Egyesülhet a két bukaresti repülőtér - előkészületek a privatizációhoz

A román kormány rendeleti úton jóváhagyta a két bukaresti repülőtér fúzióját, amelynek értelmében a Henri Coanda (Otopeni) és az Aurel Vlaicu (Baneasa) légikikötő az e célra megalakuló Bukaresti Repülőterek Országos Társaságának (Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti) egységes kezelésébe kerül.

A Mediafax hírügynökség szerint Radu Berceanu közlekedési miniszter megerősítette az értesülést, emlékeztetve arra, hogy az egyesítés a kormányprogram légi közlekedéssel kapcsolatos fejezetének legfontosabb pontja volt. A tárcavezető szerint "nem volt normális állapot", hogy egy fővárosban két egymástól rendkívül kis távolságra fekvő repülőtér működjön, ráadásul egymás konkurenciájaként. A kormányrendelet éppen a nagy nyugati fővárosokat - Párizst, Londont, Washingtont - említi példaként, amelyekben a repülőterek egységes irányítása alatt állnak. A Bukaresti Repülőterek Országos Társaságán belül a két nagy létesítmény ellenőrzése 80 százalékban a közlekedési minisztérium kezében lesz, 20 százalékban pedig a Fondul Proprietatea elnevezésű (állami többségű de nem költségvetési pénzekből gazdálkodó) pénzügyi alap részesedik.

Az újonnan megalakuló cégnek kell majd biztosítania, hogy "hasznosuljon" a fúzió, ami elsősorban a működtetési költségek leszorítását, a két repülőtér egységes szakmai irányítását és pénzügyi kezelését jelenti, ezen kívül ki kell dolgoznia a repülőtéri infrastruktúra fejlesztésének és korszerűsítésének egységes stratégiáját. A fúziónak az is a célja, hogy előkészítsék a majdani privatizációt. A Bukaresti Repülőterek Országos Társasága saját bevételeiből, állami költségvetési pénzekből, banki hitelekből, külső alapokból és magánforrásokból készül finanszírozni tevékenységét. A társaság 143,7 millió lejes (mai árfolyamon számítva mintegy 34,2 millió eurós) kezdőtőkével rendelkezik, székhelye Otopeni-ben lesz. A fúzióval kapcsolatos terveket már 2007 márciusában elfogadta az előző román kormány, de jogi bonyodalmak miatt késett annak megvalósítása.

A Henri Coanda (Otopeni) sokkal fejlettebb, nagyobb kiterjedésű és nagyobb forgalmú repülőtér, mint a város központi részén fekvő, fejletlen infrastruktúrájú Aurel Vlaicu (Baneasa). A fapados járatok főleg ez utóbbira érkeznek. A sajtó többször is írt arról, hogy Baneasa légikikötőjének fenntartása egyre több lakossági és üzleti érdekbe ütközik. Bukarestnek ebben az északi körzetében az utóbbi években megsokasodtak az ingatlanbefektetők, akik állítólag úgy vélik, hogy a légi kikötő kiiktatása további fejlődésre ösztönözné az ingatlanipart, hiszen - mint mondják - a gépek zaja miatt egyelőre az ingatlanárak nagyon alacsonyak. A fúzió azonban nem feltétlenül jelenti a baneasai létesítmény felszámolását, legalábbis hivatalosan nincs szó erről. Más kérdés, hogy sokan úgy vélik: a kisebbik bukaresti légikikötő elsorvad majd. A közlekedési tárca egyik volt államtitkára ugyanakkor már két évvel ezelőtt leszögezte: a baneasai repülőteret soha nem fogják bezárni, a két repülőtér egyesítése is csak a tevékenység hatékonyabbá tételét célozza. (MTI)


Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.
Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra

Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra 

Hiszen a Singapore Airlines (SIA) friss jelentéséből kiderül, hogy a 2024/25-ös pénzügyi év első hat hónapjában a 19,2 millió utast szállítottak, ami 10,8 százalékos éves növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Féléves mérleg az Emirates-nél

Féléves mérleg az Emirates-nél 

A vállalatcsoport közzétette a 2024-2025-ös pénzügyi év első félévének eredményeit: új rekordot döntött a csoportszintű nyereség és árbevétel.
Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés

Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés 

Ez a harmadik Airbus A220-300-as szállítás a idei évben, a légitársaság által megrendelt 50 darab Airbus A220-300 repülőgép egyike.
Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban!

Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban! 

Erdőkertesen szállt fel és a Nyugati Pályaudvarra tartott egy gazdátlan kutya.
Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál

Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál 

2024 harmadik negyedévében 5,4 százalékkal növelte utasforgalmi kapacitását a Turkish Airlines. A légitársaság összesen 24,5 millió utast szállított, és 1,3 milliárd USD főtevékenységből származó nyereséget ért el.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.