Magyar Turizmus Minőségi Díjak ötödször
A díjazott szállodák és éttermek képviselői az Utazás kiállítás hivatalos megnyitóünnepségén vehették át az elismerő oklevelet és a Magyar Turizmus Minőségi Díj táblát Varga Zoltán önkormányzati minisztertől, dr. Ujhelyi Istvántól, a Nemzeti Turisztikai Bizottság (NTB) elnökétől, dr. Kovács Miklós turisztikai szakállamtitkártól és dr. Wolff Pétertől, az NTB társelnökétől. Az idei átadó különlegessége volt, hogy nem csak új nyerteseknek adták át a díjat, három szálloda és három étterem már másodszor vehette át az elismerést. A kiemelkedő minőségre utaló díj ugyanis három évig érvényes. A programra elsőként jelentkezőknél a díj érvényessége az elmúlt évben lejárt, ezért ismételt pályázással meg kellett újítani. A második alkalommal is sikeresen pályázó éttermek: Café Pierrot Restaurant, Budapest, Gundel Étterem, Budapest, Lamaréda Étterem, Győr. Szállodák: Hotel Barátság, Hajdúszoboszló, Hunguest Hotel Pelion, Tapolca, Kolping Hotel Spa & Family Resort, Alsópáhok. További 2009-ben sikeresen pályázó éttermek: Wunderlich Bortrezor és Látványpince, Villány. Szállodák: Airport Hotel Budapest, Budapest, Andrássy Kúria Hotel Wine & Spa, Tarcal, Best Western Hotel Aquarell, Cegléd, Boutique Hotel Zara, Budapest, Buda Castle Fashion Hotel, Budapest, Danubius Hotel Arena, Budapest, Dráva Hotel Thermal Resort, Harkány, Granada Konferencia, Wellness és Sport Hotel, Kecskemét, Hotel Caramell, Bükfürdő, Hotel Fagus Konferencia és Wellness Hotel, Sopron, Hotel Lycium Debrecen, Debrecen, Promenade City Hotel, Budapest, Ramada Resort Aquaworld Budapest, Budapest.
Szerkesztőségünk standja |
Zöld Szlovénia
A 2010-es év is a fenntartható zöldturizmus jegyében zajlik Szlovéniában – tájékoztatta a Napi Turizmust Dimitrij Piciga, Szlovénia nemzeti turisztikai hivatalának vezérigazgatója. Délnyugati szomszédunk, a kétmilliós Szlovénia zöldturizmus-fejlesztését célzó kampánya 2006-ra nyúlik vissza. A fenntartható turizmus építésén a válság nem sokat rontott, sőt még inkább a kezelhető létszámú turizmus felé történő erőteljesebb váltást ösztönözte – ismertette Piciga. Svéd- és Finnország után az erdők arányát tekintve Európa harmadik legzöldebb országának előkelő helyét betöltő Szlovénia márkajeleként levédette zöldturisztikai kampányának színét, amely a „szlovén zöld” nevet viseli. Szlovéniában 2009-ben csupán egy százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma, Ljubljana szállodai forgalma ellenben 15 százalékot esett tavaly. Ennek van annyi pozitív hozadéka – mondta el Dimitrij Piciga –, hogy a viszonylag magas szobaárak kezdenek mérséklődni, erősödik a vendégekért folytatott verseny. 2010-ben két új szálloda is megnyílik Ljubljanában. Hazánk 120 ezer vendéggel 2009-ben nyolcadik volt Szlovénia küldőpiacai közt. Az ország turisztikai hivatala négy meglévő – osztrák, olasz, Beneluxállamokbeli és német – kirendeltsége mellé idén két új – londoni és tokiói – képviseletet nyit.
