Pannon
Az év egyik nagy tendere a Pannoné volt, amin indult az 2006 óta partner Ogilvy is, ám számára fájó lett az eredmény. Örült viszont a Young & Rubicam (Y&R) és a Publicis Dialogue, mivel ez a két cég nyerte meg a július közepén meghirdetett egyfordulós pályázatot.
A két nyertes nem egyenlő arányban osztozik a Pannon számára hangsúlyozottan egyenlő jelentőséggel bíró reklámfeladatokon: a nagyobb médiabüdzsével rendelkező lakosságnak szóló hang- és adatalapú szolgáltatások ATL kommunikációját a Y&R intézheti, a Publicis Dialogue pedig az üzleti ügyfeleknek kínált, hang- és adatalapú szolgáltatások reklámjaiért felel.
Unilever
Ugyan az Ogilvy elveszítette a Pannont, de nyert egy másik nagy ügyfelet: régiós kampányra kapott megbízást az Unilevertől.
Az Ogilvy az egyik szépségápolási márka kampányán dolgozik öt országban 2010-től, ám az előkészítési és tervezési munkálatok már zajlanak. Az ügynökség egyelőre nem árulta el a márka nevét. Mi azért gondolkodtunk, és ezt számoltuk ki: a Dove márka egy kampányán a Laboratory dolgozott. A Rexona-t és a Signal-t a Lowe GGK gondozza, a Baba és az Amodent nem régiós márkák, így az Ogilvy vélhetően a Sunsilk vagy a Lux munkáit kapta meg.
Burger King
Idén állandó ügynökséget választott a Burger King, a korábban több ügynökséggel dolgozó étteremlánc partnere a Laboratory Ideas lett. A Burger King éttermeket Magyarországon működtető Fusion nem írt ki tendert, a feladattal referenciái alapján bízta meg a Laboratory-t. Az első kampány ősszel startolt, Ernőről a Szívlapáton is írtunk.
UPC
A Laboratory Ideas több éven át volt a UPC-reklámok kiagyalója és elkészítője, ám a kapcsolat megszakadt, mert a vállalat úgy döntött, hogy megtenderezteti a reklámfeladatokat. A pályázaton a Laboratory nem indult, de számos ügynökség bejelentkezett a UPC-hez, ezért a kiválasztás kétfordulós lett. A karácsony aztán meghozta a végeredményt: a jövőre a JWT dolgozhat a márkán.
Borsodi
Maratoni tenderezési folyamat után döntött a Borsodi Sörgyár a márka sorsáról. A féléves pályázat eredményeként a kreatívfeladatok a McCann Ericksonnál maradtak. Az ügynökség és a Borsodi kapcsolata 2007 februárjában indult, a sörgyár ekkor búcsúzott el a korábbi reklámügynökségi partnerétől, a Young & Rubicamtől, akikkel tíz évig dolgoztak együtt.
NFÜ
A MindShare nettó 600 millió forintos megbízást nyert el az év végén. Az októberben meghirdetett gyorsított tenderen rajta kívül a Berg Média indult. A megbízás 2010 közepéig tart. De a MindShare-é lett egy másik állami megbízás is: a Magyar Fejlesztési Banktól nettó 180 millió forintos szerződést kapott.
Magyar Telekom
Idén a Kirowski búcsúzott a Magyar Telekomtól, miután a vállalat megtendereztette a teljes csoport médiatervezési és vásárlási feladatait. 2010-től az offline és online médiát is az eddigi offline ügynökség, a Mediaedge:cia kezeli.
MGK
Nyolcan tülekedtek a Magyar Gazdaságfejlesztési Központ (MGK) összetett tenderén, amelyen 247 millió forintnyi reklám-, pr-, média- és rendezvénymegbízás sorsa dőlt el. Az Akció-Nxs-é lett a 18 hónapos szerződés, ami reklámról, pr-ről, gyártásról, rendezvényszervezésről és médiafoglalásról szól, és többek között film- és honlapkészítés, médiatréningek tartása és reklámajándékok gyártása is szerepel benne.
Pécs2010
Több tender kötődött idén ahhoz, hogy 2010-ben Pécs lesz Európa Kulturális Fővárosa: az eseményt szervező Hungarofest a pr- és reklám, a média- és a nyomdai feladatokat is meghirdette.
A nettó 583 millió forint értékű pr- és reklámmegbízást a Sensation Event Marketing, a Merlin Communications és a GO! Creatives konzorciuma kapta meg, a bruttó 880 millió forintos médiafeladatokat a Berg Média vitte el, míg a bruttó 180 milliós nyomda-szerződésre a Pátria Nyomdával, a Reálszisztéma Dabasi Nyomdával és a Printing-Demax Konzorciummal kötöttek keretmegállapodást.
Egyéb állami, valamint kutatási megbízások
A MeH-nél mindig van zsíros rendezvényszervezési feladat, a március 15-i állami ünnepségeket és az év első felében zajlott országos eseményeket az Expander szervezhette bruttó 350 millió forintért.
A nettó 239 milliós augusztus 20-i rendezvénytendert pedig az Omega Trading Hungary az Absolut Pyro-val közösen nyerte meg.
A MeH idén két kutatócéget is választott, a nettó 350 millió forintos feladatokon a Medián és az Ipsos osztozott, és ez utóbbi cég kapott egy másik állami megbízást is: a MÁV-Start nettó 200-300 millió forint értékű kutatással bízta meg a tendernyertest.
És ami még lóg a levegőben…
… vagy nem hozták még nyilvánosságra:
- Az Agrármarketing Centrum (AMC) milliárdos tendere, ahol a szervezet belföldi kampányaira és külföldi promócióinak feladataira keresnek partnert. A tét nem kicsi, a megbízás értéke akár nettó egymilliárd-négyszáz millió forint is lehet egy évre, igaz több ajánlattevővel terveznek megállapodást kötni.
- Hároméves pr-megbízásért tendereztet a Miniszterelnöki Hivatal (MeH).
- A főváros is milliárdos kommunikációra készül, az öt részfeladatra külön is lehet jelentkezni. A kommunikációs feladatok az európai uniós forrásból megvalósuló projektekhez kötődnek, így a főváros közlekedési projektjeihez, a városrehabilitációs munkákhoz, a közszolgálati infrastruktúra fejlesztéséhez, a Margit híd felújításához és a kommunális és közműprojektekhez.