46 171 utas – ekkora utasszám is bőven elég volt ahhoz novemberben, hogy forgalmi szempontból a 2011-es év már az utolsó előtti hónapban meghaladja a tavalyi egész éves eredményt. 2010-ben összesen 8,19 millió utasa volt a reptérnek, idén pedig novemberig már 8,28 millió. Minden jel szerint – vagyis, ha semmilyen extrém, vagy nem várt körülmény nem lép közbe – ez lehet minden idők legforgalmasabb éve a Liszt Ferenc repülőtéren.
A novemberi növekedés
8,1 %-os egy évvel korábbhoz képest. Akárcsak októberben, úgy most sem lett volna ennyire jelentős emelkedés, ha a Malév nem teljesít kiugróan. A nemzeti légitársaság az év utolsó harmadában kiemelkedő eredményt mutat, ami elfedi a többi szegmens stagnálását, vagy csökkenését. A Malév novemberben is az átszálló, vagyis a budapesti repülőteret csak érintő utasok körében ért el jelentős sikereket. Tavaly novemberhez képest mindegy 30 ezerrel több átszálló utas volt Budapesten.
A Budapestről a „long haul”,
vagyis hosszú távú járatokat üzemeltető légitársaságok, mint a Qatar és az American Airlines óriási növekedést generáltak novemberben. A több mint 300 százalékos bővülése a long haul szegmensnek azonban nem meglepő: egy évvel korábban a pekingi desztináción kívül nem volt más hosszú távú járat Budapestről, így idén novemberben a dohai és a New York-i járatok feljavították az eredményt.
A hagyományos légitársaságok
szegmense 1,2 %-os bővülést mutat tavaly novemberhez képest, a diszkont légitársaságok piaca pedig 3,4 %-os mínusszal zárt. Az eredmények egybevágnak az ACI, a nemzetközi repülőtéri szövetség jelentésével. A szakmai szervezet adatai szerint a légiközlekedés fejlődése szinte megtorpant az északi féltekén, vagyis Észak-Amerikában és Európában, a növekedés teljes mértékben áttevődött az ázsiai kontinensre és a Csendes-óceán térségére.
A jövő évre óvatos optimizmussal
tekint a Budapest Airport. Az iparági kilátások az euró övezeti válság miatt jelentősen romlottak, emellett a tengerentúlról is nyugtalanító hírek érkeznek. Az Egyesült Államokban bejelentették: a Delta légitársaság határozatlan időre felfüggeszti egy sor transz-atlanti járatát a jövő nyári menetrendben, így megszűnik a Budapest-New York járat is. Nincs sokkal jobb helyzetben a vetélytárs American Airlines sem, a légitársaságot üzemeltető AMR cégcsoport múlt kedd óta csődvédelem alatt áll. Mindez természetesen érintheti a Budapest Airport hosszútávú járatait is, amit december elejétől áprilisig felfüggesztett a légitársaság.
„Minden igyekezetünkkel
az év végi teljesítményünkre koncentrálunk, hiszen jó esély van arra, hogy minden forgalmi rekord megdőljön.” – jelentette ki Kam Jandu légiközlekedési igazgató. „Decemberben az ünnepek alatt még egy év végi csúcsforgalomra számítunk, ehhez pedig minden szükséges előkészületet megtettünk, hogy a hagyományosan nagy karácsonyi forgalom a lehető leggördülékenyebb legyen.”