A globális disztribúción innen és túl

Járni Leningrádban tanult, óvodás Prágában volt, a középiskolát pedig Hollandiában végezte. Csehül azóta elfelejtett, de hollandul folyékonyan beszél Horváth Ákos, az Amadeus Magyarország októberben kinevezett új ügyvezető igazgatója.

A turisztikai szakmába az informatika világából érkezett. Mire voltak kíváncsiak a vizsgáztatói?

– Elsősorban azt nézték meg, hogy mit tettem le eddig az asztalra, mekkora felelősségi körrel rendelkeztem korábbi munkahelyeimen. Az volt az érzésem, hogy olyan embert keresnek erre a pozícióra, aki sok szempontból újat tud hozni ebbe a munkakörbe. Az Amadeus ugyanis, amely korábban klasszikus disztribúciós rendszerként működött, átalakult. Ma már az a vállalat célja, hogy komplex informatikai megoldásokat kínáljon a turisztikai szakma számára. Ebbe a foglalási rendszeren túl beletartoznak a back-office és a mid-office szolgáltatások, az internetes megoldások is. Szállodák, légitársaságok, utazási irodák részére nyújtunk olyan informatikai megoldásokat, amelyek már nem kapcsolódnak szorosan az iparágunkhoz. Talán ezért is akart az Amadeus valakit a turizmuson kívülről behozni ebbe a pozícióba, aki képes egy kicsit másként tekinteni a területre.

Egyébként hogy zajlott a kiválasztás?

– Több hónapon át tartott a kiválasztási folyamat, májusban kezdődött, és augusztus végén zárult le. Idehaza is volt több forduló, de az utolsó két körre Madridban, az Amadeus központjában került sor.

Milyennek látja a GDS-piacot Magyarországon?

– Éles versenyt folytatnak az utazási irodákért a GDS-ek. Új termékeket, több támogatást kell adnunk az irodáknak, hogy minket válasszanak, és ne a versenytársainkat. Hét évet töltöttem a Microsoftnál, az jó iskola volt. Újfajta megközelítésre, tágabb termékportfólióra van szükség. Az YTravel termékünkkel például a touroperátorok felé nyitottunk, de ott is van még bőven tennivaló, hiszen aktívabban kellene növelnünk azoknak az utazásszervezőknek a körét, akik ebben részt vesznek. A kis és a nagy irodáknak eltérőek az igényeik, ezt is figyelembe kell venni a termékfejlesztésben.

Mindez hogyan tükröződik a forgalmukban?

– Az éles versenyhelyzet ellenére tavaly is tudtuk növelni piaci részesedésünket: a meglevő ügyfeleink forgalma növekedett, és új ügyfeleket is sikerült megnyernünk. Így a szegmensszámot tekintve a piacnak körülbelül negyven százaléka a mienk. A következő évek során célunk e részesedés további növelése, hiszen világátlagban ötven-hatvan százalékos az Amadeus részesedése, de például Lengyelországban hetvenkét százalékos ez az arány. Az új kihívásokra többek között a korábban hat fős iroda létszámának bővítésével válaszolunk. Négy új munkatársat vettünk fel, köztük egy új értékesítőt és egy üzletfejlesztési vezetőt.

Mit gondol a fapados légitársaságokról?

– Igyekszünk haladni a változó korral, ezért ha foglalni nem is minden csatornán lehet a rendszerünkben a fapadosok járatait, látni lehet, mi mennyibe kerül, így az utazási iroda munkatársa el tudja dönteni, érdemes-e az ügyfelének ezt az utazási lehetőséget javasolni, vagy annyiért adott esetben hagyományos légitársaság járatával is utazhat. Véleményem szerint egyébként a diszkont-légitársaságok a jövőben már nem tudják olyan drasztikusan növelni forgalmukat, mint mostanáig. Érdekes jelenségről számolnak be utazási irodai partnereink: míg utasaik különféle alkalmakra szívesen utaznak fapadosokkal, egy-egy szervezett útra, mondjuk egy római hétvégére jobban szeretnek hagyományos légitársasággal repülni.

Édesapja a légi közlekedésben dolgozott, hogyhogy önt nem vonzotta a repülés?

– Az öcsém még pilótavizsgát is tett, Németországban diákkorában dolgozott repülőtéren, engem azonban a közgazdaságtan jobban érdekelt. Furcsa véletlen, hogy a nővérem 1987-ben azon a Budapestről – Pozsony – Amszterdamba tartó gépen ült, amelyet két szlovák diák eltérített, emiatt Pozsonyból már nem indult tovább. A kalózakció szerencsésen végződött, a nővérem a hátsó ajtón több utassal együtt ki tudott szökni a gépből.

Hol nyaral a családdal?

– Mivel kicsik a gyerekek, elsősorban az autóval könnyen és gyorsan elérhető úti célok jöhettek eddig számításba: a horvát tengerpart, illetve a Balaton, ahol kiválóan éreztük magunkat.

Született

Gyöngyös, 1971. szeptember 29.

Család

Nős, két gyermeke van

Iskolák

• 1989–1990 Közgazdasági Főiskola, Hogeschool Holland (Amszterdam)
• 1990–1995 Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, Nemzetközi Kapcsolatok szak

Munkahelyek

• 1995–1996 Generali Budapest Biztosító Rt. marketingosztály-vezető
• 1996–2003 Microsoft Magyarország Kft., channel marketingmenedzser, PR-menedzser, termék-marketingmenedzser
• 2003–2004 MatávCom Kft., értékesítésmenedzsment-osztályvezető
• 2004–2006 Honeywell Building Solutions Kft., kelet-európai marketingvezető

Nyelvek

• holland, angol, német

Hobbi

• utazás, olvasás, komputer, autóvezetés, zene, rögbi, futás


Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.