Montenegró, a vad szépség
A világgazdasági válság ellenére sem esett vissza 2009-ben a vendégforgalom a „vad szépség” országában, amelyet évről évre egyre több turista keres fel – hangsúlyozta Maja Lijesevic, a montenegrói nemzeti turisztikai szervezet helyettes vezetője a budapesti Utazás kiállításon. Az elmúlt évben mintegy 1,2 millió vendég volt kíváncsi a kis ország változatos turisztikai kínálatára, ez kétszázalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az idegenforgalom Montenegró húzóágazata, a WTTC adatai szerint az ország munkavállalóinak 20 százalékát a turizmus foglalkoztatta 2009-ben, ami 7,5 százalékkal több az előző évinél. Bár a külföldi vendégek többsége a volt jugoszláv tagállamokból és az egykori Szovjetunió területéről jön, 26 százalékuk az EU országaiból érkezik. Magyarok is látogatják szép számmal, tavaly több mint 30 ezer honfitársunk járt Montenegróban, mintegy kétszázezer vendégéjszakát töltve a tengerparton vagy a hegyekben. 300-ra tehető azoknak a szállodáknak a száma, amelyek megfelelnek a nemzetközi szabványoknak, ezenkívül mintegy 65 ezer vendég szállhat meg színvonalas magánszállásokon. Az Aman Resorts nevű szingapúri cég például három luxushotel megnyitását tervezi 2010-ben, a Kempinski szállodalánccal februárban írták alá a szerződést új szálloda építéséről. Az elkövetkező években a Four Seasons, a Hilton és a Marriott is új hoteleket nyit meg Montenegróban. Az egyik legnagyobb beruházás jelenleg a tivati Porto Montenegro, egy 900 luxusjacht befogadására alkalmas kikötő. Ogurlic Uzon Ágnes, aki cégét, az Adria Tourst montenegrói férjével alapította, több mint húsz éve szervez utakat a jugoszláv utódállamba. Katalógusukba főleg olyan tengerparti szállodákat és apartmanokat válogattak, amelyek árfekvésük miatt vonzhatják a magyar utasokat. Ugyanakkor idén először a falusi turizmust is becsempészték az ajánlatok közé. Aki azonban többet akar látni az országból, annak érdemes a buszos körutazást választania, véli az Adria Tours vezetője. Az autósoknak azt javasolja: menjenek Szarajevó vagy Mostar felé, szálljanak meg útközben. Persze ha sietnek, választhatják a horvát autópályát, így 11-12 óra alatt leérnek a mintegy 680 ezer lakosú mediterrán országba, ahol az év 240 napja napsütéses.
Nagyné Terike (Nagy Utazási Iroda, Orosháza) és Jakócs Áron (Robinson Tours) |
Fejlesztések Gyopárosfürdőn
A tervek szerint 2011 májusában adják át az uniós forrásból megvalósuló új, 33 méteres fedett uszodát, amelyhez lelátó is épül, valamint a minőségi szolgáltatásokra berendezkedő medical wellness épületét – mondta el a Napi Turizmusnak Benkő Ferenc, az Orosházagyopárosi Gyógyfürdő Zrt. vezérigazgatója. A több mint 250 milliós, idén márciusban induló beruházás keretében megújul és kibővül a jelenlegi fedett gyógymedence is: újabb medencetest kerül mellé, és kicserélik burkolóanyagát, valamint víz- és légtechnikai berendezéseit. A fürdő vendégeinek egyharmada helyi illetőségű, egyharmada jön Bács-Kiskun, illetve Pest megyéből, a többi látogató főleg Romániából érkezik – számolt be a látogatottsági adatokról Benkő Ferenc. A fürdőfejlesztés nyomán a vezetőség reményei szerint szerb, lengyel és orosz vendégeket is egyre nagyobb számban vonzanak majd. A vendégkör szélesítése érdekében Belgrádban jártak szakmai vásáron, nemsokára pedig Krakkó következik. A fürdő ötvenméteres medencéje az edzőtáboroztatást is lehetővé teszi – a holland és norvég fiatalok mellett a jövőben igyekeznek orosz vendégeket is Gyopárosfürdőre vonzani ebből a célból.
Megújuló várak Észak-Magyarországon
A siroki és kisnánai várban nagyszabású rekonstrukció indul 2010-ben, várhatóan 2011-ben fejeződik be. Mindkét projekt európai uniós forrásból újul meg – hangzott el az Észak-magyarországi régió sajtótájékoztatóján az Utazás kiállításon. A siroki rekonstrukció főbb elemei, új attrakciók: alsó vár felújítása, felvonóhíd kapunyitással, ágyúlövéssel, új kilátóteraszok, fedett kiállítóhelyek, várélethez kapcsolódó kézműves-bemutatók, a várnyeregben geológiai tanösvény, esti díszkivilágítás a várban. A tájház rekonstrukciója nyomán az Országh Kristóf Rendezvényház kertjében vár-játszótér épül. A felújítás folyamatát webkamerákon keresztül lehet nyomon követni. Kisnánán a legfontosabb újdonság a kronoszkóp lesz, egy „múltba látó eszköz”, amelynek segítségével a látogatók megnézhetik, hogyan nézett ki a vár több száz évvel ezelőtt. A felújítás nyomán konferenciaterem is helyet kap.
