A globális disztribúción innen és túl

Járni Leningrádban tanult, óvodás Prágában volt, a középiskolát pedig Hollandiában végezte. Csehül azóta elfelejtett, de hollandul folyékonyan beszél Horváth Ákos, az Amadeus Magyarország októberben kinevezett új ügyvezető igazgatója.

A turisztikai szakmába az informatika világából érkezett. Mire voltak kíváncsiak a vizsgáztatói?

– Elsősorban azt nézték meg, hogy mit tettem le eddig az asztalra, mekkora felelősségi körrel rendelkeztem korábbi munkahelyeimen. Az volt az érzésem, hogy olyan embert keresnek erre a pozícióra, aki sok szempontból újat tud hozni ebbe a munkakörbe. Az Amadeus ugyanis, amely korábban klasszikus disztribúciós rendszerként működött, átalakult. Ma már az a vállalat célja, hogy komplex informatikai megoldásokat kínáljon a turisztikai szakma számára. Ebbe a foglalási rendszeren túl beletartoznak a back-office és a mid-office szolgáltatások, az internetes megoldások is. Szállodák, légitársaságok, utazási irodák részére nyújtunk olyan informatikai megoldásokat, amelyek már nem kapcsolódnak szorosan az iparágunkhoz. Talán ezért is akart az Amadeus valakit a turizmuson kívülről behozni ebbe a pozícióba, aki képes egy kicsit másként tekinteni a területre.

Egyébként hogy zajlott a kiválasztás?

– Több hónapon át tartott a kiválasztási folyamat, májusban kezdődött, és augusztus végén zárult le. Idehaza is volt több forduló, de az utolsó két körre Madridban, az Amadeus központjában került sor.

Milyennek látja a GDS-piacot Magyarországon?

– Éles versenyt folytatnak az utazási irodákért a GDS-ek. Új termékeket, több támogatást kell adnunk az irodáknak, hogy minket válasszanak, és ne a versenytársainkat. Hét évet töltöttem a Microsoftnál, az jó iskola volt. Újfajta megközelítésre, tágabb termékportfólióra van szükség. Az YTravel termékünkkel például a touroperátorok felé nyitottunk, de ott is van még bőven tennivaló, hiszen aktívabban kellene növelnünk azoknak az utazásszervezőknek a körét, akik ebben részt vesznek. A kis és a nagy irodáknak eltérőek az igényeik, ezt is figyelembe kell venni a termékfejlesztésben.

Mindez hogyan tükröződik a forgalmukban?

– Az éles versenyhelyzet ellenére tavaly is tudtuk növelni piaci részesedésünket: a meglevő ügyfeleink forgalma növekedett, és új ügyfeleket is sikerült megnyernünk. Így a szegmensszámot tekintve a piacnak körülbelül negyven százaléka a mienk. A következő évek során célunk e részesedés további növelése, hiszen világátlagban ötven-hatvan százalékos az Amadeus részesedése, de például Lengyelországban hetvenkét százalékos ez az arány. Az új kihívásokra többek között a korábban hat fős iroda létszámának bővítésével válaszolunk. Négy új munkatársat vettünk fel, köztük egy új értékesítőt és egy üzletfejlesztési vezetőt.

Mit gondol a fapados légitársaságokról?

– Igyekszünk haladni a változó korral, ezért ha foglalni nem is minden csatornán lehet a rendszerünkben a fapadosok járatait, látni lehet, mi mennyibe kerül, így az utazási iroda munkatársa el tudja dönteni, érdemes-e az ügyfelének ezt az utazási lehetőséget javasolni, vagy annyiért adott esetben hagyományos légitársaság járatával is utazhat. Véleményem szerint egyébként a diszkont-légitársaságok a jövőben már nem tudják olyan drasztikusan növelni forgalmukat, mint mostanáig. Érdekes jelenségről számolnak be utazási irodai partnereink: míg utasaik különféle alkalmakra szívesen utaznak fapadosokkal, egy-egy szervezett útra, mondjuk egy római hétvégére jobban szeretnek hagyományos légitársasággal repülni.

Édesapja a légi közlekedésben dolgozott, hogyhogy önt nem vonzotta a repülés?

– Az öcsém még pilótavizsgát is tett, Németországban diákkorában dolgozott repülőtéren, engem azonban a közgazdaságtan jobban érdekelt. Furcsa véletlen, hogy a nővérem 1987-ben azon a Budapestről – Pozsony – Amszterdamba tartó gépen ült, amelyet két szlovák diák eltérített, emiatt Pozsonyból már nem indult tovább. A kalózakció szerencsésen végződött, a nővérem a hátsó ajtón több utassal együtt ki tudott szökni a gépből.

Hol nyaral a családdal?

– Mivel kicsik a gyerekek, elsősorban az autóval könnyen és gyorsan elérhető úti célok jöhettek eddig számításba: a horvát tengerpart, illetve a Balaton, ahol kiválóan éreztük magunkat.

Született

Gyöngyös, 1971. szeptember 29.

Család

Nős, két gyermeke van

Iskolák

• 1989–1990 Közgazdasági Főiskola, Hogeschool Holland (Amszterdam)
• 1990–1995 Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem, Nemzetközi Kapcsolatok szak

Munkahelyek

• 1995–1996 Generali Budapest Biztosító Rt. marketingosztály-vezető
• 1996–2003 Microsoft Magyarország Kft., channel marketingmenedzser, PR-menedzser, termék-marketingmenedzser
• 2003–2004 MatávCom Kft., értékesítésmenedzsment-osztályvezető
• 2004–2006 Honeywell Building Solutions Kft., kelet-európai marketingvezető

Nyelvek

• holland, angol, német

Hobbi

• utazás, olvasás, komputer, autóvezetés, zene, rögbi, futás


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.