Egységben az erő?

Nem újdonság, hogy a globalizáció a gazdaság minden területén tetten érhető. A vállalati felvásárlások és egyesülések a turizmust sem kerülik el, gondoljunk csak a KLM–Air France fúzióra vagy a nagy szállodaláncok nemzetközi terjeszkedésére. Az európai tour-operátorok körében több jelentős fúzió is történt az utóbbi időben. Legtöbbször a költségcsökkentés, a hatékonyabb működés és a nagyobb nyereség elérése szolgál magyarázatul az összeolvadásokra.

2006-ra Nagy-Britannia négy legnagyobb tour-operátora – a First- Choice, a My Travel, a Thomas Cook és az Európában piacvezető TUI érdekeltségi körébe tartozó Thomson – nagyon nehéz helyzetbe került, elsősorban a low-cost légitársaságok és az online foglalások előretörése miatt. A lista élén állóknak lépniük kellett. Elsőként a Thomas Cook és a My Travel év eleji fúziója döbbentette meg a piacot, de néhány hónappal később megérkezett a „válasz”: a Thomson és a First Choice lépett frigyre egymással. Ezzel nem csupán a brit, hanem az európai élmezőnyben is nagyobb tőkekoncentráció alakult ki. Hogy a közeljövőben folytatódnak-e a felvásárlások és öszszeolvadások, most még senki nem tudja megmondani. De vajon milyen okok bújnak meg az egyesülések hátterében, és hogyan érinti ez a piac többi szereplőjét? És egyáltalán: mi várható ilyen tempó mellett tíz év múlva?

TCG: csökkenő költségek, növekvő forgalom

2007. február 12-én egyesült az üdülési csomagokat áruló brit My Travel (2002-ig AirTours néven működött) és a német Karstadt- Quelle érdekeltségébe tartozó Thomas Cook Csoport. Michael Beckett, a My Travel elnöke döntésük fő okát abban jelölte meg, hogy így csökkenthetik költségeiket, és jobban helyt tudnak állni az utaztatási piacon megfigyelhető egyre erősödő versenyhelyzetben. A cégek ezzel a lépésükkel előreláthatólag évi 75 millió eurót tudnak megtakarítani, és erős piaci pozíciót érhetnek el az angol, skandináv, nyugat-európai és kanadai piacon egyaránt. Az egyesült cég megtartotta a már jól ismert Thomas Cook Group (TCG) nevet, és június végétől jegyzik a londoni tőzsdén. Alkalmazottainak száma 32 722 fő világszerte, ügyfeleik száma 18,7 millióra tehető, éves bevételük pedig 12 milliárd euró. 97 repülőgéppel és 46 szállodával, illetve üdülőközponttal rendelkeznek. Az újonnan bejegyzett cég, a TCG megvásárolta mind a MyTravel-, mind a Thomas Cook-részvényeket, így az egyesült csoport holdingtársaságává vált. Az egyesülést követően az új cégben 52%-os a Karstadt- Quelle és 48%-os a My Travel részesedése.

Július elsejétől a cégcsoport Arcandor néven folytatja tovább működését. A hozzá tartozó vállalatok (Thomas Cook, Karstadt, Quelle, stb.) nevei nem változtak. Az Arcandor forgalma és eredményei 2007 második negyedévében jelentősen megnövekedtek, ami nem utolsósorban a Thomas Cooknak is köszönhető. A cégcsoport az előző év azonos időszakához képest 73%-kal több forgalmat, 4,37 milliárd eurót produkált, ezzel a Thomas Cook Group 6,6%-kal járult hozzá az összes forgalom-növekedéshez. Thomas Middelhoff, a társaság elnöke úgy értékelte, hogy mindez a helyes vállalati felépítést igazolja. Minden egység a piaci átlagnál jobb forgalmat produkált.

Mostantól közös a tour-operáció

A Thomas Cook Group elnöke Thomas Middelhoff, a Karstadt- Quelle vezérigazgatója és a Thomas Cook elnöke, helyettese pedig Michael Beckett, a My Travel elnöke lett. Két ideiglenes ügyvezető igazgatót (Peter McHugh és Manny Fontela- Novona) is kineveztek, akiknek az összeolvadás zökkenőmentes levezénylése a feladatuk.