Kiss Tünde (MAHART Tours) a tengerhajózás szépségeit ecseteli |
Nyárra kész a Magyar Nyelv Múzeuma
2010 nyarán nyílik meg a Magyar Nyelv Múzeuma Sátoraljaújhely-Széphalmon. Az állandó kiállítás célja, hogy átfogó és egyúttal részletes képet adjon nemzeti kultúránk alapjáról, anyanyelvünkről, a magyar nyelvről. A múzeum bemutatja nyelvünk történelmét, fejlődését; a magyar nyelvemlékeket, külön tárgyalja a rovásírást, elénk tárja a tájnyelvek sajátosságait, a magyar nyelv szimbólumait. A kiállítás a multimédia eszközeinek felhasználásával, számos képpel, hanganyaggal, filmmel és tárggyal válik interaktívvá, egyszerre szórakoztatóvá és ismeretterjesztővé, és így nyújt maradandó nyelvi-kulturális élményt a gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt.
Románia: tavaly nem csökkent a vendégéjszakák száma
A román nemzeti standon 41 kiállító, a szomszédos, de önálló Székelyföld- standon további 14 Hargita és Kovászna megyei szolgáltató mutatkozott be az Utazás kiállításon. Kerekes Gábor, a Román Nemzeti Turisztikai Képviselet vezetője elmondta, tavaly némiképp visszaesett az idegenforgalom a szomszédos országban, bár a mínusz jóval kisebb volt, mint az uniós átlag, 15%. Romániába 5,5%- kal kevesebb turista utazott be tavaly, mint egy évvel korábban, a vendégéjszakák száma ellenben szinten maradt. Néhány különleges szolgáltató is bemutatkozott idén a román standon, köztük a máramarosi Lostrica üdülőközpont, ahol a vendégeket a színvonalas szobák és az étterem mellett egy pisztrángtenyészet is várja.
Tóth Edina és Márkus Sándor (Hotel Silver, Hajdúszoboszló) |
Ferihegy: tíz éven belül a régió legsikeresebb repülőtere?
Az idén 60 éves Ferihegy – Budapest Airport (BA) – vezetősége úgy tervezi: a légikikötő a 2008-ban megkezdett fejlesztések eredményeképpen Magyarország első számú nemzetközi repülőtere, tíz éven belül pedig a régió legsikeresebb repülőtere lehet, jóllehet a 2010-es év még csak szerény növekedést tartogathat – mondta el Kam Jandu, a BA légügyi igazgatója cége forgalomra vonatkozó számításait ismertetve. A 2009-ben 109 811 gépmozgás mellett mintegy 8,1 millió utast kiszolgáló BA 2010-ben 8,22 millió utasra számít. A Ferihegy európai viszonylatban meglehetősen jól teljesített. Míg Budapesten a forgalomcsökkenés 4,11% volt tavaly, Varsóban a régióban legnagyobbként 12 százalékkal kevesebb utas fordult meg, de még a szomszédos Bécs is 8,3 százalékos csökkenést könyvelhet el. A válság Zürich-Klotent érintette legkevésbé: a visszaesés itt mindössze 0,8%-os, míg az európai átlag 5,9% volt 2009-ben. A 2010-es évben több járattal is bővül Ferihegy kínálata. Naponta kétszer közlekedik majd a tavaly decemberben újraindított belgrádi járat, hetente kétszer repül a magyar diszkont-légitársaság Pisába és Turkuba, illetve háromszor Forliba. A Germanwings Hannoverbe repül egy héten háromszor, míg újdonságként az Aviation Assistance Kijevbe szintén háromszor hetente. A bővülő forgalom kiszolgálása érdekében az utasforgalmi terület is növekszik. 2010. december 1-jén részlegesen átadják az A és B terminálok között épülő Sky Court új terminált. A Sky Court a 2013-ig 260 millió euró értékben megvalósítandó beruházások közül az egyik legjelentősebb. Megépültével a Ferihegy 10 millió fölötti utasforgalmat is ki tud majd szolgálni.
