hogy vegyenek Good Luck margarint. 2009-ben Hernádi Judit koleszterinszintjét csökkentette a Flóra. Ötven év eltelt, de a módszer mit sem változott. Az ilyen és ehhez hasonló, jól bevált, visszatérő mintákat könnyen megértik a nézők, és a reklámosoknak sem kell újabb és újabb megfogalmazási mód után kutatni. Kérdés, hogy mikor érdemes a klisékhez nyúlni és mikor tesz inkább rosszat a márkának a megszokott forma.

Abban a legtöbb reklámos egyetért, hogy klisék nélkül nincs reklám, sőt az is egyértelmű, hogy ezeket sokszor kell használni. A hasonló alapokra épülő reklámok nem feltétlenül válnak közhelyessé, a játékfilmek többsége is jól azonosítható dramaturgiai-műfaji vázakra épül, ez mégsem eredményez minden esetben unalmas megoldást. Vállaltan szubjektív összeállításunk készítésekor nem csupán reklámközhelyeket akartunk bemutatni, hanem olyan általános szerkezeti, tartalmi és formai mintákat is, melyek gyakran azonosíthatók a reklámokban.

Az elsősorban reklámfilmes megoldások esetében értelmezhető dramaturgiai sémák közé nemcsak történetszövéssel kapcsolatos hasonlóságokat soroltunk, hanem számos olyan vonást is, melyek függetlenek a vizuális megformálástól, formai elemektől. A Slate online magazin szerint Donald Gunn, a Leo Burnett-hálózat korábbi kreatívvezetője egy előadásában tizenkét kategóriát különböztetett meg a sikeres reklámok között. Sas István reklámfilm-rendező szerint pedig a legtöbb reklámfilm mögött ugyanaz a nyolc-tíz alapötlet áll.


Tíz gyakori dramaturgiai megoldás

Hűségnyilatkozat: Az egyik legrégebbi és legegyszerűbb szerkezet, a reklám szereplője kiáll a termék mellett, ecsetelve annak előnyeit, kiválóságát, egyediségét. Gyakran jelennek meg benne fiktív vagy álszakértők – fogorvos, mosógépszerelő –, vagy a célcsoport számára releváns celebek, véleményvezérek.
Good Luck margarin (Eleanor Roosevelt)
Flóra margarin (Hernádi Judit)
Corega műfogsorrögzítő (Mary Zsuzsi)

 

{video|id=1022|width=425|height=344}

{video|id=1023|width=425|height=344}

{video|id=1024|width=425|height=344}




Demonstráció: Ez a reklámtípus a termék vagy szolgáltatás tulajdonságait igyekszik általában objektív köntösben bemutatni. Mire képes, milyen tulajdonságokkal rendelkezik, mire használható a márka? A terméket gyakorta próbáknak vetik alá. Ugyanúgy ide tartoznak a You Tube-on megtalálható termékismertető videók, mint a tévéshopos botmixerperformanszok.
Apple iPhone: Calamari

{video|id=1025|width=425|height=344}




Az élet egy szelete: Hétköznapi életből vett mindennapi, egyszerű példa, szituáció, amelybe beleszőhető a termék. A célcsoport könnyen bele tudja képzelni magát a helyzetbe, így a terméket is a saját életébe. Ezt a mechanizmust alkalmazza sok levespor, narancslé és számos egyéb élelmiszermárka. A hirdetésekben gyakran családok fogyasztják jóízűen a terméket.
Maggi

{youtube|id=Z2Yd3V-OmV4|width=425|height=344}




Problémamegoldás: Szintén klasszikus fogás, amikor a reklám felvet egy problémát, amely szinte megoldhatatlannak tűnik, végül azonban a termék bebizonyítja, hogy mégsem az. Az üzenet megfogalmazása változatos lehet, a felvetett probléma pedig lehet realisztikus vagy éppen stilizált, játékos, humoros.
Sport Szelet

{video|id=1026|width=425|height=344}




Összehasonlítás: Olyan szituáció vagy kísérlet, amikor a termékkategória más – „szokásos”, „átlagos” – darabja nem ér el megfelelő hatást, de a mi termékünk igen. Egyetlen kisgyereknek hófehér az inge a tanteremben, mert az ő anyukája az adott mosóporral mosott. Némileg árnyaltabb változata, amikor a másik termék is elvégzi a feladatot, de a hirdetett termék valamiben még többet nyújt, még többet tud, még egyszerűbb a használata.
Macintosh vs. PC

{video|id=1027|width=425|height=344}




Mindent megér: A termékért mindent. Nincs olyan, amit ne tenne meg érte az ember – legalábbis a reklámban. A szereplők akár egy repülőgépből is hajlandóak kiugrani érte, gyakran pedig küzdelmet folytatnak egymással, hogy az övék lehessen a vágyott cucc. Szintén gyakori megoldás, ami az előbbinek tulajdonképp az inverze, amikor a hirdetett termék vagy szolgáltatás hajlandó bármire a fogyasztóért.
Toyota Rav4