Decembertől a két cég teljes „fizikai egyesülése” is megtörténik: közös tour-operációs rendszert vezetnek be, így az összes kapacitás és a nyereség is áttekinthetőbbé válik mind az irodák, mind a viszonteladók számára. Közös árualapból dolgoznak, közösen kötik a szerződéseket, és közös árképzést végeznek. A vezetőség tervei szerint a turisztikai szektorban további fejlesztéseket vezetnek be, többek között az online értékesítés terén. Arra azonban odafigyelnek, hogy megőrizzék rugalmasságukat, gyors alkalmazkodóképességüket a változó piaci igényekhez. Áraik konszernszerte többnyire megegyeznek a tavalyiakkal, esetenként még alacsonyabbak is azoknál. Az értékesítésben megfigyelhető mutatószámok ugyanakkor meghaladják az egy évvel korábbi bevételeket. Az értékesítési stratégia a különböző utazási szokások miatt országonként eltérő. Nagy-Britanniában például már több évre előre értékesítenek, Írországban is már egy évvel ezelőtt lehetett foglalásokat tenni az idei, 2007/08-as téli szezonra. Az alaprendszer azonban megegyezik, amelynek célja a tevékenység összehangolása, így nem sértik az egyes országok önállóságát, ráadásul egymás tudását, tapasztalatát is jól hasznosíthatják. A Cseh Köztársaságban például egy újfajta konstrukciónak köszönhetően a cég piacvezető lett a városlátogató programok terén. Franciaországban pedig a néhány éve átvett Havas Voyage teljes hálózata már idéntől nyereségessé vált.

Az összeolvadás együtt jár a munkavállalói létszám racionalizálásával is. Az év utolsó hónapjában Nagy- Britanniában 150 irodát bezárnak, így összesen 800-ra csökken a TCGirodák száma. A 2007/08-as téli szezonra a My Travel kapacitását 15 százalékkal csökkentették, a 2008-as szezonra pedig további 23 százalékos kapacitáscsökkenést terveznek. A kevésbé jövedelmező, elsősorban a közeli desztinációkba irányuló My Travel-termékeket mellőzték a kínálatból. A Thomas Cook kapacitása nem változott, sőt, a jövő nyári szezonra 4-5 százalékos bővülés várható. November 21-én a Thomas Cook Group nyilvánosságra hozta középtávú pénzügyi és stratégiai tervét. Működési nyereségét három éven belül szeretné megduplázni. Ennek elérése érdekében nagyobb hangsúlyt fektetne az egyedi utak értékesítésére, valamint az online foglalásokra, és bővítené pénzügyi szolgáltatási körét is. További egyesüléseket sem tart kizártnak a közeljövőben, vizsgálják a fúzió lehetőségeit az európai piac különböző részein. A svájci KUONI csoport, amely növekvő üzleti eredményeket produkált az elmúlt évben, azonban cáfolja a nemrég megjelent sajtóhíreket, hogy a Thomas Cook szeretné felvásárolni őket.

A magyarok is nyernek

A magyar NUR Neckermann Utazás Szolgáltató Kft. a Thomas Cook-konszern tagja. Ügyvezető igazgatója, Békefi Veronika úgy értékeli, az egyesülés fő előnye, hogy jelentősen kibővült a termékkínálat, sokkal nagyobb lett a háttérbázis. A magyar piacon is érezhető ennek hatása: több új szálloda vált elérhetővé, mégpedig kedvező áron. Hatékonyabb költséggazdálkodás mellett többféle termék megjelentetésére és ezáltal többféle réteg elérésére nyílt lehetőség. Jelenleg az a trend figyelhető meg, hogy a nagy háttérszervező irodák egyre inkább tömörülnek, és az üdülési piac jelentős forgalma néhány nagy konszernnél realizálódik – véli Békefi Veronika. Ez így költséghatékony, ennek így van értelme. A kis irodák többnyire akkor tudnak sikeresek lenni, ha erősen specializálódnak valamire, és abban nagyon jó minőséget tudnak nyújtani, reális áron. Emellett az is megfigyelhető, hogy az internet is egyre fontosabb szerephez jut az értékesítésben. Az igazgató hisz az utazási irodák erejében: szükség van a jó eladói képességre, a tanácsadásra. A Neckermannak fontos az utazási irodák hűsége, lojalitása. Hiszen az ügyfél érdeke is, hogy jó együttműködés legyen a tour-operátorok és az értékesítők között. Ezért a Neckermann folyamatosan oktatásokat szervez, értékesítést támogató eszközöket fejleszt ki, hogy az utasok továbbra is minél kedvezőbb áron juthassanak magas színvonalú szolgáltatásokhoz.

