Felelős a Best Reisen az egyiptomi buszbalesetért

A Pesti Központi Kerületi Bíróság közbenső ítéletben állapította meg a Best Reisen teljes kártérítési felelősségét a 2011 novemberében történt hurghadai buszbaleset ügyében. A baleset maradandó sérülést elszenvedő károsultjai által életjáradékért indított perben hozott nem jogerős közbenső ítélet akár a járadékfizetési kötelezettség előszobája lehet.

2011. november 6-án szenvedett balesetet a Best Reisen hazatérő utasait szállító Eastmar busztársaság egyik busza a hurghadai reptérre menet. A balesetben 11 fő vesztette életét, 27-en megsérültek, köztük többen maradandó károsodást szenvedtek el. Van, aki végtagjai sérülésének következtében munkaképességét vesztette el, vagy ennél még tragikusabb: gyermek maradt árván.

Bár nem minden utas rendelkezett utazási biztosítással, a károsultak eddig 200 millió forintnyi kártérítést kaptak egyiptomi biztosítóktól, illetve az eset után indított segélyvonal segítségével összegyűlt összegből. A felperes szerint közvetlenül az irodától nem érkezett kártérítés. Az alperes ezzel szemben arról számolt be, hogy több, biztosítással nem rendelkező sérült kórházi ellátását, illetve hazajutását ő fizette, valamint a károsultak ügyvédjeinek utaztatását, egyiptomi ellátását az alatt a két év alatt, amíg sikerült megállapodni a kinti biztosítóval, és megkapták a 200 milliós kártérítést. Hozzátették: „A fentieken túl minden jogi segítséget megadtunk számukra és mindenben együttműködtünk velük.”

A sérültek közül 10 fő azonban tavaly pert indított a Best Reisen ellen. Keresetükben általában havi százezres nagyságrendű életjáradékot követelnek életük végéig. 

A bíróság indoklásában a Polgári Törvénykönyvre (Ptk.) hivatkozott, mint az utazásszerződésről szóló 281/2008-as kormányrendeletet felülíró jogszabályra. Utóbbi szerint az iroda a részvételi díj kétszereséig tartozik kártérítési felelősséggel az utazási szerződés nem-, vagy hibás teljesítése esetén. A Ptk. testi épséget és egészséget védő szakaszai, valamint a szerződési láncolatban szereplő közreműködőkért, alvállalkozókért viselt felelősség azonban magasabb rendűnek bizonyultak. Az Egyiptomban lefolytatott vizsgálat megállapította, hogy a balesetért az éles kanyart mintegy 90 kilométeres tempóban bevenni kívánó buszsofőr volt a hibás.

Ugyanakkor a bíróság ítélete kihirdetésekor is elismerte jogszabályokra is hivatkozva, hogy a Best Reisen a legnagyobb elvárható gondossággal járt el azzal, hogy 50 éves, megbízható múlttal rendelkező partnert választott az Eastmar buszait is bérlő Masters Travel Service (MTS) személyében. Továbbá, hogy a károsultak mentése és hazaszállítása érdekében szintén mindent megtett.

Mindez sovány vigasz a szerdán született, akár az életjáradék fizetésének lehetőségét is magában hordó döntés tudatában, ami - mint attól a szakmai szervezetek is tartanak - precedens értékénél fogva hasonló esetekben akár kis irodák tucatjait teheti tönkre. De még a nagy, tőkeerős utazásszervezők számára is elgondolkodtató egy esetleges, több ember után fizetendő életjáradék réme.

A felperest képviselő Dr. Ikanov Gábor szerint nem ez a cél, keresetük - amellett, hogy a drámaian megváltozott életminőségű károsultak szerinte jogosan perelnek a járadékért - sem elsősorban a Best Reisen ellen szól. Úgy véli, a kiutaztatóknak, de főleg a harmadik világbeli, fokozott kockázatú országokba utakat szervezőknek kötelező felelősségbiztosítást kellene kötniük, melynek költségét az utazási csomagba is beépítve az utas biztosítva lenne a harmadik fél által okozott kár ellen. Amennyiben ő maga nem köt utazási biztosítást, ahogy az ügyben érintett utasok esetében is előfordult. Utóbbi azonban csupán arra terjed ki, amire a biztosító a szerződéskötésben ténylegesen felelősséget vállal, míg a kötelező révén az utazásszervező alvállalkozóiért is képes helytállni.

Ali Hamrouni, a Best Reisen tulajdonosa érdeklődésünkre így kommentálta Ikanov Gábor szavait: „Dr. Ikanov Gábor véleményével kapcsolatban nem gondolom, hogy a baleset összefügg azzal, hogy az ország harmadik világbeli vagy sem. Szerintem bárhol a világon nap, mint nap történnek hasonló közúti balesetek és egyéb - például légi - katasztrófák. Nem gondolom, hogy különbséget kellene tenni az utazásszervező cégek között, abban, hogy kik utaztatnak a harmadik világbéli országokba, a továbbiakhoz pedig nem kívánok semmit hozzáfűzni. A szakma majd ezt biztosan megvitatja.”

A február 11-én hozott ítélet ellen 15 napon belül fellebbezésnek helye van. Amennyiben az akár még több évig is elhúzódó jogi procedúra végén a Best Reisen számára negatív jogerős ítélet születik, az iroda a járadékfizetés kötelezettségét továbbháríthatja alvállalkozóira egészen a busztársaságig. Már ha a Best képes lesz fizetni, hiszen a cég 2013. augusztus 16-án tevékenységét felfüggesztette, bevétele nincs. 


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.