Életképes repülőterek
Tervezésre és összefogásra van szükség ahhoz, hogy Magyarország repülőterei életképesek maradjanak, hogy hazánk végleg megszűnjön „egy repteres ország” lenni – hangzott el a Turizmus Kft. által szervezett szakmai konferencián. Persze ügyelni kell arra, nehogy újból átessünk a ló túloldalára – figyelmeztetett dr. Richter Richárd, a hamarosan új életre kelő sármelléki repülőtér üzletfejlesztési igazgatója, utalva arra a még ma is tapasztalható tendenciára, hogy egykori, minden infrastruktúrájuktól megfosztott, a puszta közepén lévő katonai repülőterekre álmodtak óriási projekteket befektetők és helyi politikusok. (Lásd: Turizmus Trend 2009/09.) A sokszor minden realitást nélkülöző elképzelések nagyszámú előfordulásában szerepet játszik a politika, a konkrét légi közlekedési koncepció hiánya, a minisztérium illetékeseinek témára vonatkozó, esetenként hiányos ismeretei – vélték a konferencia meghívott előadói. Richter Richárd, csakúgy mint Farkas András, a debreceni Airport Debrecen (AD) ügyvezető igazgatója, úgy véli, Magyarországon a mai utazási szokások alapján három nagy repülőtér léte indokolt. Farkas hozzátette: már az 1990-es évek elején szó volt egy három repülőteres elképzelésről. A három nagy repülőtér esetében fontos, hogy úti céljaik között ne legyenek átfedések – fejtette ki Farkas András. A százszázalékos önkormányzati tulajdonban lévő AD határon átnyúló vonzáskörzetében mintegy másfél millió ember él. Az AD a korábbi sikertelen privatizációt követően ismét befektetőkre vár, de ezúttal sokkal körültekintőbben kell a megfelelő üzletfelet kiválasztani – mondta el Farkas András. Az AD-nek addig kell megindulnia fölfelé, amíg a szomszédos Nagyvárad komolyabb fejlesztésbe nem kezd. Ha Debrecen addig nem mozdul, elvesztheti régiós kulcsszerepét – tette hozzá Farkas. Az idén tetszhalálából feltámadó sármelléki Fly Balaton (FB) óvatos tervezés szerint 2010-ben 32 400 utassal számol. Az elmúlt időszak nehézségei miatt fejlesztéseivel másfél éves késében lévő FB idén nem számíthat a turisztikai szolgáltatók támogatására, de legalábbis jól jönne a szolgáltatók, partnerek együttműködése, kellő garanciákkal történő összefogása, hogy az FB egész éves repülőtérré váljon.
Szolnok Péter (TAP Portugal) a portugál standon |
Népszerűek a nemzeti parkok
A hazai nemzeti parkok regisztrált látogatóinak száma 2009-ben az előző évhez képest 10%-kal növekedett, tavaly több mint 1 millió 390 ezren keresték fel a nemzeti parkokat. Ez a látogatószám-növekedés figyelemre méltó a hazai turizmus szemszögéből is, 2009-ben ugyanis a gazdasági-pénzügyi válság következtében – a korábbi növekedést követően – csökkent a belföldi vendégforgalom: az előzetes adatok szerint az elmúlt évben a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken több mint 7%-kal csökkent a belföldi vendégek száma. A nemzeti parkokat látogatók száma ezzel szemben 2007 és 2008 után – amikor 14–15%- os látogatószám-emelkedés volt mérhető – továbbra is dinamikusan növekszik, ami a bővülő programkínálatnak és a marketing területén a Magyar Turizmus Zrt.-vel történő együttműködésnek is köszönhető.
