A hop on hop off nem a 7-es busz!

Három, a fővárosban garantált buszos városnézéseket kínáló vállalat is egyetérteni látszik abban, hogy valamilyen szabályozás szükséges azt követően, hogy a Budapest önkormányzata zárt ülésen úgy döntött, 2017-től monopolizálná a hop on hop off üzletet. A piaci szereplők szándéka, hogy a legkisebb mértékben zavarják a lakosság nyugalmát, a közlekedés rendjét, azonban a szabályozást nem úgy képzelik el, ahogy a főváros illetékesei – derült ki egy hétfői, a budapesti Marriott szállóban rendezett sajtótájékoztatón.

Hogy miért három és nem négy cég, ellentétben a valósággal? Mert a negyedik - City Tour Hop On Hop Off Kft. -, amelyiknek a kedvéért 11 óra helyett délután egyre halasztották a sajtótájékoztatót, állítólag halálesetre hivatkozva lemondta a részvételét. Részvétünk, egyben sajnáljuk, hogy egy munkatársukkal nem egészült ki a megjelent csapat. Ahogy azt is, hogy bár kapott meghívót a Főváros illetve a BKK is, képviselőjük érdemben nem járult hozzá a sajtótájékoztatón elhangzottakhoz.

A Mr Nilsz Kft., Program Centrum és a Big Bus képviseletében megjelenő City Sightseeing Kft. képviselői végül a Program Centrum-ügyvezető Toldi Annamáriát szóvivőnek kinevezve szintén nem nyilatkoztak. Nem megerősített forrásból úgy tudjuk, hogy a Big Bus képviselőjét a londoni központból megkérték, ha lehet, inkább hallgasson. A nem megjelent Budatours-Eurama tulajdonban lévő City Tour Hop On Hop Off Kft. és Mr Nilsz Kft-vel összeállt Program Centrum Kft. olykor pengeváltásba kerül a piac felosztásáért. Utóbbiakban tulajdonostárs Zakarya Hamdan, a Belváros szállodaiparában jól ismert Sameer Hamdan testvére. Sameer Hamdan érdekeltségébe tartozik egyebek mellett az Orbán Viktor részvételével megnyitott, Mellow Mood lánc tag Buddha Bar szálló is.

Az érintett cégek a szabályozást úgy képzelik el,

hogy a pályázat kiírását megelőzően egyeztet velük a Főváros, majd ezt követően nem a nyilvánosságot kirekesztve, zárt ülésen húsz perc alatt szavazzák meg azt a – kiszivárogtatott – jogszabályt, amelynek elolvasásához Toldi Annamária szerint fél nap szükséges. Úgy véli, mivel a pályázat nem került a nyilvánosság elé, nem végleges, így módosítható. A hármak szerint a piaci környezet szabályozása nem jelentheti egyetlen cég 20 évnyi monopolhelyzetbe hozását. Toldi kérte a jogszabályalkotókat: lássák végre be, hogy a garantált városnézések bonyolítása nem csak közlekedésszervezési kérdés, hanem legalább annyira turizmus is. „Ezt nem úgy kell kezelni, mint a 7-est buszt!” – szólított fel. Az érintettek üdvözölnék, ha a pályázati  kiírásban szintén szerepelne, hogy egyebek mellett mennyi nyelven szükséges biztosítani a városnézést, milyen útvonalon, mely tematikával. Egyetértenek azzal is, hogy a levegőminőség fontos szempont. A főváros többször próbálta hatályba végül nem lépő rendeletekkel magasabb környezetvédelmi besorolású motorok vagy járművek beszerzésére kényszeríteni az érintetteket. Ez azonban olyan mértékű beruházás, amit a 9-12 hónapra, folyamatosan megújítandó járatengedélyt kapó és – Toldi Annamária elmondása szerint – ezért hosszú távra tervezni képtelen buszos vállalkozások képteleneke kitermelni. A jelenlegi járatengedélyek 2016. december 31-én járnak le, a „titkos” pályázat értelmében másnap venné át az eddigi négy cég tevékenységét a 20 évre kiválasztott, szerencsés egyeduralkodó.

Az évi másfél milliárdos

becsült forgalmat bonyolító négy cég évi 50-60 millió forintnyi megállóhasználati díjat csenget be a BKK-n keresztül a Főváros kasszájába. Hasonló nagyságrendben fizet a közterület használatáért is. És akkor még nem beszéltünk az általuk fizetett adókról, járulékokról. Toldi Annamária szerint az egyszereplős piac következtében nem csak adóbevételektől eshet el az önkormányzat, de a cégenként 80-100 alkalmazottat foglalkoztató vállalkozások megszűnése következtében sokan kerülhetnek az utcára. Míg ma 50-60 busz fut – Toldi szerint nem mindig a legjobb kihasználtsággal – Budapest utcáin, addig a majdani nyertes 25 busszal üzemelne. A hétfőn, a nyilvánosság elé kiállt cégek bevallásuk szerint össze is állnának egy cégbe, összeadva a résztvevő járműveket, elosztva a bevételeket.

A Fővárostól érdeklődésünkre

a következő választ kaptuk írásban: „A helyi különcélú menetrend szerinti személyszállítás a nemzeti vagyonról szóló törvény vonatkozó rendelkezései alapján kizárólagos önkormányzati gazdálkodási tevékenység. Elvégzését az önkormányzat kizárólag koncessziós eljárás keretében adhatja át. A Fővárosi Közgyűlés e törvényi kötelezettségének eleget téve döntött annak megindításáról. A Fővárosi Közgyűlés – mint minden beszerzési eljárást – zárt ülésen tárgyalta a koncessziós eljárással kapcsolatos döntéselőkészítő anyagokat. A kiírás dokumentációja a beszerzési eljárás megindításával válik nyilvánossá. A Fővárosi Közgyűlés határozata 15 napban határozza meg az eljárás megindításának határidejét.”


Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.