Kinek és hogyan jár kártérítés a járattörlések miatt?

Az Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége (ECTAA) április 19-i levelében tájékoztatta tagszervezeteit, köztük a Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetségét (MUISZ) a vulkáni hamufelhővel kapcsolatos releváns uniós szabályozásról.

A levélben leírják, hogy jelenleg két európai uniós rendelkezés vonatkozik a légtér lezárásából adódó repülőjegy- és csomagtúra-lemondásokra. Ezek közül az első, a 2004/261-es uniós rendelet, amely azon légi utasok kárpótlását és segítségnyújtását szabályozza, akiknek törölték a légi járatát, vagy nagyon nagy késésre számíthatnak. Az Európai Bizottság kiadott egy sajtóközleményt a légi szállítók ezzel kapcsolatos kötelezettségeiről, amely az alábbi linken érhető el: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/10/131&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

Ennek értelmében jelen esetben a légi utasnak joga van információhoz, segítséghez (frissítők, ételek és szállás) valamint a jegy árának visszatérítéséhez, illetve a jegy átfoglalásához más útvonalra, igényei szerint. Kompenzációt ellenben nem köteles fizetni a légtársaság a rendkívüli körülményekre való tekintettel.

A jegyár visszatérítése, illetve a jegy átfoglalása más útvonalra a következőt jelenti: a fel nem használt szakasz árának visszatérítését, illetve a teljes út ellehetetlenülése esetén az egész jegy árát, továbbá – amennyiben releváns – visszaúti jegyet a kiinduló állomásra, a lehető legkorábbi időpontra vagy

- átfoglalást a végcél felé a lehető leghamarabb.
- vagy átfoglalást a végcél felé az utas számára legmegfelelőbb későbbi időpontban.

A visszatérítést az utas igényeinek megfelelően készpénzben, banki átutalással, csekken vagy utalványon kell teljesíteni.

A segítségnyújtás a következőket fedezi:

- ételek és frissítők valamint
- átfoglalás esetén szállodai elhelyezést amennyiben ez szükséges valamint
- átfoglalás esetén transzfer a repülőtér és a szálláshely között valamint
- 2 ingyenes telefonálási, faxolási vagy e-mailezési lehetőséget.

A tájékoztatáshoz való jog azt jelenti, hogy írásban kell az utast tájékoztatni a kártérítés és a segítségnyújtás szabályairól.

Ez a szabályozás vonatkozik minden uniós repülőtérről induló járat utasára. Továbbá minden olyan utasra, aki uniós légitársaság járatával utazna nem-uniós repülőtérről uniós reptérre, kivéve ha az illető kapott már segítséget az adott repülőtéren a helyi szabályozásnak megfelelően. A szabályozás nem vonatkozik nem-uniós repterekről induló nem-uniós szállítók uniós reptérre történő útjaira.

Fontos tudni, hogy a légitársaság nem számolhat fel költséget az utasnak átfoglalás esetén, amennyiben magasabb osztályra történik az átfoglalás. Ha az utast alacsonyabb osztályon tudják csak elutaztatni, akkor azonban részleges kompenzáció jár az utasnak.

2. A Csomagtúrákra vonatkozó szabályozás

A 90/314-as számú rendelkezés meghatározza azokat a szabályokat, amelyek a csomagtúrákra vonatkozó utazási szerződés jelentős megváltoztatása esetén alkalmazandóak attól függően, hogy az utazás megkezdődött-e már, vagy még nem. Ez a szabályozás országonként némiképp eltérő lehet:

a) a csomagtúra még nem kezdődött el

ilyenkor a szervezőnek értesítenie kell a fogyasztót, hogy nem indul az utazás. Az utas ilyenkor elállhat a szerződéstől vagy beleegyezhet a szerződés módosításába. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, illetve ha a szervező törli a csomagot, a fogyasztó számára egy alternatív csomagot kell felajánlani vagy vissza kell fizetni neki a részvételi díjat. Ezenfelül nem tarthat igényt további kártérítésre az utas, mivel az esetet vis majornak kell tekinteni, a helyi törvények szellemében.

b) amennyiben a csomagtúra már elkezdődött

a szervezőnek kötelessége megfelelő alternatív megoldásokról gondoskodni az utazási csomag lebonyolítása érdekében. Ha ez nem lehetséges vagy az utas számára nem elfogadható, akkor csak az utas visszajutását kell biztosítania a csomagtúra kiindulópontjára. Ezenfelül nem tarthat igényt további kártérítésre az utas, mivel az esetet vis majornak kell tekinteni, a helyi törvények szellemében. Néhány uniós tagállamban ellenben a szervezőnek kötelessége fizetni a felmerülő plusz szállásköltséget, de máshol ez nincs így. A szervezőnek mindenképpen kötelessége azonnali segítséget nyújtani az utasoknak, még vis major esetén is

3. A 261/2004-es rendelet és a Csomagtúrákra vonatkozó szabályozás összhangja

Az ECTAA Titkárságának véleménye szerint a légitársaságok felelőssége minden olyan esetben fennáll a 261/2004-es rendelet értelmében, amennyiben a csomagtúra tartalmaz repülőjegyet.

Ezek az információk tájékoztató jellegűek, a Titkárság javasolja minden utazási iroda számára, hogy vessék össze az itt leírtakat saját nemzeti szabályozásukkal és kérjék ki jogi tanácsadójuk véleményét.


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.