TUI: válaszlépés, vissza az első helyre

A német Thomas Cook és a brit MyTravel egyesülése kihívást jelentett az egész európai utazási piac, különösen az addig vezető pozícióban lévő TUI számára. Brit szakértők ugyanakkor úgy vélték, a First Choice-nak is sürgősen erősítenie kell pozícióit, és nem tartották lehetetlennek azt sem, hogy felvásárlási célponttá váljon. Végül mégsem felvásárlás, hanem összeolvadás történt. 2007. március 19-én a Thomson Holidays és a First Choice fúziójával Európa legnagyobb utazásszervező cége jött létre, miután az Európai Bizottság is jóváhagyta a lépést június 4-én.

A Thomson és a First Choice Holidays fúziójával létrehozott új londoni utazási társaság, a TUI Travel Plc. több mint kétszáz idegenforgalmi márkanevet egyesít. A TUI csoport 51 százalékos többségi tulajdonát képező, a londoni tőzsdén szeptember 3. óta jegyzett társaság évi 27 millió ügyféllel és 12 milliárd euró árbevétellel számolhat, ezzel piacvezető Európában. A vezetőség az alábbiak szerint tevődik össze: a társaság nem ügyvezető elnöke Michael Frenzel, az elnökhelyettesi posztot Michael Hodgkinson tölti be. A konszern vezérigazgatói székében Peter Long ül, helyettese pedig Peter Rothwell. A vezetőség további tagjai: Paul Bowtell (pénzügyi igazgató), William Waggott (kereskedelmi igazgató), Chritoph Müller (légi közlekedési igazgató). A TUI stratégiai célja a vállalati tőke tartós növelése. A piacvezető helyet a turisztika terén magas minőségű szolgáltatás nyúj-tásával szeretnék elérni. A költségstruktúra optimalizálása érdekében átfogó költségcsökkentő programot dolgoztak ki, amelytől azt várják, hogy 2008 végére 250 millió eurós megtakarítást érjenek el. A fúzió elbocsátásokhoz is vezetett, elsősorban Nagy-Britanniában, ahol a Thomson Holidays és a First Choice párhuzamos főhadiszállásokat, rivális utazási irodákat működtetett.

Keleti szál?

Egy orosz milliárdos, Alexej Mordasov, a Severstal acélipari csoport tulajdonosa néhány hete megvásárolta az TUI részvényeinek 3 százalékát, és élénken érdeklődik további értékpapírok vétele iránt, a jövőben akár 20%-osra növelné részesedését. Mindez egy stratégiai együttműködés első lépését jelentheti – a TUI kedvező üzleti lehetőségeket lát az orosz piacon és a kelet-európai régióban. Feltételezések szerint a moszkvai központú Mostravel utazásközvetítő cég és utazásszervező – amelyben a TUI-nak kisebbségi részesedése van – fejlesztése révén terjeszkednének a lendületesen fejlődő orosz csomagtúrapiacon. Az orosz milliárdos kijelentette, hogy mindenben támogatná a TUI vezetőségét, és segítene a csoport keleteurópai terjeszkedését.

Egy kis TUI-történet

Egy német vállalat sem produkált olyan jelentős forgalomnövekedést, mint a TUI. Az egykori Preussag AG (Rt.) néhány év alatt a turizmus és a hajózás terén innovatív szolgáltatói konszernné nőtte ki magát.

