Forró témák, feszes napirend

„Mindennél fontosabb, hogy előre nézzünk, hogy munkánkat a legoptimálisabb jogi és gazdasági környezetben végezzük” — jelentette ki dr. Erdei Bálint, a MUISZ elnöke és megnyitotta a valóban számos aktuális témát felvonultató közgyűlést.

Alig ért véget az elmúlt hetek egyik, utazási irodai szempontból kiemelt fontosságú eseménye, az ECTAA-közgyűlés, a szakma ismét összegyűlt az ECTAA-házigazda MUISZ közgyűlésén. A témák súlyát bizonyítja, hogy a szövetség 148 rendes tagjából 129-en regisztráltak a csütörtökön, a budapesti Gellért szállóban megrendezett eseményre. Az esélyt, hogy a következő közgyűlésre még ennél is többen regisztrálnak, növelheti, hogy felvételre vár 7 rendes és 2 rendkívüli tag. Utóbbiak jelenleg 37-en vannak. A létszámbővülésre Erdei Bálint is felhívta a figyelmet. „A MUISZ meghatározó tényező a szakmában” — mondta az elnök, és létszám növekedése mellett felhívta a figyelmet a szövetség stabil pénzügyi helyzetére, illetve növekvő ismertségére. Egymást érik a bel-, és külföldi tanulmányi utak. Sőt, jövő áprilisban, Tunézia és Horvátország után harmadik alkalommal rendezi közgyűlését külföldön a MUISZ. Fajsúlyos témákkal került megrendezésre idén több MUISZ-vacsora és konferencia. A vacsorák folytatódnak, hamarosan, ha csak nem jön közbe valami, a vendégek közt üdvözölhetjük Guller Zoltánt, Boros Emese miniszteri biztost, a KKM Turizmusdiplomáciai Főosztályáról, a Nébih, a Hungexpo és a BSI képviselőit. Társadalmi ismertségét egyebek mellett online kampányokkal igyekezett növelni a szövetség, „7 dolog, amit nem tudtál az utazási irodákról” címmel. Ha már online, készül a MUISZ új honlapja. És etikai kódexe. Egyike a már évek óta napirenden lévő, de még mindig nem elrendezett tennivalóknak a felelősségbiztosítás kérdése. Jóllehet, a tagok 48%-a tartja elegendhetetlennek, 25% szükségesnek, míg 27% meggondolandónak, a bevezetés a gyakorlatban egyelőre várat magára. És végezetül üzeni a MUISZ, hogy névtelen levelekkel nehezen tud mit kezdeni.

Azzal viszont biztosan tudnak előbb utóbb, mit kezdeni a tagok, ha az évek óta előkészítés alatt lévő és remények szerint az UNESCO várományosi listájára felkerülő dunai Limes valóban elnyeri világörökségi státuszát és beindulhat a folyam partjától számított 30-30 kilométeres sávban az a turizmusfejlesztés, aminek fontosságáról Hirschberg Attila, a Limes-projekt kiötlője és ebben első számú segítsége, Karsai Árpád, a program vezetőtervezője évek óta győzködik a politikát. A GINOP keretében akár millárdos nagyságrendű pénz állhat rendelkezésre a Karsai szerint „ígéretes szuperdesztináció” előkészítésére. Hangsúlyozta: a római emlékek önmagukban nem elegendőek a nemzetközi porondra történő kilépéshez, ki kell használni a megadott sávban fellelhető további idegenforgalmi attrakciók és szolgáltatások közti együttműködés lehetőségét. A sikeres megvalósulás akár mintegy félmillió vendéget is hozhat évente.

Nagyon is időszerű téma az uniós adatvédelmi rendelet, aka GDPR. A rendelet a digitális térbe kerülő magánszféra védelmét szolgálja — magyarázta az adatvédelmi hatóságot képvsielő Szabó Endre Győző. A rendelet jövő év májusától lép hatályba az egyes tagállamokban. Mivel az utazási irodák adatgazdák, nem képeznek kivételt a törvény hatálya alól. Sőt, a hazai szabályozás a KKV-szektort sokszor kivételként kezeli, a GDPR alól nincs felmentés. Fontos, hogy a jogszabály hatálya kiterjed nem csak az uniós tagországokra, hanem azokra az országokra is, amelyekben a 28-ak rendelkeznek partnerirodákkal, és ezekbe az országokba utaztatnak is. Eljárás a tevékenység székhelyén indulhat, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy mondjuk az osztrák központú, de magyarországi irodával is rendelkező céggel szemben az osztrák hatóság jár el, akkor is, ha a jogsértés nálunk történt. Ha az eljárás bírsággal végződik, nem kell attól tartani, hogy egyből mindenkinek a maximális 20 millió eurós, vagy a globális éves forgalom legfeljebb 4%-ának megfelelő összeget sózzák a nyakába — nyugtatta az aggodulmakban fészkelődni kezdőket Szabó Endre Győző. (A témát remek cikkben járjuk körül a Turizmus Trend novemberi számában. Ugye, ön is olvasta? Vagy még nem előfizetője a lapnak?!)

Az ECTAA-találkozón is napirendre tűzték a package irányelv témáját. „A mai napig sajnos nem tudjuk, mit fog a kormány elfogadni. Addig is, amíg a jogszabály nem kerül elfogadásra, nem beszélünk róla” — mondta Erdei Bálint. Hajdú Attila, a MUISZ nemzetközi bizottságának vezetője röviden annyit ismertetett, hogy a Nyugat- és Észak-Európában viszonylag könnyebben átment irányelv a mi fertályunkon készül „kicsit döcögősen.”

Időszerű volt a lengyel LOT közgyűlésen történő megjelenése is. A nemrég Sali Sándor, ex-airberlin, és Szabó Judit (Alitalia) szakértelmével bővülő fuvaros jövő májustól olyat tesz, amit azelőtt más légitársaság a magyar légiközlekedésben még nem művelt: egy Dreamlinert fog a Ferihegyen állomásoztatni, hogy New Yorkba és Chicagóba repüljön közvetlenül. A LOT térségi ambicója nem kevesebb, mint Közép-Európa nemzeti légitársaságává válni — mondta ezt azon az esős napon munkatársunknak Adrian Kubicki, a LOT szóvivője a ferihegyi SkyCourtban, amikor az airberlin utolsó budapestről induló járata kigurult a 31-es bal pályára, és a LOT megmentette a berliniek észak-amerikai jegyet fődíjnak megtevő nyereményjátékát.


Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.
Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek

Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek  

Tizenegy balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében.
Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak

Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak 

A Wizz Air ismét elnyerte a World Finance Sustainability Awards 2025-ös „Legfenntarthatóbb diszkont légitársaság” címét.
A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.
Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten

Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten 

Az Európai Unió törvényhozói kedden szavaztak arról a javaslatról, amely betiltaná a légitársaságok számára, hogy díjat számítsanak fel az utasok kis kézipoggyászáért.
Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon

Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon 

A MÁV-csoport közleménye alapján.
A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet

A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet 

Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, jelentették be kedden.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.