Légitársaságok újabb feketelistája

Huszonegy ország több mint 250 ország légitársasága szerepel azon a feketelistán, amelynek frissített változatát a héten fogadta el az Európai Bizottság. Az EU-ból kitiltott légicégek között mindössze négy európai található - mindegyiküknek Ukrajna a székhelye. A biztonság kérdése azután került ismét a közfigyelem középpontjába, hogy június óta három komoly, összesen 548 ember életét követelő légi szerencsétlenség történt. Ezek egyikénél egy olyan gép zuhant le Ázsiában, amelyet Európából korábban már kiutasítottak. Az Európai Bizottság ezért azt javasolja, hogy világszinten is hozzanak létre egy feketelistát.

Az Európai Bizottság a héten elfogadta az Európai Unióban működési tilalom alá tartozó légitársaságok közösségi listájának tizenegyedik, frissített változatát, amelyen összesen 21 ország több mint 250 légitársasága szerepel. A felsorolásban két új ország található, öt légitársaság esetében (négy indonéz és egy angolai cég) viszont megszüntették a tilalmat, mert azok kiküszöbölték a biztonsági hiányosságokat, derül ki a Bizottság honlapján megjelent közleményből.

Az talán nem okoz nagy meglepetést, hogy a problémás légitársaságok többsége afrikai vagy ázsiai székhelyű. Így például Angola, Benin, Kongó, Egyenlítői Guinea, Kirgizisztán, Libéria, Sierra Leone, Szváziföld és Zambia minden légitársasága ki van tiltva az EU-ból, emellett gaboni, indonéz, kazah, Comore-szigeteki, észak-koreai, szudáni, afganisztáni, kambodzsai és ruandai cég vagy cégek is nemkívánatosnak számítanak.

Az ukránokat kitiltották, az oroszokat már figyelik

Európát mindössze egyetlen ország, Ukrajna képviseli a listán, négy légitársasággal (Motor Sich, Ukraine Cargo Airways, Ukrainian Mediterranean Airlines, Volare). Ezekről a cégekről és keleti szomszédunk légiközlekedésében uralkodó állapotokról is meglehetősen lesújtó képet nyújt az a jelentés, amelyet európai szakértők írtak idén májusban tett látogatásuk alapján.

Az Európai Bizottság honlapján hozzáférhető dokumentum például megemlíti, hogy Ukrajnában nem működik az állami légi közlekedési hivatal által bejelentett követelményeknek megfelelő engedélyezés, a vonatkozó előírásokat nem foglalták törvénybe, és a korrekciós intézkedések teljes körű végrehajtására leghamarabb 2011 júliusában kerülhet sor, a végrehajtás egyes elemei pedig 2015-ig is kitolódhatnak.

A jelentés megjegyzi azt is, hogy Ukrajna illetékes hatóságai nem rendelkeznek elegendő számú és megfelelően képzett személyzettel ahhoz, hogy mind a 74 légialkalmassági és üzemeltetési engedéllyel rendelkező cég felügyeletét ellássák.

Bár a most közzétett listán orosz légitársaságok nem szerepelnek, a Bizottság a jövőben "szorosan nyomon fogja követni" több olyan ottani iparági szereplő teljesítményét, amelyekre az orosz hatóságok működési korlátozásokat szabtak ki.

A listáról természetesen le lehet kerülni, amennyiben az érintett felek ténylegesen végrehajtják a megfelelő korrekciós intézkedéseket és ezáltal megfelelnek az összes biztonsági előírásnak. A közlemény azt is kiemeli, hogy a lista nem a büntetést, hanem a légi katasztrófák megelőzését szolgálja.

Másfél hónap, több mint 500 áldozat

Utóbbiak tekintetében sajnos meglehetősen eseménydús nyár az idei. Az Air France Airbus A330-as gépének katasztrófája június elsején a brazil partok közelében 228 áldozatot követelt, a Yemenia légitársaság Airbus A310-ese június végi szerencsétlenségében a Comore-szigeteknél 152-en haltak meg (egy kislány túlélte a zuhanást), a Caspian Airlines iráni-orosz légitársaság TU 154-ese pedig néhány napja zuhant le 168 fővel a fedélzetén a Teherántól 120 kilométerre északnyugatra fekvő Kazvin városa közelében - túlélő nem volt.

A jemeni légitársaság gépének katasztrófájára reagálva Antonio Tajani uniós közlekedési biztos kezdeményezte, hogy európai uniós mintára hozzanak létre világszintű feketelistát a kockázatos járműparkot üzemeltető légitársaságokról. A szerencsétlenül járt gépnél ugyanis egy szúrópróbaszerű akció során a francia hatóságok már 2007 júliusában olyan komoly hiányosságokat állapítottak meg, hogy végül nem engedték felszállni. A repülőt ki is tiltották az országból, Európán kívüli útvonalakon azonban kisebb javítások után továbbra is fuvarozta vele a cég az utasokat.

Egyelőre nem lesz globális feketelista

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) elnöke, Roberto Kobeh González mindenesetre nem ért egyet Tajani javaslatával. Szerinte a világméretű lista támogatására egyfelől egyelőre nincs felhatalmazása az ICAO tagországaitól, másfelől személy szerint sem biztos abban, hogy a katasztrófákat csökkentő hatása lehet annak, ha az utasokat lebeszélik egy-egy légitársaság vagy géptípus igénybe vételétől.

A szóban forgó jemeni légitársaság egyébként továbbra is repül Európába – a Bizottság egyelőre vizsgálja, indokolt-e feketelistára tenni. (Menedzsment Fórum)


Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit

Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit 

2027-től indít Európában új folyami hajózási szolgáltatást indít a Royal Caribbean Group.
Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz

Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz 

Nyáron már indulnak a közvetlen járatok.
Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál?

Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál? 

Kisebb vita robbant ki ez ügyben a z érdekelt felek közt.
Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről

Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről 

Az airBaltic tavalyi évét jelentős növekedés, rekorderedmények, innovatív fejlesztések és megerősített globális jelenlét jellemezte.
Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér

Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér 

A nemzetközi utazások legforgalmasabb repülőtere, a dubaji nemzetközi repülőtér (DXB) 2024-ben rekordot döntött: 92,3 millió utas haladt át a termináljain – jelentették be a hatóságok csütörtökön.
Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE

Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE 

Egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter ütközött össze az amerikai főváros légterében. Nincs túlélője a tragédiának.
Hasított tavaly a BAHART

Hasított tavaly a BAHART 

Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, 178 ezerrel többen, mint a megelőző évben.
Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing

Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing  

Nem valószínű, hogy ennek ismeretében rekordösszegű prémiumokat osztanak szét a cég vezetői között. És az már most bizonyos, hogy idén jelentős átalakításokra is sor kerül.
Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között

Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között 

Öt évnyi mosolyszünetet követően most kedvező fordulatot vett a két ország közti kapcsolat.
Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen

Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen 

Januártól már elérhető a fenntartható repülőgép-üzemanyag a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.