Alig ért véget az elmúlt hetek egyik, utazási irodai szempontból kiemelt fontosságú eseménye, az ECTAA-közgyűlés, a szakma ismét összegyűlt az ECTAA-házigazda MUISZ közgyűlésén. A témák súlyát bizonyítja, hogy a szövetség 148 rendes tagjából 129-en regisztráltak a csütörtökön, a budapesti Gellért szállóban megrendezett eseményre. Az esélyt, hogy a következő közgyűlésre még ennél is többen regisztrálnak, növelheti, hogy felvételre vár 7 rendes és 2 rendkívüli tag. Utóbbiak jelenleg 37-en vannak. A létszámbővülésre Erdei Bálint is felhívta a figyelmet. „A MUISZ meghatározó tényező a szakmában” — mondta az elnök, és létszám növekedése mellett felhívta a figyelmet a szövetség stabil pénzügyi helyzetére, illetve növekvő ismertségére. Egymást érik a bel-, és külföldi tanulmányi utak. Sőt, jövő áprilisban, Tunézia és Horvátország után harmadik alkalommal rendezi közgyűlését külföldön a MUISZ. Fajsúlyos témákkal került megrendezésre idén több MUISZ-vacsora és konferencia. A vacsorák folytatódnak, hamarosan, ha csak nem jön közbe valami, a vendégek közt üdvözölhetjük Guller Zoltánt, Boros Emese miniszteri biztost, a KKM Turizmusdiplomáciai Főosztályáról, a Nébih, a Hungexpo és a BSI képviselőit. Társadalmi ismertségét egyebek mellett online kampányokkal igyekezett növelni a szövetség, „7 dolog, amit nem tudtál az utazási irodákról” címmel. Ha már online, készül a MUISZ új honlapja. És etikai kódexe. Egyike a már évek óta napirenden lévő, de még mindig nem elrendezett tennivalóknak a felelősségbiztosítás kérdése. Jóllehet, a tagok 48%-a tartja elegendhetetlennek, 25% szükségesnek, míg 27% meggondolandónak, a bevezetés a gyakorlatban egyelőre várat magára. És végezetül üzeni a MUISZ, hogy névtelen levelekkel nehezen tud mit kezdeni.
Azzal viszont biztosan tudnak előbb utóbb, mit kezdeni a tagok, ha az évek óta előkészítés alatt lévő és remények szerint az UNESCO várományosi listájára felkerülő dunai Limes valóban elnyeri világörökségi státuszát és beindulhat a folyam partjától számított 30-30 kilométeres sávban az a turizmusfejlesztés, aminek fontosságáról Hirschberg Attila, a Limes-projekt kiötlője és ebben első számú segítsége, Karsai Árpád, a program vezetőtervezője évek óta győzködik a politikát. A GINOP keretében akár millárdos nagyságrendű pénz állhat rendelkezésre a Karsai szerint „ígéretes szuperdesztináció” előkészítésére. Hangsúlyozta: a római emlékek önmagukban nem elegendőek a nemzetközi porondra történő kilépéshez, ki kell használni a megadott sávban fellelhető további idegenforgalmi attrakciók és szolgáltatások közti együttműködés lehetőségét. A sikeres megvalósulás akár mintegy félmillió vendéget is hozhat évente.
Nagyon is időszerű téma az uniós adatvédelmi rendelet, aka GDPR. A rendelet a digitális térbe kerülő magánszféra védelmét szolgálja — magyarázta az adatvédelmi hatóságot képvsielő Szabó Endre Győző. A rendelet jövő év májusától lép hatályba az egyes tagállamokban. Mivel az utazási irodák adatgazdák, nem képeznek kivételt a törvény hatálya alól. Sőt, a hazai szabályozás a KKV-szektort sokszor kivételként kezeli, a GDPR alól nincs felmentés. Fontos, hogy a jogszabály hatálya kiterjed nem csak az uniós tagországokra, hanem azokra az országokra is, amelyekben a 28-ak rendelkeznek partnerirodákkal, és ezekbe az országokba utaztatnak is. Eljárás a tevékenység székhelyén indulhat, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy mondjuk az osztrák központú, de magyarországi irodával is rendelkező céggel szemben az osztrák hatóság jár el, akkor is, ha a jogsértés nálunk történt. Ha az eljárás bírsággal végződik, nem kell attól tartani, hogy egyből mindenkinek a maximális 20 millió eurós, vagy a globális éves forgalom legfeljebb 4%-ának megfelelő összeget sózzák a nyakába — nyugtatta az aggodulmakban fészkelődni kezdőket Szabó Endre Győző. (A témát remek cikkben járjuk körül a Turizmus Trend novemberi számában. Ugye, ön is olvasta? Vagy még nem előfizetője a lapnak?!)
Az ECTAA-találkozón is napirendre tűzték a package irányelv témáját. „A mai napig sajnos nem tudjuk, mit fog a kormány elfogadni. Addig is, amíg a jogszabály nem kerül elfogadásra, nem beszélünk róla” — mondta Erdei Bálint. Hajdú Attila, a MUISZ nemzetközi bizottságának vezetője röviden annyit ismertetett, hogy a Nyugat- és Észak-Európában viszonylag könnyebben átment irányelv a mi fertályunkon készül „kicsit döcögősen.”
Időszerű volt a lengyel LOT közgyűlésen történő megjelenése is. A nemrég Sali Sándor, ex-airberlin, és Szabó Judit (Alitalia) szakértelmével bővülő fuvaros jövő májustól olyat tesz, amit azelőtt más légitársaság a magyar légiközlekedésben még nem művelt: egy Dreamlinert fog a Ferihegyen állomásoztatni, hogy New Yorkba és Chicagóba repüljön közvetlenül. A LOT térségi ambicója nem kevesebb, mint Közép-Európa nemzeti légitársaságává válni — mondta ezt azon az esős napon munkatársunknak Adrian Kubicki, a LOT szóvivője a ferihegyi SkyCourtban, amikor az airberlin utolsó budapestről induló járata kigurult a 31-es bal pályára, és a LOT megmentette a berliniek észak-amerikai jegyet fődíjnak megtevő nyereményjátékát.