Felelős a Best Reisen az egyiptomi buszbalesetért

A Pesti Központi Kerületi Bíróság közbenső ítéletben állapította meg a Best Reisen teljes kártérítési felelősségét a 2011 novemberében történt hurghadai buszbaleset ügyében. A baleset maradandó sérülést elszenvedő károsultjai által életjáradékért indított perben hozott nem jogerős közbenső ítélet akár a járadékfizetési kötelezettség előszobája lehet.

2011. november 6-án szenvedett balesetet a Best Reisen hazatérő utasait szállító Eastmar busztársaság egyik busza a hurghadai reptérre menet. A balesetben 11 fő vesztette életét, 27-en megsérültek, köztük többen maradandó károsodást szenvedtek el. Van, aki végtagjai sérülésének következtében munkaképességét vesztette el, vagy ennél még tragikusabb: gyermek maradt árván.

Bár nem minden utas rendelkezett utazási biztosítással, a károsultak eddig 200 millió forintnyi kártérítést kaptak egyiptomi biztosítóktól, illetve az eset után indított segélyvonal segítségével összegyűlt összegből. A felperes szerint közvetlenül az irodától nem érkezett kártérítés. Az alperes ezzel szemben arról számolt be, hogy több, biztosítással nem rendelkező sérült kórházi ellátását, illetve hazajutását ő fizette, valamint a károsultak ügyvédjeinek utaztatását, egyiptomi ellátását az alatt a két év alatt, amíg sikerült megállapodni a kinti biztosítóval, és megkapták a 200 milliós kártérítést. Hozzátették: „A fentieken túl minden jogi segítséget megadtunk számukra és mindenben együttműködtünk velük.”

A sérültek közül 10 fő azonban tavaly pert indított a Best Reisen ellen. Keresetükben általában havi százezres nagyságrendű életjáradékot követelnek életük végéig. 

A bíróság indoklásában a Polgári Törvénykönyvre (Ptk.) hivatkozott, mint az utazásszerződésről szóló 281/2008-as kormányrendeletet felülíró jogszabályra. Utóbbi szerint az iroda a részvételi díj kétszereséig tartozik kártérítési felelősséggel az utazási szerződés nem-, vagy hibás teljesítése esetén. A Ptk. testi épséget és egészséget védő szakaszai, valamint a szerződési láncolatban szereplő közreműködőkért, alvállalkozókért viselt felelősség azonban magasabb rendűnek bizonyultak. Az Egyiptomban lefolytatott vizsgálat megállapította, hogy a balesetért az éles kanyart mintegy 90 kilométeres tempóban bevenni kívánó buszsofőr volt a hibás.

Ugyanakkor a bíróság ítélete kihirdetésekor is elismerte jogszabályokra is hivatkozva, hogy a Best Reisen a legnagyobb elvárható gondossággal járt el azzal, hogy 50 éves, megbízható múlttal rendelkező partnert választott az Eastmar buszait is bérlő Masters Travel Service (MTS) személyében. Továbbá, hogy a károsultak mentése és hazaszállítása érdekében szintén mindent megtett.

Mindez sovány vigasz a szerdán született, akár az életjáradék fizetésének lehetőségét is magában hordó döntés tudatában, ami - mint attól a szakmai szervezetek is tartanak - precedens értékénél fogva hasonló esetekben akár kis irodák tucatjait teheti tönkre. De még a nagy, tőkeerős utazásszervezők számára is elgondolkodtató egy esetleges, több ember után fizetendő életjáradék réme.

A felperest képviselő Dr. Ikanov Gábor szerint nem ez a cél, keresetük - amellett, hogy a drámaian megváltozott életminőségű károsultak szerinte jogosan perelnek a járadékért - sem elsősorban a Best Reisen ellen szól. Úgy véli, a kiutaztatóknak, de főleg a harmadik világbeli, fokozott kockázatú országokba utakat szervezőknek kötelező felelősségbiztosítást kellene kötniük, melynek költségét az utazási csomagba is beépítve az utas biztosítva lenne a harmadik fél által okozott kár ellen. Amennyiben ő maga nem köt utazási biztosítást, ahogy az ügyben érintett utasok esetében is előfordult. Utóbbi azonban csupán arra terjed ki, amire a biztosító a szerződéskötésben ténylegesen felelősséget vállal, míg a kötelező révén az utazásszervező alvállalkozóiért is képes helytállni.

Ali Hamrouni, a Best Reisen tulajdonosa érdeklődésünkre így kommentálta Ikanov Gábor szavait: „Dr. Ikanov Gábor véleményével kapcsolatban nem gondolom, hogy a baleset összefügg azzal, hogy az ország harmadik világbeli vagy sem. Szerintem bárhol a világon nap, mint nap történnek hasonló közúti balesetek és egyéb - például légi - katasztrófák. Nem gondolom, hogy különbséget kellene tenni az utazásszervező cégek között, abban, hogy kik utaztatnak a harmadik világbéli országokba, a továbbiakhoz pedig nem kívánok semmit hozzáfűzni. A szakma majd ezt biztosan megvitatja.”

A február 11-én hozott ítélet ellen 15 napon belül fellebbezésnek helye van. Amennyiben az akár még több évig is elhúzódó jogi procedúra végén a Best Reisen számára negatív jogerős ítélet születik, az iroda a járadékfizetés kötelezettségét továbbháríthatja alvállalkozóira egészen a busztársaságig. Már ha a Best képes lesz fizetni, hiszen a cég 2013. augusztus 16-án tevékenységét felfüggesztette, bevétele nincs. 


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.