{video|id=1028|width=425|height=344}




Szuperhős: A termék erősségei felnagyítva jelennek meg. Bonyolult és nehéz helyzeteket old meg, átvészeli a megpróbáltatásokat, nincs előtte akadály. Olykor szuperképességekkel rendelkezik és képes szuperképességekkel felruházni fogyasztóját is.
Red Bull

{video|id=1029|width=425|height=344}




A nagy csavar: Egy ismerős, kiszámítható végkifejlettel kezdődő történet valami egészen meglepő, váratlan dologgal zárul, bekövetkezik egy csavar, meglepő esemény, amely valamiképp magában hordozza az üzenetet is.
Toyota Corolla

{video|id=1030|width=425|height=344}




Inverz: Többféle inverz megoldás létezik. Az egyik, amikor a reklámban szidják, negatív kontextusba helyezik a terméket, de mindezt érzékelhetően idézőjelbe téve. Még gyakoribb az úgynevezett abszurd inverz klisé: ebben az esetben a problémára valami nyilvánvalóan rossz megoldást kínálnak, majd megmutatják a terméket, amely már valódi megoldást kínál.
Budapest Bank Emese

{video|id=1031|width=425|height=344}






Hét tipikus reklámközhely


Íme néhány, legtöbbször kínosan közhelyesen ható reklámfogás, amelyekbe mégis nagyon gyakran futunk bele. Kevésbé összetettek, kevesebb variációs lehetőséggel bírnak, mint a dramaturgiai formulák, többnyire elkoptatottak, így eredeti megvalósításuk is igen ritka.

Boldogság, szeretet
Vidám családok gyerekkel és kutyával, mosolygós fiatalok a nyári napsütésben.

Megszemélyesítés
Ritkán sikerül a készítőknek elkerülni a kínosság vagy nevetségessé
válás csapdáit, amikor az állatokat megszemélyesítik, beszéltetni
kezdik.

Nincs pénz reklámra
A hirdetett termék vagy szolgáltatás annyira olcsó, hogy nem maradt
pénz rendes reklámra.

Dobozolt nemi hormonok
A termék használóját (dezodor, parfüm, rágógumi stb.) lerohanják az
ellenkező neműek.

Tudós, laboratórium
A reklámokban a tudósok mindig vállalhatatlan frizurát hordanak,
borzalmasan öltözködnek és semmi mással nem töltik az idejüket, mint
hogy hajerősítő samponokat fejlesszenek.

Szerepzavar
Bombázó csajok pózolnak koszos, olajos overálban, bányászként, dokkvagy
épp építőmunkásként. Egyszerű és nem túl elegáns megoldás.

Hegyvidéki táj
A hirdetett autó mindig végtelen messzeségbe vesző, gyönyörű
országutakon száguld. Megértjük, hogy nem mutathatják
kipufogófüstben, a városi dugóban vesztegelni, de akkor is, tessék
kitalálni valami újat!



Népszerű reklámszavak, kifejezések


A reklámszövegek, szlogenek is megfáradhatnak egy idő után, különösen, ha ötből négy hirdetésben ugyanaz a három szó hangzik el. Bár a reklámcsászár David Ogilvy 1980-as híres könyve (Ogilvy a reklámról) szerint hatásosak voltak az efféle szófordulatok, ma már ezt kétkedve hisszük csak el.






Képek, motívumok, amelyeket óvatosan használjunk


Tavaly ősszel a Szívlapát blogon gyűjtést indítottunk azokból a képzőművészeti alkotásokból, melyeket közismertségük miatt előszeretettel alkalmaznak reklámokban, azonban mára annyira elhasználtak lettek, hogy használatuk felér azzal, mintha a készítő bevallaná: valójában nem jutott eszébe semmi eredeti. Íme néhány rendszeresen használt, legtöbbször erőtlen, sőt esetenként kínos vizuális idézet.

{kep|id=50169|align=center|width=580|title=Michelangelo: Ádám teremtése a Sixtus-kápolna mennyezetfreskójáról
További képekért kattintson!|title=auto|galeria=1|popup=1}

Az összeállítás elkészítésében segítségünkre volt: Kaszás György (Upgrade Communications), Nagy Dezső (DDB), Spielmann Gábor (Grey), Tihanyi Péter (ACG) és Sas István reklámfilmrendező.


Megújult a Kempinski Hotel Corvinus

Megújult a Kempinski Hotel Corvinus  

350 új élmény: a Kempinski Hotel Corvinus Budapestben befejeződött a szobák és lakosztályok felújítása.
Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak 

A Hyatt luxusszállodalánc folytatja terjeszkedését a régióban az AluaSoul Sunny Beach megnyitásával Bulgáriában.
Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.