Rail & Fly
Az Utazás kiállítás szakmai napjának megnyitóján együttműködési megállapodást írt alá a MÁV-Start Zrt. és a Malév. A Rail & Fly együttműködés keretében a Malév a MÁV-Start Klub kártyatulajdonosainak a teljes árú repülőjegy árából 5% kedvezményt biztosít, míg azok a Malév-törzsutasok, akik a Duna Club programban Silver-, Gold- vagy Platinum-tagsággal rendelkeznek, az Intercity vonatokon másodosztályra szóló jegyükkel első osztályon utazhatnak, a pót- és helyjegy váltása pedig díjmentes számukra. Újdonság még, hogy megújultak a Romániába közlekedő vonatok: új típusú, hangszigetelt kocsikkal utazhatunk, a korábbinál kényelmesebb üléseken, a Corona nemzetközi éjszakai gyorsvonat pedig Székelyföldön új állomásokon is megáll. Pöhacker Gábor, a MÁV-Start Zrt. marketingszakértője lapunknak elmondta: 2010-re tervezik a nemzetközi e-ticket bevezetését, az év második felétől várhatóan már külföldi utazásokhoz is válthatunk online jegyet. Tájékoztatott arról is, hogy tovább bővült a hálókocsival elérhető városok köre. Velence, München, Berlin és Frankfurt mellett december óta már Zürichbe is eljuthatunk ezzel a kényelmes megoldással.
Gyerekjáték: Tury Gabriella (Danubius Hotels) |
I. Országos Városmarketing Verseny
A Miskolci Egyetem Marketing Tanszéke tavaly ősszel hirdette meg az első, országos városmarketing versenyt. A verseny célja lehetőséget teremteni a felsőoktatásban régió- és településmarketinget hallgatók számára elméleti tudásuk gyakorlati hasznosítására, a településmarketinggel foglalkozó szakemberekkel való kapcsolatépítésre, valamint a választott település népszerűsítésére. A versenyre 42 írásbeli pályamunka érkezett az első fordulóra, 30 különböző településről. Ebben a fordulóban a csapatok a szabadon választott település helyzetértékelése, versenyképességi elemzése, versenyelőnyeinek meghatározása, pozícionálása volt a feladata, valamint a település marketingkoncepciójának kidolgozása, stratégiai javaslatok megfogalmazása, akciótervek kimunkálása. Ezt követte a kidolgozott pályamunkákat akadémiai és gyakorlati szakemberekből álló zsűri értékelése, valamint a választott település önkormányzatának véleményezése, a munkák hitelességének ellenőrzésére. Február végén, Miskolcon rendezték meg a verseny 2. fordulóját, ahol a 12 legjobb pályamunkát beküldő csapat csapott össze. Feladatuk az írásbeli fordulóban választott város marketingkommunikációs tervének összeállítása, illetve a konkrét kampányterv kidolgozása volt. Az első helyezett a Miskolci Egyetem Girl Power nevű csapata lett, tagjai Dunaszekcsőt mutatták be, a dobogó második helyén a Budapesti Corvinus Egyetem SióFokkalJobb névre keresztelt csapata nyerte Siófok prezentációjával, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának Tükék nevű csapata Pécs számára készített marketingtervével a harmadik helyezést nyerte el. A Green City - Zöldváros különdíjat a Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Karának Poliszofficers csapata kapta „Jászberény-ökováros” tervével. A zsűri munkájában a Turizmus Trend marketing managere, Csirke Zsolt is részt vett. Lapunk következő számaiban bemutatjuk a díjazott pályamunkákat.
Személyi változás a Proko Travelnél
15 év után elhagyta a szegedi Proko Travelt Bata László kereskedelmi igazgató. Munkáját a cégnél negyedik éve dolgozó Csorba Klára vette át. A körutazásokra specializálódott iroda számos újdonsággal is előrukkolt az idén: 12 napos buszos kirándulást kínál például Kijeven át Moszkvába, bővítette albániai útjai körét, megújította a svájci és portugál ajánlatot, növelte az egzotikus kínálatot.
2010 a borok éve Egerben
Habis László, Eger város polgármestere az Utazás kiállításon bejelentette: 2010 a borok éve lesz Egerben. Az évi több száz hagyományos rendezvény mellett ifjú borászok versenyét és sommeliertalálkozót is szerveznek az idén. A bikavér városában pályázaton keresik a híres cuvée fehér párját, május végéig jelentkezhetnek az érdeklődők. Sikeres volt a város TDM-pályázata, egy friss döntés értelmében 50 millió forintot nyertek a regionális fejlesztési ügynökségtől. Dudás Tamás, a TDM-szervezet vezetője elmondta, a helyi szolgáltatókkal együttműködve egy–három éjszakás csomagokat állítottak össze, amelyeket a TDM-szervezet igyekszik minden eszközzel piacra juttatni. Az első csomag a márciusi Egri Tavaszi Fesztiválra csábítja az érdeklődőket színházi belépővel, szállással és törökfürdő-látogatással. Az év folyamán a bikavér és a zene szerelmeseit is komplett csomagokkal várják Egerben. Az idén bővül a Hotel Eger rendezvénykapacitása is. Egerben példásan dolgozik együtt a város és a megye – hangsúlyozta a tájékoztatón Kiss János, a megyei önkormányzati hivatal idegenforgalmi irodájának vezetője, aki példának hozta az egri török fürdőt, amely tavaly közös beruházásban valósult meg. Kiss János kiemelte, húszévi zárva tartás után hamarosan elkészül a felújított Buttler-ház is Egerben, amelynek földszintjén kiállítótermek kapnak helyet.
