Egyesülhet a két bukaresti repülőtér - előkészületek a privatizációhoz

A román kormány rendeleti úton jóváhagyta a két bukaresti repülőtér fúzióját, amelynek értelmében a Henri Coanda (Otopeni) és az Aurel Vlaicu (Baneasa) légikikötő az e célra megalakuló Bukaresti Repülőterek Országos Társaságának (Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti) egységes kezelésébe kerül.

A Mediafax hírügynökség szerint Radu Berceanu közlekedési miniszter megerősítette az értesülést, emlékeztetve arra, hogy az egyesítés a kormányprogram légi közlekedéssel kapcsolatos fejezetének legfontosabb pontja volt. A tárcavezető szerint "nem volt normális állapot", hogy egy fővárosban két egymástól rendkívül kis távolságra fekvő repülőtér működjön, ráadásul egymás konkurenciájaként. A kormányrendelet éppen a nagy nyugati fővárosokat - Párizst, Londont, Washingtont - említi példaként, amelyekben a repülőterek egységes irányítása alatt állnak. A Bukaresti Repülőterek Országos Társaságán belül a két nagy létesítmény ellenőrzése 80 százalékban a közlekedési minisztérium kezében lesz, 20 százalékban pedig a Fondul Proprietatea elnevezésű (állami többségű de nem költségvetési pénzekből gazdálkodó) pénzügyi alap részesedik.

Az újonnan megalakuló cégnek kell majd biztosítania, hogy "hasznosuljon" a fúzió, ami elsősorban a működtetési költségek leszorítását, a két repülőtér egységes szakmai irányítását és pénzügyi kezelését jelenti, ezen kívül ki kell dolgoznia a repülőtéri infrastruktúra fejlesztésének és korszerűsítésének egységes stratégiáját. A fúziónak az is a célja, hogy előkészítsék a majdani privatizációt. A Bukaresti Repülőterek Országos Társasága saját bevételeiből, állami költségvetési pénzekből, banki hitelekből, külső alapokból és magánforrásokból készül finanszírozni tevékenységét. A társaság 143,7 millió lejes (mai árfolyamon számítva mintegy 34,2 millió eurós) kezdőtőkével rendelkezik, székhelye Otopeni-ben lesz. A fúzióval kapcsolatos terveket már 2007 márciusában elfogadta az előző román kormány, de jogi bonyodalmak miatt késett annak megvalósítása.

A Henri Coanda (Otopeni) sokkal fejlettebb, nagyobb kiterjedésű és nagyobb forgalmú repülőtér, mint a város központi részén fekvő, fejletlen infrastruktúrájú Aurel Vlaicu (Baneasa). A fapados járatok főleg ez utóbbira érkeznek. A sajtó többször is írt arról, hogy Baneasa légikikötőjének fenntartása egyre több lakossági és üzleti érdekbe ütközik. Bukarestnek ebben az északi körzetében az utóbbi években megsokasodtak az ingatlanbefektetők, akik állítólag úgy vélik, hogy a légi kikötő kiiktatása további fejlődésre ösztönözné az ingatlanipart, hiszen - mint mondják - a gépek zaja miatt egyelőre az ingatlanárak nagyon alacsonyak. A fúzió azonban nem feltétlenül jelenti a baneasai létesítmény felszámolását, legalábbis hivatalosan nincs szó erről. Más kérdés, hogy sokan úgy vélik: a kisebbik bukaresti légikikötő elsorvad majd. A közlekedési tárca egyik volt államtitkára ugyanakkor már két évvel ezelőtt leszögezte: a baneasai repülőteret soha nem fogják bezárni, a két repülőtér egyesítése is csak a tevékenység hatékonyabbá tételét célozza. (MTI)


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.