1968-ban a Touropa, a Scharnow- Reisen, a Hummel Reise és a Dr. Tiggesfahrten Hannoverben megalakították a Touristik Union Internationalt, a TUI-t. A TUI franchise rendszerének kiépítése 1989-ben kezdődött TUI Urlaubcenter (ma: TUI Reisecenter, TUI Utazási Központ) néven. A 90-es évek közepén a Preussag vezetősége hosszú távú növekedést tűzött ki célul maga elé: fergeteges folyamat indult el – szervezeti átstrukturálással, beruházásokkal. 1997-ben az akkori Preussag megvásárolta a Hapag-Lloyd részvénytársaságot, amely saját utazásiiroda- hálózattal, légiforgalmi vonallal és a világ széles pontjára kiterjedő logisztikai szolgáltatással rendelkezett. 1999-ben a Hapag Touristik Uniont TUI Groupra keresztelték, amely három év múlva egyesült a Preussag AG-vel. Az európai piacon döntő jelentőségű volt a Preussag vezetősége részéről 2000-ben a brit Thomson Travel Group teljes átvétele – amelynek jelentős befolyása volt a skandináv térség piacára. Ugyanebben az évben a Preussag konszern részesedést szerzett a francia utazási konszernben, a Nouvelles Frontieres-ben. Később a konszern teljes átvétele megtörtént. További részesedések szerzése, valamint cégalapításoknak köszönhetően – például Belgiumban, Svájcban, Kelet-Európában - a konszern Európa összes fontos piacán képviseltette magát, ezáltal vezető turisztikai konszernné fejlődött. A First utazási irodai lánc átvételével, valamint a Magic Life-részesedéssel megszületett egy integrált idegenforgalmi konszern.

A magyar vevő keveset érez meg a fúzióból

Magyarországon a Magyar TUI Kereskedelmi Szolgáltatói és Utazásszervezői Kft. feladata kizárólag a repülős utazásszervezés. A cég a TUI Austria Holding AG tulajdonába tartozik. A TUI Magyarország Utazási Iroda Kft. tulajdonosa 97%- ban a TUI Reisecenter Austria, 3%- ban pedig a TUI Austria Holding. A TUI másik hazai érdekeltsége, a TUI Magyarország már összetettebb feladatot lát el: a beutaztatás, a dunai hajók földi szolgáltatásainak megszervezése, a Terra Reisen vezérképviselete, a TUI utazási központok franchise hálózatának fenntartása, koordinálása, valamint a saját irodák üzemeltetése. Ez a két cég Magyarországon közös infrastruktúrát jelent, de két külön szervezeti egységről van szó.

Csákány Csaba, a TUI ügyvezető igazgatója úgy véli, a magyar vevő nem sokat fog érzékelni a Thomson Holidays és a First Choice fúziójából, éppen a konszern felépítéséből adódóan. Magyarország szervezetileg Ausztria alá tartozik, amely pedig Németország alá, ez a TUI Travel PLc. alatt helyezkedik el. Magyarország a konszern szempontjából szinte olyan, mint egy végvár – hoz hasonlatot Csákány Csaba.

A TUI mindig nagyobb volt a Neckermannál. A Thomas Cook és a My Travel egyesülésével azonban ők, vagyis a Thomas Cook Group lettek a legnagyobbak az európai piacon: a legnagyobb forgalommal, a legtöbb utassal – magyarázza Csákány Csaba. Erre az egyesülésre és a kialakult helyzetre volt a válasz a TUI Travel plc. létrejötte, amelynek ötlete már 2006 szeptembere óta megszületett. Ez a lépés valójában nem az árakról szólt, ez stratégia. A cél az volt, hogy a TUI Travel Plc. legyen újra a legnagyobb.

Csákány Csaba úgy látja, hogy a nagy cégeké a jövő, akik egy bizonyos szakmán belül vertikálisan dolgoznak. Sőt, 20-30 év múlva azt is el tudja képzelni, hogy a gazdaságban globálisan összesen tíz szuperkonszern létezik majd óriási vagyonnal, akik a gazdasági élet minden területén ott lesznek. Az első munkafázistól a legutolsóig saját érdekeltségeikkel tudják elvégezni a munkát. Ugyanúgy foglakoznak majd például a turizmussal, mint a logisztikával, informatikával, vagy bármi egyébbel. A legutolsó beszállítótól egészen a végső értékesítőig mindenki a konszern tulajdonában lenne. Az igazgató szerint a közepes vállalatok eltűnnek, az óriások mellett legfeljebb a nagyon pici, speciális vállalkozásoknak lesz létjogosultságuk.

