A globális disztribúción innen és túl

Járni Leningrádban tanult, óvodás Prágában volt, a középiskolát pedig Hollandiában végezte. Csehül azóta elfelejtett, de hollandul folyékonyan beszél Horváth Ákos, az Amadeus Magyarország októberben kinevezett új ügyvezető igazgatója.

A turisztikai szakmába az informatika világából érkezett. Mire voltak kíváncsiak a vizsgáztatói?

– Elsősorban azt nézték meg, hogy mit tettem le eddig az asztalra, mekkora felelősségi körrel rendelkeztem korábbi munkahelyeimen. Az volt az érzésem, hogy olyan embert keresnek erre a pozícióra, aki sok szempontból újat tud hozni ebbe a munkakörbe. Az Amadeus ugyanis, amely korábban klasszikus disztribúciós rendszerként működött, átalakult. Ma már az a vállalat célja, hogy komplex informatikai megoldásokat kínáljon a turisztikai szakma számára. Ebbe a foglalási rendszeren túl beletartoznak a back-office és a mid-office szolgáltatások, az internetes megoldások is. Szállodák, légitársaságok, utazási irodák részére nyújtunk olyan informatikai megoldásokat, amelyek már nem kapcsolódnak szorosan az iparágunkhoz. Talán ezért is akart az Amadeus valakit a turizmuson kívülről behozni ebbe a pozícióba, aki képes egy kicsit másként tekinteni a területre.

Egyébként hogy zajlott a kiválasztás?

– Több hónapon át tartott a kiválasztási folyamat, májusban kezdődött, és augusztus végén zárult le. Idehaza is volt több forduló, de az utolsó két körre Madridban, az Amadeus központjában került sor.

Milyennek látja a GDS-piacot Magyarországon?

– Éles versenyt folytatnak az utazási irodákért a GDS-ek. Új termékeket, több támogatást kell adnunk az irodáknak, hogy minket válasszanak, és ne a versenytársainkat. Hét évet töltöttem a Microsoftnál, az jó iskola volt. Újfajta megközelítésre, tágabb termékportfólióra van szükség. Az YTravel termékünkkel például a touroperátorok felé nyitottunk, de ott is van még bőven tennivaló, hiszen aktívabban kellene növelnünk azoknak az utazásszervezőknek a körét, akik ebben részt vesznek. A kis és a nagy irodáknak eltérőek az igényeik, ezt is figyelembe kell venni a termékfejlesztésben.

Mindez hogyan tükröződik a forgalmukban?

– Az éles versenyhelyzet ellenére tavaly is tudtuk növelni piaci részesedésünket: a meglevő ügyfeleink forgalma növekedett, és új ügyfeleket is sikerült megnyernünk. Így a szegmensszámot tekintve a piacnak körülbelül negyven százaléka a mienk. A következő évek során célunk e részesedés további növelése, hiszen világátlagban ötven-hatvan százalékos az Amadeus részesedése, de például Lengyelországban hetvenkét százalékos ez az arány. Az új kihívásokra többek között a korábban hat fős iroda létszámának bővítésével válaszolunk. Négy új munkatársat vettünk fel, köztük egy új értékesítőt és egy üzletfejlesztési vezetőt.

Mit gondol a fapados légitársaságokról?

– Igyekszünk haladni a változó korral, ezért ha foglalni nem is minden csatornán lehet a rendszerünkben a fapadosok járatait, látni lehet, mi mennyibe kerül, így az utazási iroda munkatársa el tudja dönteni, érdemes-e az ügyfelének ezt az utazási lehetőséget javasolni, vagy annyiért adott esetben hagyományos légitársaság járatával is utazhat. Véleményem szerint egyébként a diszkont-légitársaságok a jövőben már nem tudják olyan drasztikusan növelni forgalmukat, mint mostanáig. Érdekes jelenségről számolnak be utazási irodai partnereink: míg utasaik különféle alkalmakra szívesen utaznak fapadosokkal, egy-egy szervezett útra, mondjuk egy római hétvégére jobban szeretnek hagyományos légitársasággal repülni.

Édesapja a légi közlekedésben dolgozott, hogyhogy önt nem vonzotta a repülés?

– Az öcsém még pilótavizsgát is tett, Németországban diákkorában dolgozott repülőtéren, engem azonban a közgazdaságtan jobban érdekelt. Furcsa véletlen, hogy a nővérem 1987-ben azon a Budapestről – Pozsony – Amszterdamba tartó gépen ült, amelyet két szlovák diák eltérített, emiatt Pozsonyból már nem indult tovább. A kalózakció szerencsésen végződött, a nővérem a hátsó ajtón több utassal együtt ki tudott szökni a gépből.

Hol nyaral a családdal?

– Mivel kicsik a gyerekek, elsősorban az autóval könnyen és gyorsan elérhető úti célok jöhettek eddig számításba: a horvát tengerpart, illetve a Balaton, ahol kiválóan éreztük magunkat.

Született

Gyöngyös, 1971. szeptember 29.

Család

Nős, két gyermeke van

Iskolák

• 1989–1990 Közgazdasági Főiskola, Hogeschool Holland (Amszterdam)
• 1990–1995 Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, Nemzetközi Kapcsolatok szak

Munkahelyek

• 1995–1996 Generali Budapest Biztosító Rt. marketingosztály-vezető
• 1996–2003 Microsoft Magyarország Kft., channel marketingmenedzser, PR-menedzser, termék-marketingmenedzser
• 2003–2004 MatávCom Kft., értékesítésmenedzsment-osztályvezető
• 2004–2006 Honeywell Building Solutions Kft., kelet-európai marketingvezető

Nyelvek

• holland, angol, német

Hobbi

• utazás, olvasás, komputer, autóvezetés, zene, rögbi, futás


Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.
Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek

Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek 

Járatokat töröl a holland légitársaság repülőgépeinek karbantartási hibája miatt, jelentette a Dutch News című, angol nyelvű holland hírportál.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.