Forró témák, feszes napirend

„Mindennél fontosabb, hogy előre nézzünk, hogy munkánkat a legoptimálisabb jogi és gazdasági környezetben végezzük” — jelentette ki dr. Erdei Bálint, a MUISZ elnöke és megnyitotta a valóban számos aktuális témát felvonultató közgyűlést.

Alig ért véget az elmúlt hetek egyik, utazási irodai szempontból kiemelt fontosságú eseménye, az ECTAA-közgyűlés, a szakma ismét összegyűlt az ECTAA-házigazda MUISZ közgyűlésén. A témák súlyát bizonyítja, hogy a szövetség 148 rendes tagjából 129-en regisztráltak a csütörtökön, a budapesti Gellért szállóban megrendezett eseményre. Az esélyt, hogy a következő közgyűlésre még ennél is többen regisztrálnak, növelheti, hogy felvételre vár 7 rendes és 2 rendkívüli tag. Utóbbiak jelenleg 37-en vannak. A létszámbővülésre Erdei Bálint is felhívta a figyelmet. „A MUISZ meghatározó tényező a szakmában” — mondta az elnök, és létszám növekedése mellett felhívta a figyelmet a szövetség stabil pénzügyi helyzetére, illetve növekvő ismertségére. Egymást érik a bel-, és külföldi tanulmányi utak. Sőt, jövő áprilisban, Tunézia és Horvátország után harmadik alkalommal rendezi közgyűlését külföldön a MUISZ. Fajsúlyos témákkal került megrendezésre idén több MUISZ-vacsora és konferencia. A vacsorák folytatódnak, hamarosan, ha csak nem jön közbe valami, a vendégek közt üdvözölhetjük Guller Zoltánt, Boros Emese miniszteri biztost, a KKM Turizmusdiplomáciai Főosztályáról, a Nébih, a Hungexpo és a BSI képviselőit. Társadalmi ismertségét egyebek mellett online kampányokkal igyekezett növelni a szövetség, „7 dolog, amit nem tudtál az utazási irodákról” címmel. Ha már online, készül a MUISZ új honlapja. És etikai kódexe. Egyike a már évek óta napirenden lévő, de még mindig nem elrendezett tennivalóknak a felelősségbiztosítás kérdése. Jóllehet, a tagok 48%-a tartja elegendhetetlennek, 25% szükségesnek, míg 27% meggondolandónak, a bevezetés a gyakorlatban egyelőre várat magára. És végezetül üzeni a MUISZ, hogy névtelen levelekkel nehezen tud mit kezdeni.

Azzal viszont biztosan tudnak előbb utóbb, mit kezdeni a tagok, ha az évek óta előkészítés alatt lévő és remények szerint az UNESCO várományosi listájára felkerülő dunai Limes valóban elnyeri világörökségi státuszát és beindulhat a folyam partjától számított 30-30 kilométeres sávban az a turizmusfejlesztés, aminek fontosságáról Hirschberg Attila, a Limes-projekt kiötlője és ebben első számú segítsége, Karsai Árpád, a program vezetőtervezője évek óta győzködik a politikát. A GINOP keretében akár millárdos nagyságrendű pénz állhat rendelkezésre a Karsai szerint „ígéretes szuperdesztináció” előkészítésére. Hangsúlyozta: a római emlékek önmagukban nem elegendőek a nemzetközi porondra történő kilépéshez, ki kell használni a megadott sávban fellelhető további idegenforgalmi attrakciók és szolgáltatások közti együttműködés lehetőségét. A sikeres megvalósulás akár mintegy félmillió vendéget is hozhat évente.

Nagyon is időszerű téma az uniós adatvédelmi rendelet, aka GDPR. A rendelet a digitális térbe kerülő magánszféra védelmét szolgálja — magyarázta az adatvédelmi hatóságot képvsielő Szabó Endre Győző. A rendelet jövő év májusától lép hatályba az egyes tagállamokban. Mivel az utazási irodák adatgazdák, nem képeznek kivételt a törvény hatálya alól. Sőt, a hazai szabályozás a KKV-szektort sokszor kivételként kezeli, a GDPR alól nincs felmentés. Fontos, hogy a jogszabály hatálya kiterjed nem csak az uniós tagországokra, hanem azokra az országokra is, amelyekben a 28-ak rendelkeznek partnerirodákkal, és ezekbe az országokba utaztatnak is. Eljárás a tevékenység székhelyén indulhat, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy mondjuk az osztrák központú, de magyarországi irodával is rendelkező céggel szemben az osztrák hatóság jár el, akkor is, ha a jogsértés nálunk történt. Ha az eljárás bírsággal végződik, nem kell attól tartani, hogy egyből mindenkinek a maximális 20 millió eurós, vagy a globális éves forgalom legfeljebb 4%-ának megfelelő összeget sózzák a nyakába — nyugtatta az aggodulmakban fészkelődni kezdőket Szabó Endre Győző. (A témát remek cikkben járjuk körül a Turizmus Trend novemberi számában. Ugye, ön is olvasta? Vagy még nem előfizetője a lapnak?!)

Az ECTAA-találkozón is napirendre tűzték a package irányelv témáját. „A mai napig sajnos nem tudjuk, mit fog a kormány elfogadni. Addig is, amíg a jogszabály nem kerül elfogadásra, nem beszélünk róla” — mondta Erdei Bálint. Hajdú Attila, a MUISZ nemzetközi bizottságának vezetője röviden annyit ismertetett, hogy a Nyugat- és Észak-Európában viszonylag könnyebben átment irányelv a mi fertályunkon készül „kicsit döcögősen.”

Időszerű volt a lengyel LOT közgyűlésen történő megjelenése is. A nemrég Sali Sándor, ex-airberlin, és Szabó Judit (Alitalia) szakértelmével bővülő fuvaros jövő májustól olyat tesz, amit azelőtt más légitársaság a magyar légiközlekedésben még nem művelt: egy Dreamlinert fog a Ferihegyen állomásoztatni, hogy New Yorkba és Chicagóba repüljön közvetlenül. A LOT térségi ambicója nem kevesebb, mint Közép-Európa nemzeti légitársaságává válni — mondta ezt azon az esős napon munkatársunknak Adrian Kubicki, a LOT szóvivője a ferihegyi SkyCourtban, amikor az airberlin utolsó budapestről induló járata kigurult a 31-es bal pályára, és a LOT megmentette a berliniek észak-amerikai jegyet fődíjnak megtevő nyereményjátékát.


Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.
Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt

Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt 

Tisztességtelen szerződési kikötések és kereskedelmi gyakorlat miatt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.