Légitársaságok újabb feketelistája

Huszonegy ország több mint 250 ország légitársasága szerepel azon a feketelistán, amelynek frissített változatát a héten fogadta el az Európai Bizottság. Az EU-ból kitiltott légicégek között mindössze négy európai található - mindegyiküknek Ukrajna a székhelye. A biztonság kérdése azután került ismét a közfigyelem középpontjába, hogy június óta három komoly, összesen 548 ember életét követelő légi szerencsétlenség történt. Ezek egyikénél egy olyan gép zuhant le Ázsiában, amelyet Európából korábban már kiutasítottak. Az Európai Bizottság ezért azt javasolja, hogy világszinten is hozzanak létre egy feketelistát.

Az Európai Bizottság a héten elfogadta az Európai Unióban működési tilalom alá tartozó légitársaságok közösségi listájának tizenegyedik, frissített változatát, amelyen összesen 21 ország több mint 250 légitársasága szerepel. A felsorolásban két új ország található, öt légitársaság esetében (négy indonéz és egy angolai cég) viszont megszüntették a tilalmat, mert azok kiküszöbölték a biztonsági hiányosságokat, derül ki a Bizottság honlapján megjelent közleményből.

Az talán nem okoz nagy meglepetést, hogy a problémás légitársaságok többsége afrikai vagy ázsiai székhelyű. Így például Angola, Benin, Kongó, Egyenlítői Guinea, Kirgizisztán, Libéria, Sierra Leone, Szváziföld és Zambia minden légitársasága ki van tiltva az EU-ból, emellett gaboni, indonéz, kazah, Comore-szigeteki, észak-koreai, szudáni, afganisztáni, kambodzsai és ruandai cég vagy cégek is nemkívánatosnak számítanak.

Az ukránokat kitiltották, az oroszokat már figyelik

Európát mindössze egyetlen ország, Ukrajna képviseli a listán, négy légitársasággal (Motor Sich, Ukraine Cargo Airways, Ukrainian Mediterranean Airlines, Volare). Ezekről a cégekről és keleti szomszédunk légiközlekedésében uralkodó állapotokról is meglehetősen lesújtó képet nyújt az a jelentés, amelyet európai szakértők írtak idén májusban tett látogatásuk alapján.

Az Európai Bizottság honlapján hozzáférhető dokumentum például megemlíti, hogy Ukrajnában nem működik az állami légi közlekedési hivatal által bejelentett követelményeknek megfelelő engedélyezés, a vonatkozó előírásokat nem foglalták törvénybe, és a korrekciós intézkedések teljes körű végrehajtására leghamarabb 2011 júliusában kerülhet sor, a végrehajtás egyes elemei pedig 2015-ig is kitolódhatnak.

A jelentés megjegyzi azt is, hogy Ukrajna illetékes hatóságai nem rendelkeznek elegendő számú és megfelelően képzett személyzettel ahhoz, hogy mind a 74 légialkalmassági és üzemeltetési engedéllyel rendelkező cég felügyeletét ellássák.

Bár a most közzétett listán orosz légitársaságok nem szerepelnek, a Bizottság a jövőben "szorosan nyomon fogja követni" több olyan ottani iparági szereplő teljesítményét, amelyekre az orosz hatóságok működési korlátozásokat szabtak ki.

A listáról természetesen le lehet kerülni, amennyiben az érintett felek ténylegesen végrehajtják a megfelelő korrekciós intézkedéseket és ezáltal megfelelnek az összes biztonsági előírásnak. A közlemény azt is kiemeli, hogy a lista nem a büntetést, hanem a légi katasztrófák megelőzését szolgálja.

Másfél hónap, több mint 500 áldozat

Utóbbiak tekintetében sajnos meglehetősen eseménydús nyár az idei. Az Air France Airbus A330-as gépének katasztrófája június elsején a brazil partok közelében 228 áldozatot követelt, a Yemenia légitársaság Airbus A310-ese június végi szerencsétlenségében a Comore-szigeteknél 152-en haltak meg (egy kislány túlélte a zuhanást), a Caspian Airlines iráni-orosz légitársaság TU 154-ese pedig néhány napja zuhant le 168 fővel a fedélzetén a Teherántól 120 kilométerre északnyugatra fekvő Kazvin városa közelében - túlélő nem volt.

A jemeni légitársaság gépének katasztrófájára reagálva Antonio Tajani uniós közlekedési biztos kezdeményezte, hogy európai uniós mintára hozzanak létre világszintű feketelistát a kockázatos járműparkot üzemeltető légitársaságokról. A szerencsétlenül járt gépnél ugyanis egy szúrópróbaszerű akció során a francia hatóságok már 2007 júliusában olyan komoly hiányosságokat állapítottak meg, hogy végül nem engedték felszállni. A repülőt ki is tiltották az országból, Európán kívüli útvonalakon azonban kisebb javítások után továbbra is fuvarozta vele a cég az utasokat.

Egyelőre nem lesz globális feketelista

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) elnöke, