A globális disztribúción innen és túl

Járni Leningrádban tanult, óvodás Prágában volt, a középiskolát pedig Hollandiában végezte. Csehül azóta elfelejtett, de hollandul folyékonyan beszél Horváth Ákos, az Amadeus Magyarország októberben kinevezett új ügyvezető igazgatója.

A turisztikai szakmába az informatika világából érkezett. Mire voltak kíváncsiak a vizsgáztatói?

– Elsősorban azt nézték meg, hogy mit tettem le eddig az asztalra, mekkora felelősségi körrel rendelkeztem korábbi munkahelyeimen. Az volt az érzésem, hogy olyan embert keresnek erre a pozícióra, aki sok szempontból újat tud hozni ebbe a munkakörbe. Az Amadeus ugyanis, amely korábban klasszikus disztribúciós rendszerként működött, átalakult. Ma már az a vállalat célja, hogy komplex informatikai megoldásokat kínáljon a turisztikai szakma számára. Ebbe a foglalási rendszeren túl beletartoznak a back-office és a mid-office szolgáltatások, az internetes megoldások is. Szállodák, légitársaságok, utazási irodák részére nyújtunk olyan informatikai megoldásokat, amelyek már nem kapcsolódnak szorosan az iparágunkhoz. Talán ezért is akart az Amadeus valakit a turizmuson kívülről behozni ebbe a pozícióba, aki képes egy kicsit másként tekinteni a területre.

Egyébként hogy zajlott a kiválasztás?

– Több hónapon át tartott a kiválasztási folyamat, májusban kezdődött, és augusztus végén zárult le. Idehaza is volt több forduló, de az utolsó két körre Madridban, az Amadeus központjában került sor.

Milyennek látja a GDS-piacot Magyarországon?

– Éles versenyt folytatnak az utazási irodákért a GDS-ek. Új termékeket, több támogatást kell adnunk az irodáknak, hogy minket válasszanak, és ne a versenytársainkat. Hét évet töltöttem a Microsoftnál, az jó iskola volt. Újfajta megközelítésre, tágabb termékportfólióra van szükség. Az YTravel termékünkkel például a touroperátorok felé nyitottunk, de ott is van még bőven tennivaló, hiszen aktívabban kellene növelnünk azoknak az utazásszervezőknek a körét, akik ebben részt vesznek. A kis és a nagy irodáknak eltérőek az igényeik, ezt is figyelembe kell venni a termékfejlesztésben.

Mindez hogyan tükröződik a forgalmukban?

– Az éles versenyhelyzet ellenére tavaly is tudtuk növelni piaci részesedésünket: a meglevő ügyfeleink forgalma növekedett, és új ügyfeleket is sikerült megnyernünk. Így a szegmensszámot tekintve a piacnak körülbelül negyven százaléka a mienk. A következő évek során célunk e részesedés további növelése, hiszen világátlagban ötven-hatvan százalékos az Amadeus részesedése, de például Lengyelországban hetvenkét százalékos ez az arány. Az új kihívásokra többek között a korábban hat fős iroda létszámának bővítésével válaszolunk. Négy új munkatársat vettünk fel, köztük egy új értékesítőt és egy üzletfejlesztési vezetőt.

Mit gondol a fapados légitársaságokról?

– Igyekszünk haladni a változó korral, ezért ha foglalni nem is minden csatornán lehet a rendszerünkben a fapadosok járatait, látni lehet, mi mennyibe kerül, így az utazási iroda munkatársa el tudja dönteni, érdemes-e az ügyfelének ezt az utazási lehetőséget javasolni, vagy annyiért adott esetben hagyományos légitársaság járatával is utazhat. Véleményem szerint egyébként a diszkont-légitársaságok a jövőben már nem tudják olyan drasztikusan növelni forgalmukat, mint mostanáig. Érdekes jelenségről számolnak be utazási irodai partnereink: míg utasaik különféle alkalmakra szívesen utaznak fapadosokkal, egy-egy szervezett útra, mondjuk egy római hétvégére jobban szeretnek hagyományos légitársasággal repülni.

Édesapja a légi közlekedésben dolgozott, hogyhogy önt nem vonzotta a repülés?

– Az öcsém még pilótavizsgát is tett, Németországban diákkorában dolgozott repülőtéren, engem azonban a közgazdaságtan jobban érdekelt. Furcsa véletlen, hogy a nővérem 1987-ben azon a Budapestről – Pozsony – Amszterdamba tartó gépen ült, amelyet két szlovák diák eltérített, emiatt Pozsonyból már nem indult tovább. A kalózakció szerencsésen végződött, a nővérem a hátsó ajtón több utassal együtt ki tudott szökni a gépből.

Hol nyaral a családdal?

– Mivel kicsik a gyerekek, elsősorban az autóval könnyen és gyorsan elérhető úti célok jöhettek eddig számításba: a horvát tengerpart, illetve a Balaton, ahol kiválóan éreztük magunkat.

Született

Gyöngyös, 1971. szeptember 29.

Család

Nős, két gyermeke van

Iskolák

• 1989–1990 Közgazdasági Főiskola, Hogeschool Holland (Amszterdam)
• 1990–1995 Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, Nemzetközi Kapcsolatok szak

Munkahelyek

• 1995–1996 Generali Budapest Biztosító Rt. marketingosztály-vezető
• 1996–2003 Microsoft Magyarország Kft., channel marketingmenedzser, PR-menedzser, termék-marketingmenedzser
• 2003–2004 MatávCom Kft., értékesítésmenedzsment-osztályvezető
• 2004–2006 Honeywell Building Solutions Kft., kelet-európai marketingvezető

Nyelvek

• holland, angol, német

Hobbi

• utazás, olvasás, komputer, autóvezetés, zene, rögbi, futás


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.