Kinek és hogyan jár kártérítés a járattörlések miatt?

Az Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége (ECTAA) április 19-i levelében tájékoztatta tagszervezeteit, köztük a Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetségét (MUISZ) a vulkáni hamufelhővel kapcsolatos releváns uniós szabályozásról.

A levélben leírják, hogy jelenleg két európai uniós rendelkezés vonatkozik a légtér lezárásából adódó repülőjegy- és csomagtúra-lemondásokra. Ezek közül az első, a 2004/261-es uniós rendelet, amely azon légi utasok kárpótlását és segítségnyújtását szabályozza, akiknek törölték a légi járatát, vagy nagyon nagy késésre számíthatnak. Az Európai Bizottság kiadott egy sajtóközleményt a légi szállítók ezzel kapcsolatos kötelezettségeiről, amely az alábbi linken érhető el: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/10/131&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

Ennek értelmében jelen esetben a légi utasnak joga van információhoz, segítséghez (frissítők, ételek és szállás) valamint a jegy árának visszatérítéséhez, illetve a jegy átfoglalásához más útvonalra, igényei szerint. Kompenzációt ellenben nem köteles fizetni a légtársaság a rendkívüli körülményekre való tekintettel.

A jegyár visszatérítése, illetve a jegy átfoglalása más útvonalra a következőt jelenti: a fel nem használt szakasz árának visszatérítését, illetve a teljes út ellehetetlenülése esetén az egész jegy árát, továbbá – amennyiben releváns – visszaúti jegyet a kiinduló állomásra, a lehető legkorábbi időpontra vagy

- átfoglalást a végcél felé a lehető leghamarabb.
- vagy átfoglalást a végcél felé az utas számára legmegfelelőbb későbbi időpontban.

A visszatérítést az utas igényeinek megfelelően készpénzben, banki átutalással, csekken vagy utalványon kell teljesíteni.

A segítségnyújtás a következőket fedezi:

- ételek és frissítők valamint
- átfoglalás esetén szállodai elhelyezést amennyiben ez szükséges valamint
- átfoglalás esetén transzfer a repülőtér és a szálláshely között valamint
- 2 ingyenes telefonálási, faxolási vagy e-mailezési lehetőséget.

A tájékoztatáshoz való jog azt jelenti, hogy írásban kell az utast tájékoztatni a kártérítés és a segítségnyújtás szabályairól.

Ez a szabályozás vonatkozik minden uniós repülőtérről induló járat utasára. Továbbá minden olyan utasra, aki uniós légitársaság járatával utazna nem-uniós repülőtérről uniós reptérre, kivéve ha az illető kapott már segítséget az adott repülőtéren a helyi szabályozásnak megfelelően. A szabályozás nem vonatkozik nem-uniós repterekről induló nem-uniós szállítók uniós reptérre történő útjaira.

Fontos tudni, hogy a légitársaság nem számolhat fel költséget az utasnak átfoglalás esetén, amennyiben magasabb osztályra történik az átfoglalás. Ha az utast alacsonyabb osztályon tudják csak elutaztatni, akkor azonban részleges kompenzáció jár az utasnak.

2. A Csomagtúrákra vonatkozó szabályozás

A 90/314-as számú rendelkezés meghatározza azokat a szabályokat, amelyek a csomagtúrákra vonatkozó utazási szerződés jelentős megváltoztatása esetén alkalmazandóak attól függően, hogy az utazás megkezdődött-e már, vagy még nem. Ez a szabályozás országonként némiképp eltérő lehet:

a) a csomagtúra még nem kezdődött el

ilyenkor a szervezőnek értesítenie kell a fogyasztót, hogy nem indul az utazás. Az utas ilyenkor elállhat a szerződéstől vagy beleegyezhet a szerződés módosításába. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, illetve ha a szervező törli a csomagot, a fogyasztó számára egy alternatív csomagot kell felajánlani vagy vissza kell fizetni neki a részvételi díjat. Ezenfelül nem tarthat igényt további kártérítésre az utas, mivel az esetet vis majornak kell tekinteni, a helyi törvények szellemében.

b) amennyiben a csomagtúra már elkezdődött

a szervezőnek kötelessége megfelelő alternatív megoldásokról gondoskodni az utazási csomag lebonyolítása érdekében. Ha ez nem lehetséges vagy az utas számára nem elfogadható, akkor csak az utas visszajutását kell biztosítania a csomagtúra kiindulópontjára. Ezenfelül nem tarthat igényt további kártérítésre az utas, mivel az esetet vis majornak kell tekinteni, a helyi törvények szellemében. Néhány uniós tagállamban ellenben a szervezőnek kötelessége fizetni a felmerülő plusz szállásköltséget, de máshol ez nincs így. A szervezőnek mindenképpen kötelessége azonnali segítséget nyújtani az utasoknak, még vis major esetén is

3. A 261/2004-es rendelet és a Csomagtúrákra vonatkozó szabályozás összhangja

Az ECTAA Titkárságának véleménye szerint a légitársaságok felelőssége minden olyan esetben fennáll a 261/2004-es rendelet értelmében, amennyiben a csomagtúra tartalmaz repülőjegyet.

Ezek az információk tájékoztató jellegűek, a Titkárság javasolja minden utazási iroda számára, hogy vessék össze az itt leírtakat saját nemzeti szabályozásukkal és kérjék ki jogi tanácsadójuk véleményét.


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.