Tárgyalásban: Ali Hamrouni (Medina Tours, Best Reisen) |
2011-ben nyit a Pannon-tenger Múzeum
Miskolcon a Pannon-tenger Múzeum a jelenlegi Herman Ottó Múzeum előkertjében, a földbe süllyesztve épül meg. Célja, hogy bemutassa a világon egyedülálló és igazi szenzációnak számító 7,5 millió éves mocsáricipruserdő-maradványt, amelyet 2007 júliusában találtak a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Bükkábrány térségében. Ehhez hasonló jellegű és méretű leletet Európában még nem fedeztek fel. A 16 darab mocsáriciprus-lelet közül négy a Herman Ottó Múzeum (Miskolc) tulajdonában van. Jelenleg a konzerválásuk folyik, hogy a szabad levegőre került faleletek az utókor számára megmaradjanak, és bemutatásuk múzeumi körülmények között lehetségessé váljék. A kialakításra kerülő három kiállítási csarnoktér közül a két szélső az előkert parkjában, míg a középső a felvezető kőburkolatos tér alá kerül. Az innovatív, egyedi és újszerű szolgáltatások által a múzeum olyan komplex szolgáltatást nyújt a látogatók számára, amely jelenleg még szokatlan egy klasszikus múzeumtól.
Az élményfürdő után Hilton is épülne Kecskeméten
Új versenyuszoda és fedett élményfürdő Kecskeméten. A 2010-es Utazás kiállításon tartott sajtótájékoztatón Jánosi István, a leendő üzemeltető Hirös Sport Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója számolt be a részletekről. Elmondta, hogy az új létesítmény a több mint 40 éves, elavult uszoda és a 2003-ban a Széchenyi-terv részeként épült élményfürdő nyújtotta lehetőségeket igyekszik kombinálni, sőt kibővíteni, hogy a dinamikusan, részben a Mercedes-gyártelepítés hozományaként fejlődő idegenforgalom igényeit kielégíthesse. A 2009. októberi alapkőletétel óta pinceszintig jutott az építkezés, várhatóan 2011 nyarán fejezi be a munkálatokat a beruházó Alföld Oázisa Konzorcium, amely a CIB Lízing Zrt.-ből és a MAHID 2000 Zrt. generálkivitelező fővállalkozóból áll. A volt kemping területén 13 800 négyzetméternyi területen épülő létesítmény részét képezi egy 50x25 méteres nagymedence kapcsolódó bemelegítő- és tanmedencével és egy 750 fős lelátó is. Az akadálymentes és fedett élményfürdő 7000 négyzetméteres területen élménymedencékkel, csúszdákkal és kiszolgálóegységekkel egész évben fogadja majd a látogatókat. Lesz wellnessrészleg, szaunavilág és sószoba is, a medencék egy részét pedig minősített gyógyvízzel töltik majd föl. Második ütemben egy konferencialehetőségeket is nyújtó Hilton Hampton Inn*** szálloda szerepel a tervek között. Remélik, hogy az új létesítménnyel a várost látogató turisták is tartósabban leköthetők, az üzemeltetési igazgató személyes érintettsége folytán pedig a tervek között szerepel vízilabda-mérkőzések szervezése, egyéb vizes sportágak föllendítése, edzőtáborok és más sportágak alapozási időszakainak befogadása is.
