Felelős a Best Reisen az egyiptomi buszbalesetért

A Pesti Központi Kerületi Bíróság közbenső ítéletben állapította meg a Best Reisen teljes kártérítési felelősségét a 2011 novemberében történt hurghadai buszbaleset ügyében. A baleset maradandó sérülést elszenvedő károsultjai által életjáradékért indított perben hozott nem jogerős közbenső ítélet akár a járadékfizetési kötelezettség előszobája lehet.

2011. november 6-án szenvedett balesetet a Best Reisen hazatérő utasait szállító Eastmar busztársaság egyik busza a hurghadai reptérre menet. A balesetben 11 fő vesztette életét, 27-en megsérültek, köztük többen maradandó károsodást szenvedtek el. Van, aki végtagjai sérülésének következtében munkaképességét vesztette el, vagy ennél még tragikusabb: gyermek maradt árván.

Bár nem minden utas rendelkezett utazási biztosítással, a károsultak eddig 200 millió forintnyi kártérítést kaptak egyiptomi biztosítóktól, illetve az eset után indított segélyvonal segítségével összegyűlt összegből. A felperes szerint közvetlenül az irodától nem érkezett kártérítés. Az alperes ezzel szemben arról számolt be, hogy több, biztosítással nem rendelkező sérült kórházi ellátását, illetve hazajutását ő fizette, valamint a károsultak ügyvédjeinek utaztatását, egyiptomi ellátását az alatt a két év alatt, amíg sikerült megállapodni a kinti biztosítóval, és megkapták a 200 milliós kártérítést. Hozzátették: „A fentieken túl minden jogi segítséget megadtunk számukra és mindenben együttműködtünk velük.”

A sérültek közül 10 fő azonban tavaly pert indított a Best Reisen ellen. Keresetükben általában havi százezres nagyságrendű életjáradékot követelnek életük végéig. 

A bíróság indoklásában a Polgári Törvénykönyvre (Ptk.) hivatkozott, mint az utazásszerződésről szóló 281/2008-as kormányrendeletet felülíró jogszabályra. Utóbbi szerint az iroda a részvételi díj kétszereséig tartozik kártérítési felelősséggel az utazási szerződés nem-, vagy hibás teljesítése esetén. A Ptk. testi épséget és egészséget védő szakaszai, valamint a szerződési láncolatban szereplő közreműködőkért, alvállalkozókért viselt felelősség azonban magasabb rendűnek bizonyultak. Az Egyiptomban lefolytatott vizsgálat megállapította, hogy a balesetért az éles kanyart mintegy 90 kilométeres tempóban bevenni kívánó buszsofőr volt a hibás.

Ugyanakkor a bíróság ítélete kihirdetésekor is elismerte jogszabályokra is hivatkozva, hogy a Best Reisen a legnagyobb elvárható gondossággal járt el azzal, hogy 50 éves, megbízható múlttal rendelkező partnert választott az Eastmar buszait is bérlő Masters Travel Service (MTS) személyében. Továbbá, hogy a károsultak mentése és hazaszállítása érdekében szintén mindent megtett.

Mindez sovány vigasz a szerdán született, akár az életjáradék fizetésének lehetőségét is magában hordó döntés tudatában, ami - mint attól a szakmai szervezetek is tartanak - precedens értékénél fogva hasonló esetekben akár kis irodák tucatjait teheti tönkre. De még a nagy, tőkeerős utazásszervezők számára is elgondolkodtató egy esetleges, több ember után fizetendő életjáradék réme.

A felperest képviselő Dr. Ikanov Gábor szerint nem ez a cél, keresetük - amellett, hogy a drámaian megváltozott életminőségű károsultak szerinte jogosan perelnek a járadékért - sem elsősorban a Best Reisen ellen szól. Úgy véli, a kiutaztatóknak, de főleg a harmadik világbeli, fokozott kockázatú országokba utakat szervezőknek kötelező felelősségbiztosítást kellene kötniük, melynek költségét az utazási csomagba is beépítve az utas biztosítva lenne a harmadik fél által okozott kár ellen. Amennyiben ő maga nem köt utazási biztosítást, ahogy az ügyben érintett utasok esetében is előfordult. Utóbbi azonban csupán arra terjed ki, amire a biztosító a szerződéskötésben ténylegesen felelősséget vállal, míg a kötelező révén az utazásszervező alvállalkozóiért is képes helytállni.

Ali Hamrouni, a Best Reisen tulajdonosa érdeklődésünkre így kommentálta Ikanov Gábor szavait: „Dr. Ikanov Gábor véleményével kapcsolatban nem gondolom, hogy a baleset összefügg azzal, hogy az ország harmadik világbeli vagy sem. Szerintem bárhol a világon nap, mint nap történnek hasonló közúti balesetek és egyéb - például légi - katasztrófák. Nem gondolom, hogy különbséget kellene tenni az utazásszervező cégek között, abban, hogy kik utaztatnak a harmadik világbéli országokba, a továbbiakhoz pedig nem kívánok semmit hozzáfűzni. A szakma majd ezt biztosan megvitatja.”

A február 11-én hozott ítélet ellen 15 napon belül fellebbezésnek helye van. Amennyiben az akár még több évig is elhúzódó jogi procedúra végén a Best Reisen számára negatív jogerős ítélet születik, az iroda a járadékfizetés kötelezettségét továbbháríthatja alvállalkozóira egészen a busztársaságig. Már ha a Best képes lesz fizetni, hiszen a cég 2013. augusztus 16-án tevékenységét felfüggesztette, bevétele nincs. 


SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.