Az igazság odaát van?

Ez év elején bírságolási hullám söpört végig az utazási irodákon. A Fogyasztóvédelmi Felügyelőség azt kifogásolta, hogy a meghirdetett külföldi utak részvételi díja nem foglalja magában a repülőtéri illetéket, hanem azt külön fizetendő tételként tüntetik fel az irodák a katalógusokban. Az érintettek többsége a kiszabott bírságot befizette, a határozattal azonban nem értett egyet. Egyesek bírósághoz fordultak, a perek jelenleg is folynak.  

A történet még tavaly kezdődött, a Proko Travel Utazási Iroda esetével. 2006 szeptemberében mosonmagyaróvári irodájukat a területileg illetékes Fogyasztóvédelmi Felügyelőség 100 ezer forint bírsággal sújtotta, mivel 2006-os katalógusukban hirdetett repülőútjaiknál „+ repülőtéri illeték” szerepelt a szolgáltatás díjánál, amelynek konkrét összegét nem írták ki. A határozat indoklásában többek között szerepelt, hogy ezzel az eljárással prospektusuk nem alkalmas arra, hogy megfelelően tájékoztassák a fogyasztót a szolgáltatás díjáról. Prónay Gyula, a Proko Travel ügyvezető igazgatója az esettel kapcsolatban elmondta, hogy sem a határozattal, sem a kiszabott bírság mértékével nem értettek egyet: „A reptéri illeték hatósági áras, az összeget euróban adják meg. Ha nem akarom az utast becsapni, a szerződéskötéskor hivatalos illetékkel kell számolnom. Másik lehetőségem, hogy a katalógus készítésekor, előző év októberében rászámolom az árfolyamkockázatot, és magasabb összeget írok be a katalógusba, hiszen ekkor még nem tudhatom pontosan a nyári árfolyamot. Ezzel csak a vásárló járhat roszszul. Nekem sohasem volt, és nem is lesz ez a célom.” Így a Proko Travel fellebbezést nyújtott be. Prónay Gyula megalapozott indokokkal alátámasztva úgy érzi, az iroda nem csapta be, és nem károsította meg utasait. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) azonban korábbi határozatát helybenhagyta, és a bírság megfizetésére szólította fel az irodát. A jogerős határozat ellen további fellebbezésnek nem adtak helyt, jogszabálysértésre hivatkozva azonban az iroda a bíróság felülvizsgálatát kérhette volna. Noha az igazgató továbbra sem értett egyet a határozattal, mégsem fordult a bírósághoz, mivel a per lefolytatásához szükséges egyéb költségek messze meghaladták volna a kiszabott bírság mértékét, ráadásul valószínűleg sokáig elhúzódott volna az ítélet.

Támadás Keleten

Itt azonban még koránt sincs vége történetünknek. Idén év elején a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség munkatársai Nyíregyházán is jó néhány irodát szabálytalansággal vádoltak. Ezek az irodák többek között a Best Reisen útjait közvetítették. A szóban forgó hét irodára külön- külön pénzbírságot szabtak ki. A Best Reisen ezt a határozatot több okból is megfellebbezte. Véleményük szerint ezt nem hét különböző, hanem egy ügyként kell kezelni. Az egyes irodák csupán árusítják a tour operátor termékét az általuk meghatározott, szerződésben rögzített árakon. Így a közvetítő tevékenységért az irodák nem bírságolhatók. Nem létezik olyan jogszabály, amelyre a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség hivatkozik: az illeték nem szolgáltatás, hanem kötelezően fizetendő díj. A Best Reisen az eljárást diszkriminatívnak tartja, nem érti, miért az utazási irodákat sújtják bírsággal a légitársaság helyett. Tiltakozásukat első fokon elutasították, másodfokon helyt ad-tak azon kifogásuknak, hogy az ügyet ne hét különböző, hanem egyetlen esetként kezeljék. Végül a fizetési kötelezettséget nem törölték el. A Best Reisen a 100 ezer forint nagyságrendű bírságot befizette, de a határozatot nem fogadta el, a végzést megtámadta. Indokai közt többek között szerepelt, hogy nem létezik olyan hatályos jogszabály, amelynek alapján a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség a bírságot kiszabta. Emellett az eljárást többszörösen diszkriminatívnak tartják. Egyrészt diszkriminatív az utazási irodákra nézve a légitársaságokkal szemben, továbbá egyes utazási irodákra nézve, valamint az utazásközvetítők közül is csak a kicsik esetében folytattak vizsgálatokat. Mivel rengeteg további utazási irodát bírságoltak meg hasonló indokból, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) is bekapcsolódott az eseményekbe. A MUISZ hivatalos állásfoglalásával kapcsolatban felkerestük Bottyán Évát, a MUISZ alelnökét, az Etikai és Jogi Bizottság vezetőjét, aki nyilatkozott is munkatársunknak. Lapzártánk előtt azonban nyilatkozatát visszavonta, a megjelenést egy későbbi időpontban jelölte meg.