REWE, az európai „bronzérmes”

Az európai piacon a TUI és a Thomas Cook mögött a harmadik legnagyobb részesedéssel a REWE cso-port bír a BBC elemzései szerint. A két óriási konszern kialakulása nem befolyásolta különösebb mértékben a REWE-t, Németország egyik vezető utazásszervezőjét. Hiszen alapvető különbség, hogy míg a TUI Travel Plc. és a TCG elsősorban csomagtúrákkal foglalkozik, a REWE két legnagyobb forgalommal bíró konszerntagja (DER, MWR) az egyéni turistákra épít, a többi tag továbbra is „kitart” még a pauschalturizmusnál – világít rá a magyarázatra Wilberding Katalin, a DERTOUR Hungária Utazási Iroda Kft. ügyvezető igazgatója. A kölni székhelyű REWE konszern turisztikai részlege (amelyhez olyan márkák tartoznak, mint az ITS, a JahnReisen, a Tjaereborg, a DERTOUR vagy a Meier's Weltreisen,) az elmúlt évben 4,3 milliárd euró bevételt tudhatott magáénak, ezzel Németország vezető utazásszervezői közé sorolható. Konszernszinten Európa 14 országában összesen 270 ezer alkalmazottal van jelen. A konszern turisztikai üzletágának (REWE Touristik) élén Dietmar Kastner áll, a helyét 2008 februárjától Rembert Euling veszi át. A jelenlegi igazgató 2009 márciusáig, nyugdíjba vonulásáig tanácsadói szerepkörben járul hozzá a cég sikeréhez.

A REWE csoport egyik tagja a DERTOUR, a német piac jelentős utazásszervezője, a személyre szabott utak specialistája. Szolgáltatásainak túlnyomó része külön-külön is foglalható, mindenki kedve szerint állíthatja össze nyaralását. Mivel több program egymásra épül, a német nyelvterületen „Bausteintourismus”- nak ( építőkocka) nevezték el ezt a fajta utazási módot. Magyarországon évről évre növekszik a DERTOUR és a Meier's Weltreisen utasainak száma. A DERTOUR Hungária Utazási Iroda Kft. 2006 szeptemberében alakult, Magyarországon bejegyzett utazásszervezőként működik, azonban csak partnerirodákon keresztül értékesíti útjait. Önálló utazásszervezést nem is tervez a közeljövőben, és egyenlőre az sem várható, hogy kínálata a REWE többi márkájával (mint ITS, Tjaereborg, stb.) bővüljön. Számára az értékesítő irodák jelentik az elsődleges célcsoportot. A magyarországi képviselet nemcsak a 33 katalógusba foglalt termék értékesítéséhez nyújt anyanyelvi támogatást, hanem a jelenleg mintegy 90 magyarországi partneriroda munkatársainak oktatást is biztosít a foglalási rendszer használatához a katalógusok ismeretéhez.

Merre tovább?