Az egyik legfigyelemfelkeltőbb stand a Budapesti Turisztikai Hivatalé volt |
Idén 3000 résztvevővel rekonstruálják a waterlooi csatát
Minden évben többezres kosztümös sereg idézi fel a híres waterlooi csata mozzanatait a belga település közelében lévő emlékparkban. Ötévente, így idén is különösen nagyszámú résztvevő előadásában élvezhető a történelmi látványosság – tájékoztatta a Napi Turizmust Földvári András, a Brussels Airlines magyarországi igazgatója. A nagy csatát, amelyben Napóleon seregei csaptak össze a britekkel és szövetségeseikkel, június 18-án, 19-én és 20-án idézik fel Waterlooban, amelynek látogatóközpontja és annak kínálata, valamint a Napóleonhoz kapcsolódó környékbeli nevezetességek egész napos programként szolgálnak. A waterlooi Idegenforgalmi Hivatal egyébként az első vallon turisztikai szervezet, amely önálló magyar nyelvű kiadvánnyal rukkol elő, méghozzá jövőre. Az emlékhelyen egyébként magyar nyelvű idegenvezetést már most is lehet kérni. Jövőre a Brüsszel–Vallónia régió is jelentkezik magyar nyelvű kiadvánnyal.
Új dynamic packaging portál a piacon
A napokban élesedett a Mixmytrip website az ittleszek.hu, illetve a honeymoon.hu oldalakat is működtető Travelcity.hu Kft. üzemeltetésében. Az utazási iroda új fejlesztésével a külföldre utazó honfitársainkat célozza meg, de a hamarosan angol nyelven is elérhető mutációval a nemzetközi porondot is meg szeretné hódítani, olyan piaci szereplőkhöz csatlakozva, mint az Expedia és az Opodo. A weboldal célja, hogy az utas saját magának állíthassa össze utazási csomagját, ehhez pedig szinte minden területről kínál szolgáltatást a portál: lehet repülőjegyet, szállást, repülőtéri transzfert foglalni, autót bérelni, programokra, eseményekre jegyet váltani, belépőjegyeket venni a világ bármely pontjára, és utasbiztosítás is köthető. Az oldal fejlesztői szerint a Mixmytrip egyedisége hazai versenytársaihoz képest abban rejlik, hogy valós idejű online foglalások és online fizetés bonyolítható az oldalon az eddigi legszélesebb szolgáltatási kínálatból. A másfél évnyi munkával megvalósult website repülőjegy-foglalási rendszerében a hagyományos és a fapados légitársaságok egyaránt megtalálhatók. Az utasok rákereshetnek akár a piac legalacsonyabb áraira, a szállodai adatbázis pedig több mint 80 ország 2500 szálláshelyét kínálja.
Hét nyertes TDM Észak-Magyarországon
Március 2-án kihirdették a turisztikai desztinációmenedzsment (TDM) szervezetek kialakítását célzó pályázat észak-magyarországi nyerteseit. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján közzétett információk szerint Bánk Község Önkormányzata csaknem 35 millió forintos támogatással hozhatja létre a Rétság Nyugat-Nógrád megyei helyi turisztikai desztinációmenedzsment-szervezetet. Egerben az Északmagyarországi gyógyturisztikai klaszter életre hívására az Észak- Magyarországi Gyógyturisztikai Egyesület csaknem 30 millió forintos támogatást nyert el. A szintén egri Művészetek Háza Eger Kulturális és Szórakoztató Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaságnak 50 millió forintot ítéltek oda a helyi turisztikai desztinációmenedzsment-szervezet fejlesztésére. A Gyöngyös – Mátra helyi TDM-szervezet fejlesztésére Gyöngyös Város Önkormányzata csaknem 45 millió forintot nyert. Salgótarjánban a megyei jogú önkormányzat a helyi turisztikai desztinációmenedzsment-szervezetet 25 millió forintos támogatással, Sátoraljaújhely önkormányzata a Sátoraljaújhely-Hegyköz helyi turisztikai desztinációmenedzsmentszervezetet 32 millió forintos támogatással hozhatja létre. A nyertesek közé került Tokaj Város Önkormányzata is, amely a Tokaj-Hegyalja, Taktaköz-Hernád völgye helyi turisztikai desztinációmenedzsmentszervezet létrehozására 20 millió forint támogatást fordíthat.