Felmérés a „jogsértő gyakorlatról”

Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség Társadalmi Kapcsolatok Főosztálya főosztályvezetője megkeresésünkre elmondta: „A vizsgálatok, ellenőrzések és jogértelmezési viták az előző év második felében kezdődtek, ennek keretében a regionális felügyelőségek ellenőrzéseket végeztek az általuk meghatározott szempontok alapján kiválasztott irodáknál. A szempontok között sok összetevő szerepelhet (például érkezett-e korábban panasz – hiszen voltak és vannak is panaszok), de a cél mindenképpen az volt, hogy az általunk jogsértőnek ítélt gyakorlat alkalmazásáról egyfajta reprezentatív képet kapjanak a hatóságok. Azaz: a kiválasztott irodák között kicsik és nagyok egyaránt szerepeltek. A témavizsgálat és az ehhez kapcsolódó ellenőrzések az utazási irodák, utazásszervezők által értékesített utazási csomagokra irányultak a vonatkozó kormányrendelet rendelkezései alapján. Többek között azért, mert lényegesen gyakoribb a repülőjegyek utazási irodán keresztüli megvásárlása, másrészt ez esetben az utazás egészéért fizetendő összeg valós feltüntetéséről tájékozódtak a hatóságok, és nem annak egy eleméről, a repülőjegy áráról. Tapasztalataink azt mutatják – tájékoztat a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főosztályvezetője –, hogy az igen széles kínálat szükségessé teszi a fogyasztók részéről az utazási szerződés megkötése előtt az alapos tájékozódást, így a kiválasztott csomag tényleges áráról szóló információközlés a fogyasztói érdekek szempontjából lényeges elem. Aki az ár alapján dönt – és ez hazai környezetben nem ritka –, bosszúsan veszi tudomásul, ha az irodában elé tett szerződés az előzetes tájékoztatókban megadott ellenszolgáltatáshoz képest lényegesen magasabb összeget tartalmaz. Ebből akár kára is származhat.”

A vasszigor eredménye

 Érdekes, hogy miközben több száz irodát pénzbírságra kötelezett a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség, amiért a fent említett okból megtéveszti ügyfeleit, a hivatalhoz egyetlen ilyen jellegű panasz sem érkezett az utazóközönség részéről. Sőt, az utóbbi évek tendenciája azt mutatja, hogy míg az utaspanaszok száma csökkent, a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség ellenőrzései megszaporodtak. (Az Eurotours 2004-es csődeljárása óta jelentősebb panasz nem volt, és abban az esetben is végül minden utast kártérítettek.) Egyes utazásszervező irodák – noha a határozattal nem is értettek egyet – kifizették a bírságot. Sokan azonban a bírói ítélettől várják a jogorvoslatot. Az ügyek viszont lassan haladnak, a folyamatos elnapolás jellemzi a pereket. Úgy tudjuk, amíg folytak az egyezkedések a MUISZ és a szakállamtitkárság között, a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség felfüggesztette a végrehajtásokat, újabb bírságokat pedig nem szabott ki.

Ezzel kapcsolatban Kathi Attila elmondta: „A MUISZ és az FVF között már tavaly megkezdődtek az egyeztetések, amelyek során kiderült, hogy a jogértelmezések között különbségek valóban léteznek, és az álláspontok nem közelíthetők. Többek között ez volt az egyik oka, hogy az eljárásokat a területi hatóságok megindították, hiszen azt a MUISZ is elfogadta, hogy abban a kérdésben, hogy mely jogértelmezés (illetve jogalkalmazási gyakorlat) helyes, csak bíróság dönthet, ehhez viszont szükséges, hogy az ügyek egyáltalán eljussanak a bíróságokhoz. A fogyasztóvédelmi hatóság által jogsértőnek ítélt gyakorlat miatt tehát megszülettek az első közigazgatási határozatok, természetesen azzal, hogy a fellebbezést követően az iroda a bírósághoz fordulhat. A perek eredményeinek ismerete előtt ugyanakkor valóban úgy látta az FVF, hogy újabb eljárásokat nem indít, hiszen az is előfordulhat, hogy a bíróságok is különbözőképpen ítélik meg a gyakorlatot, így felsőbb szintű bírói fórumnak kell majd döntenie az ügyben. Az egyeztetések során az akkori szakállamtitkár sokkal inkább az FVF értelmezését tartotta elfogadhatónak” – teszi hozzá Kathi Attila.

Joghézag, jogsértés?