Egyes sajtófelvetésekkel ellentétben a REWE nem szándékozik eladni turisztikai piaci részesedését, éppen ellenkezőleg, tovább szeretne növekedni Németországban és a kelet-európai régióban – nyilatkozta az FVW német turisztikai szaklapnak Norbert Fiebig, aki a REWE csoporton belül többek között a „Bausteinturizmus” vezetője. Az esetleges külföldi bővítés kérdésére Fiebig elmondta, nem szeretnének Franciaországban, Nagy-Britanniában, Spanyolországban, vagy a skandináv területen teret hódítani. Ezek a piacok túlzsúfoltak, és a sikeres működés erősen korlátozott. Kelet-Európában a DERTOUR, a Meier’s és ADAC Reisen már jelen van: 2002 óta Romániában, 2006 óta pedig Bulgáriában, Szerbiában és Magyarországon. Erre utalhat az is, hogy a Magyarországra irányuló német vendégforgalom bővülését jósolja a REWE. Amint korábban lapunk is beszámolt róla, négyéves előkészítés után sikerült Budapestre csábítani a Magyar Turizmus Zrt. munkatársainak a REWE Touristik képviselőit katalógusbemutatójukra. Ez volt az első alkalom, hogy a REWE Touristik Bécstől keletre merészkedett nagyszabású rendezvénnyel. A tapasztalatok azt mutatják, hogy abban az országban, ahol az aktuális katalógusbemutatót tartják, jelentősen megnövekedik a beutazóforgalom – világít rá az esemény fontosságára Wilberding Katalin. Az esemény alkalmából hazánkban járt 1300 német utazási szakember Magyarországról rendkívül pozitív benyomásokat szerzett. A REWE Touristik képviselője sajtóbeszélgetés keretében elmondta, hogy a cég az utóbbi időszakban kiváló eredményeket ért el, a Magyarországra irányuló forgalomban pedig évről évre két számjegyű növekedést produkált: idén 40%-os forgalomnövekedéssel számolnak, a jövő évben pedig rekordméretű bővülést várnak, elsősorban a Balaton újra népszerűvé válásának köszönhetően.

Wilberding Katalin szerint az elkövetkezendő évtizedekben még biztosan szükség lesz az utazási irodákra, tour-operátorokra, legalábbis Magyarországon. Nyugat-Európában is, bár ott sokkal előbb elterjed majd az a trend, hogy az emberek többsége interneten keresztül foglalja le útjait. A nagy konszernek egyesülése is azt sugallja, hogy az összefogás, és nem az egymás elleni munka, vezethet sikerhez a jövőben. Ma már nem szokatlan egy irodahálózattal rendelkező tour-operátor esetében sem, ha a saját árualapjából nem tudja utasa igényeit kielégíteni akkor ahelyett, hogy hagyná kisétálni, inkább keres számára megfelelő ajánlatot a többiek katalógusából.

A legnagyobb magyar utazási irodák a 2007 évi vagyoni biztosíték összege alapján
 1  Neckermann
 2  Magyar TUI
 3  Kartago Tours
 4  TENSI
 5  IBUSZ
 6  Best Reisen
 7  Vista
 8  OTP Travel
 9  Quaestor
 10  Medina Tours
Forrás: Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal

Tez Tour: új török és egyiptomi specialista a piacon

Komoly, török hátterű utazásszervező jelentette be, hogy hídfőállást épít Magyarországon. Az 1994-ben Törökországban alakult Tez Tour jövőre indítja első magyarországi charterjáratait törökországi és egyiptomi üdülőhelyekre. Az idén összesen 1 300 000 utast utaztató tour-operátor 16 országban van jelen, köztük Kazahsztánban, Ukrajnában, Belorussziában, Bulgáriában, Romániában, Szerbiában, Lettországban és Litvániában, Oroszországban pedig a legnagyobb utazásszervezőként tartják nyilván. Törökországban saját tulajdonú hotellánccal is rendelkezik, övék az öt darab ötcsillagos szállodát tömörítő Amara World Hotels. A cég klasszikus operátorként működik, vagyis a programozott célterületeken (többek között Spanyolországban, Kubában, Thaiföldön és a Dominikai Köztársaságban is) leányvállalatai munkatársai fogadják az utasokat. Az értékesítést ellenben teljes mértékben viszonteladókon keresztül végzi. A Tez Tour magyarországi cégének – interneten is elérhető – árualapja 2008 januárjától lesz elérhető a viszonteladók részére – tájékoztatta szerkesztőségünket Jakócs Áron, aki testvérével együtt, Jakócs Györggyel a társaság ügyvezetője és társtulajdonosa. A Tez Tour 2008 májusától indít charterjáratokat Antalyába Budapestről és Debrecenből, Bodrumba pedig Budapestről. Sharm el-Sheikhre és Hurghadára szintén Budapestről indít járatokat. Jakócs Áron az első évben összesen 20 ezer utasra számít a két desztinációban. 2-300 magyar viszonteladó irodával tervezik az együttműködést.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.