Az érem két oldala

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2007. május 3-ai tárgyalásán bírságfizetésre kötelezte az Unitravel Utazásszervező Kft.-t, annak versenybe ütköző magatartásáért. Megítélésük szerint az iroda megtévesztő módon tájékoztatta utasait, valamint félrevezetőnek minősítették a Kft. piacelsőségi állítását. Az Unitravel bántóan igazságtalannak és megalapozatlannak tartja a GVH ellenük hozott első fokú határozatát, a rájuk kivetett egymillió forintos bírságot pedig a pénzbehajtási hajsza egyik újabb epizódjának értékeli.

A Gazdasági Versenyhivatal úgy ítélte meg, hogy az Unitravel Kft. három útjával kapcsolatban nem adott megfelelő tájékoztatást utasainak a részvételi díjon felül fizetendő belépőkről, jegyekről, így az utasokat a programfüzetben feltüntetettnél magasabb kiadás terhelte. Elmarasztalta továbbá az utazásszervező irodát azon állítása miatt, miszerint egyes útjaik esetében ők kínálják a legkedvezőbb árakat a piacon. A GVH jogsértést állapított meg, és bírság fizetésére kötelezte az Unitravel Kft.-t. A GVH-nál 2004 óta áll fenn a fogyasztóvédelmi iroda, amely a panaszbejelentésekkel foglalkozik. Az irodán jelenleg a turizmus terén zömében üdülési jogok értékesítésével kapcsolatos ügyeket vizsgálnak, amelyeknél – a vádak szerint – nem etikus eszközökkel jártak el az értékesítés során. Az eljárások még nem zárultak le, így erről bővebb felvilágosítással még nem szolgálhatnak. Az iroda fennállása óta a szóban forgó eset az első jelentős ügy – tájékoztatta lapunkat Mihálovits András, a GVH munkatársa. Utazási irodák ellen nagyon sok panasz érkezik a GVH-hoz, azonban a legtöbb esetben nem indítanak eljárást. Ennek az a magyarázata, hogy többnyire a két fél szerződéses vitájáról van szó, amely nem a GVH hatásköre – az ő feladatuk, hogy a piac normális működése felett őrködjenek. Ilyenkor a beérkezett panaszokat a fogyasztóvédelmi szervek felé továbbítják.

Urbantsok Gábor, az Unitravel igazgatója az ügy kapcsán elmondta, az iroda által szervezett egyes kulturális körutazások során az utasok a januárban kinyomtatott prospektus „Belépők” című blokkjában foglalt tájékoztatáshoz képest több belépős helyet is meglátogattak. Vagyis az alapprogramon felüli szabadidőt is múzeumlátogatással töltötték. Ezáltal a vizsgált 3 program során 20-40 százalékkal nagyobb összeget költöttek fakultatív programokra. Az igazgató fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy a 2 héttel az indulások előtt kiadott utastájékoztató már pontosan tartalmazta a szabadidő terhére meglátogatható intézmények belépődíjait. Ez alapján az utasok előre tervezhettek a felmerülő egyéb kiadásaikkal. Ráadásul a több fakultatív program többlet élményt is jelent, amit semmiképpen nem nevezne a fogyasztók megkárosításának.

Az irodát az évek óta ismert reklám szlogenjük („Széles választék – a legkedvezőbb árakon – már 15 éve”) használata miatt is bírsággal sújtották, mert azt jogsértő „piacelsőségi állításnak” minősítették. Az Unitravel úgy véli, a szóban forgó szlogent jogukban áll saját kiadványaikon feltűntetni, egyéb más médiahirdetésben pedig ezt nem kommunikálják. Nem érzik úgy, hogy ez akár versenytársaikat, akár a fogyasztókat megtéveszti. Urbantsok Gábor hozzáfűzte, összehasonlító árelemzéssel tudják bizonyítani, hogy az általuk kiválasztott úti célok programjait valóban az Unitravel kínálja a legkedvezőbb áron – figyelembe véve olyan egyéb szempontokat is, mint például a minőség, az időtartam, vagy az ellátás.

Az utazásszervező iroda saját megítélése szerint nem tanúsított törvényellenes magatartást, és a törvény előírásait a jövőben is betartja. Az elsőfokú ítélet ellen fellebbezést nyújt be a Fővárosi Bíróságon.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.