Az utazási irodák úgy érzik, magatartásuk nem volt jogsértő. Abban a pillanatban, hogy létrejön az iroda és a vevő közt a megállapodás, utazási szerződést kötnek, amelyben tételesen és összegezve is feltüntetik, mit, miért kell fizetnie az utasnak. Zám Tibor, a Best Reisen cégvezetője úgy véli, a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség sorozatos akciója mögött valójában pénzszerzési, költségvetés- kiegészítési okok húzódnak meg. Érdekes, hogy az illetékek külön feltüntetése miatt sem a légitársaságokat, sem a nagy irodákat nem büntették, csak a kis irodákat néhány tízezer forintos összegre. A kis összegű büntetést a legtöbben kifizették, mert nem érdemes hosszadalmas és költséges bírósági eljárást vállalni, ezért a jogorvoslati lehetőségről lemondtak. Magas összegű bírságok esetében – főleg a megfelelő eszközökkel rendelkező, nagy forgalmú irodák és légitársaságok részéről – peres eljárás lett volna a válasz. A jogszabálysértést leginkább olyan cégeknél állapították meg, amelyeknél a fizetés és nem a peres eljárás volt a feltételezhető reakció. „Az egyes ügyekben harminc-ötvenezer forintos bírságot szabtak ki a területi hatóságok, egy esetben érte el a bírság összege a százezer forintot – reagált az FVF nevében Kathi Attila. – Mindezek ismeretében – tekintettel arra is, hogy a fogyasztóvédelmi bírságnak nincs felső határa – nem vehető komolyan az a felvetés, hogy a hatóságok célja a költségvetés-kiegészítés lett volna. A hatóság célja az volt, hogy az általa jogsértőnek tartott gyakorlat miatt megtegye a szükségesnek vélt hatósági intézkedéseket, azaz megszüntesse a jogellenes tevékenységet. Az esetleges perek végeredménye pedig nem csupán a felügyelőségeket, hanem az utazási vállalkozásokat is segíti az egységes és helyes, jogszerű gyakorlat kialakításában.” Zám Tibor fontosnak tartaná, hogy létezzen olyan rendelet, amely világosan előírja a teendőket, és minden érintettre egyaránt kötelezően vonatkozna. Az a baj, hogy nincs egyértelmű jogszabály. „A fogyasztóvédelmi törvény és a 214-es számú kormányrendelet között joghézag van – véli Zám Tibor. – A törvény alapján a vevőkkel a végső árat kell közölni, míg a rendelet szerint az utast arról kell tájékoztatni, mit tartalmaz a részvételi díj, és melyek a külön fizetendő járulékos költségek.” Az FVF véleménye szerint nem joghézagról, hanem jogértelmezési különbségről van szó, amelyben a bíróság mondhatja ki a végső szót.

Felülvizsgálat

Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumtól (ÖTM) azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 214/1996. (XII. 23.) Kormányrendelet felülvizsgálata szerepel az ÖTM II. félévi Munkatervében. A jogszabály szükséges módosításának előkészítése érdekében a Turisztikai Szakállamtitkárság egy szakmai kodifikációs munkacsoport felállítását kezdeményezte a MUISZ-szal egyetértésben. A Munkacsoport tagjai: Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, Szociális és Munkaügyi Minisztérium, FVF, MUISZ és ÖTM.

A Munkacsoport első ülését április végén tartotta, utána került sor egy előzetes normaszöveg-javaslat kidolgozására. Lapzártánk idején a normaszöveg tárgyalása zajlott, a beérkezett munkacsoporti vélemények alapján az azt következő héten egy újabb munkacsoporti ülésre kerül sor. Ezt követi majd az előterjesztés elkészítése s annak benyújtására a Szakmapolitikai Munkacsoportnak, majd elkezdődik a tervezet közigazgatási egyeztetése. A felülvizsgálat az alábbi témákat érinti: elektronikusan úton megkötött szerződések, árképzés, árfeltüntetés, felelősségi szabályok, utas és utazási vállalkozó jogai és kötelezettségei. A részletes módosító javaslatok az előterjesztés közigazgatási egyeztetése során lesznek nyilvánosak – tájékoztatott az ÖTM.

Árdrágító hatás

A reptéri illeték rengeteg összetevőt tartalmaz, például a repülőtér fenntartásához, üzemeltetéséhez való hozzájárulást vagy a terrorizmus elleni biztosítást. Ha az illetéket az irodák beépítik a részvételi díjba, az máris áfakötelessé válik számukra, nem beszélve arról, hogy a szervezési díj, valamint ennek áfája is tovább növeli a végső árat. Ez mindösszesen 20%-kal is felsrófolhatja a fizetendő végösszeget – magyarázza Zám Tibor, a Best Reisen cégvezetője. Emellett bizonyos költségeket nem is kalkulálhat az iroda – mint például a biztosítást, hiszen utazási iroda nem végezhet biztosítási tevékenységet, csupán a biztosító ügynökeként árusítja a szolgáltatást. További előírás – az áfatörvény alapján –, hogy az utasnak nem adható ki áfatartalmat (akár összegszerűen, akár százalékosan) feltüntető tételes számla.  


Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.