Debrecen: megújuló Romkert, épülő Tudományok Palotája
Hatalmas szürke marha fogadja a látogatót Debrecen és Hortobágy közös kiállítási standján, amely a régi vásárok hangulatát idézi. Nem véletlenül jelenik meg együtt a két település. A térség versenyképességének növelése érdekében önkormányzataik és a turizmushoz kapcsolódó helyi szolgáltatók, intézmények, civil szervezetek közösen hoztak létre helyi turisztikai desztinációmenedzsment-szervezetet. Debrecen a hatodik leglátogatottabb város a belföldi turizmus tekintetében, hangsúlyozta a csütörtöki sajtótájékoztatón Pajna Zoltán alpolgármester. Hozzátette: további beruházásokkal igyekeznek élénkíteni a város idegenforgalmát. Uniós támogatással megújul a belvárosi Romkert a Református Nagytemplom mögött. Szintén EU-pénzek felhasználásával, mintegy 1,8 milliárd forintos beruházással készül el a Tudományok Palotája a Debreceni Egyetem botanikus kertjében. A természettudományokat interaktív módon bemutató élménypark része lesz egy újonnan létesítendő tó is, valamint a projekt keretében megújul a Pálmaház és a Napfizikai Obszervatórium. A sport terén is újít Debrecen: labdarúgó-akadémiát hoz létre a fiatal focisták nevelésére. A város alpolgármestere felhívta a figyelmet arra is: az elmúlt tíz évben Debrecen 14 különböző európai, illetve világversenynek adott otthont. Pajna Zoltán hozzátette: áprilisban kendo Európa-bajnokságon szurkolhatnak az érdeklődők, ezt követi júniusban az öttusa Eb, majd szeptemberben a hőlégballon-világbajnokság. A Debreceni Gyógy- és Fürdőközpont is fejleszt: tervei között szerepel a termálfürdő bővítése, a strandfürdő rekonstrukciója, valamint egy új, 244 szobás, négycsillagos wellness-szálloda építése. Hortobágy képviseletében Gencsi Zoltán, a Hortobágyi Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: szeretnének egy tematikus csárdaútvonalat kialakítani és új hidat építeni.
Fejlesztések, újdonságok a Balatonnál
A kiállításon a Magyar Turizmus Zrt. Balatoni Regionális Marketing Igazgatósága és meghívott vendégei tájékoztatást adtak arról, milyen új fejlesztésekkel várja a magyar tenger a 2010-es szezonban a turistákat, illetve mely beruházások kezdődnek meg hamarosan. Elhangzott, hogy a Zánka Gyermek- és Ifjúsági Centrumban valamenynyi üdülőház megújult, és lezárult a kikötőfejlesztés soron következett üteme. Gruber Attila, Siófok országgyűlési képviselője elmondta, a Galerius Élményfürdő és Wellness Központ sóbarlanggal bővült a szezonra, és még a nyár előtt megnyílik az óriáscsúszda. A Coke Clubnak otthont adó nagystrandon az UEFA-szabványoknak megfelelő strandfocipályát alakítanak ki. Idén korszerűsödik és vadonatúj funkciókkal bővül Siófok emblematikus látványossága, a Víztorony. Az aljában székelő Tourinform-iroda alapterülete megsokszorozódik, a torony tetején, az egykori víztartályban kétszintes kávézó kap helyet, amelynek felső emelete körbefordul. A kávézóba két panorámalift visz majd. Teljes felújításon esik át a Siófoki Szabadtéri Színpad, amelyet a legkorszerűbb technikákkal szerelnek fel. Új fesztivállal is gazdagodik a város: a Siófoki Nyári Esték keretei között rendezik meg a kosztümös, hagyományőrző Stefánia-fesztivált. Rádóczy Andrea, a Balatonfüredi Turisztikai Egyesület elnöke elmondta, TDM-pályázaton 52 millió forintos támogatást nyertek, és májusban átveszik az eddig az önkormányzat által üzemeltetett Tourinform-irodát, amely mint a BTE front office irodája működik tovább. Az egyesület elegáns, Balatonfüred nagypolgári miliőjét hangsúlyozó, egységes arculatú kiadványokkal jelent meg a szezonra. Hegedűs Lajos, a Hévíz Turizmus Marketing Egyesület elnöke hangsúlyozta, hogy megkezdődött a sétálóutca rekonstrukciója, és az autóbusz-pályaudvar kiköltöztetésére is sor kerül. A második negyedévben kezdődik a téli gyógyfürdő rekonstrukciója.
'