Kinek és hogyan jár kártérítés a járattörlések miatt?

Az Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége (ECTAA) április 19-i levelében tájékoztatta tagszervezeteit, köztük a Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetségét (MUISZ) a vulkáni hamufelhővel kapcsolatos releváns uniós szabályozásról.

A levélben leírják, hogy jelenleg két európai uniós rendelkezés vonatkozik a légtér lezárásából adódó repülőjegy- és csomagtúra-lemondásokra. Ezek közül az első, a 2004/261-es uniós rendelet, amely azon légi utasok kárpótlását és segítségnyújtását szabályozza, akiknek törölték a légi járatát, vagy nagyon nagy késésre számíthatnak. Az Európai Bizottság kiadott egy sajtóközleményt a légi szállítók ezzel kapcsolatos kötelezettségeiről, amely az alábbi linken érhető el: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/10/131&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

Ennek értelmében jelen esetben a légi utasnak joga van információhoz, segítséghez (frissítők, ételek és szállás) valamint a jegy árának visszatérítéséhez, illetve a jegy átfoglalásához más útvonalra, igényei szerint. Kompenzációt ellenben nem köteles fizetni a légtársaság a rendkívüli körülményekre való tekintettel.

A jegyár visszatérítése, illetve a jegy átfoglalása más útvonalra a következőt jelenti: a fel nem használt szakasz árának visszatérítését, illetve a teljes út ellehetetlenülése esetén az egész jegy árát, továbbá – amennyiben releváns – visszaúti jegyet a kiinduló állomásra, a lehető legkorábbi időpontra vagy

- átfoglalást a végcél felé a lehető leghamarabb.
- vagy átfoglalást a végcél felé az utas számára legmegfelelőbb későbbi időpontban.

A visszatérítést az utas igényeinek megfelelően készpénzben, banki átutalással, csekken vagy utalványon kell teljesíteni.

A segítségnyújtás a következőket fedezi:

- ételek és frissítők valamint
- átfoglalás esetén szállodai elhelyezést amennyiben ez szükséges valamint
- átfoglalás esetén transzfer a repülőtér és a szálláshely között valamint
- 2 ingyenes telefonálási, faxolási vagy e-mailezési lehetőséget.

A tájékoztatáshoz való jog azt jelenti, hogy írásban kell az utast tájékoztatni a kártérítés és a segítségnyújtás szabályairól.

Ez a szabályozás vonatkozik minden uniós repülőtérről induló járat utasára. Továbbá minden olyan utasra, aki uniós légitársaság járatával utazna nem-uniós repülőtérről uniós reptérre, kivéve ha az illető kapott már segítséget az adott repülőtéren a helyi szabályozásnak megfelelően. A szabályozás nem vonatkozik nem-uniós repterekről induló nem-uniós szállítók uniós reptérre történő útjaira.

Fontos tudni, hogy a légitársaság nem számolhat fel költséget az utasnak átfoglalás esetén, amennyiben magasabb osztályra történik az átfoglalás. Ha az utast alacsonyabb osztályon tudják csak elutaztatni, akkor azonban részleges kompenzáció jár az utasnak.

2. A Csomagtúrákra vonatkozó szabályozás

A 90/314-as számú rendelkezés meghatározza azokat a szabályokat, amelyek a csomagtúrákra vonatkozó utazási szerződés jelentős megváltoztatása esetén alkalmazandóak attól függően, hogy az utazás megkezdődött-e már, vagy még nem. Ez a szabályozás országonként némiképp eltérő lehet:

a) a csomagtúra még nem kezdődött el

ilyenkor a szervezőnek értesítenie kell a fogyasztót, hogy nem indul az utazás. Az utas ilyenkor elállhat a szerződéstől vagy beleegyezhet a szerződés módosításába. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, illetve ha a szervező törli a csomagot, a fogyasztó számára egy alternatív csomagot kell felajánlani vagy vissza kell fizetni neki a részvételi díjat. Ezenfelül nem tarthat igényt további kártérítésre az utas, mivel az esetet vis majornak kell tekinteni, a helyi törvények szellemében.

b) amennyiben a csomagtúra már elkezdődött

a szervezőnek kötelessége megfelelő alternatív megoldásokról gondoskodni az utazási csomag lebonyolítása érdekében. Ha ez nem lehetséges vagy az utas számára nem elfogadható, akkor csak az utas visszajutását kell biztosítania a csomagtúra kiindulópontjára. Ezenfelül nem tarthat igényt további kártérítésre az utas, mivel az esetet vis majornak kell tekinteni, a helyi törvények szellemében. Néhány uniós tagállamban ellenben a szervezőnek kötelessége fizetni a felmerülő plusz szállásköltséget, de máshol ez nincs így. A szervezőnek mindenképpen kötelessége azonnali segítséget nyújtani az utasoknak, még vis major esetén is

3. A 261/2004-es rendelet és a Csomagtúrákra vonatkozó szabályozás összhangja

Az ECTAA Titkárságának véleménye szerint a légitársaságok felelőssége minden olyan esetben fennáll a 261/2004-es rendelet értelmében, amennyiben a csomagtúra tartalmaz repülőjegyet.

Ezek az információk tájékoztató jellegűek, a Titkárság javasolja minden utazási iroda számára, hogy vessék össze az itt leírtakat saját nemzeti szabályozásukkal és kérjék ki jogi tanácsadójuk véleményét.


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.