Egyelőre fellélegezhetnek az utazási irodák: nincs csoportos perlés

A Parlament elfogadta, a köztársasági elnök visszaküldte a csoportos perlésről szóló törvénymódosítást. Az új jogintézmény keményen érintené a csődbe jutott, vagy juttatott irodák tulajdonosait, mert egy eljárásban, több száz, több ezer utas perelhetné őket, ám a törvény, egyelőre, nem lép hatályba.

Az Egyesült Államokban már hosszabb ideje sikeresen működik a class action, amelynek lényege, hogy a vásárlók, az ügyfelek egy keresettel kártérítéshez juthatnak. Ez a lehetőség rendkívül népszerű, hiszen a mai világban magán- és jogi személyek ezreit érheti jogsérelem, vásárolhatnak hibás terméket – e körben elég csak a több millió visszahívott Toyotára gondolni.

A csoportosan perlők megbízhatnak egy ügyvédet, és egyúttal bejelentkezhetnek a class action-ba, ezzel pedig a per eredménye mindegyikükre ki fog hatni. Akár toborozhatnak is további károsultakat, érintetteket, és a felperes köteles helytállni – ha elveszti a pert -, mindegyikük tekintetében.

A hatalmas változás ott lenne a jelenlegi magyar szabályozáshoz képest, hogy bár most is lehet pertársaságot alakítani, ám e körben a bíróság csak a követelés jogalapját állapítja meg. A kártérítés összegszerűsége tekintetében megint mehetnek egyénileg pereskedni például, egy utazási iroda károsultjai, tehát ugyanott vagyunk: nem csökkennek a bíróságok terhei, nem sikerül energiát, időt, pénzt spórolni.

Ezen változtatna a csoportos perlés, ám a jogász szakma szerint a módosítás átgondolatlan, és első körben maga a köztársasági elnök is úgy ítélte meg, csiszolni kellene a szabályokon. A Magyar Ügyvédi Kamara és a Budapesti Ügyvédi Kamara azért tiltakozott, mert szerintük a törvényjavaslat nem tartalmazza a nemzetközi gyakorlatban ismert ügyfélvédelmi tendenciákat.

Ennek következményeként a bírák teljesen magukra lesznek utalva, és ez éppen a kalandor-próbálkozásokhoz, a jogintézmény leszűküléséhez vezet – éppen az eredeti szándékkal ellentétben. Vagyis, nem látják azokat a garanciákat, amelyek a nyerészkedő perlőket meggátolná a lehetőségek csalárd kihasználásával, mondják maguk az ügyvédi kamarák. (TT Jogász)


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.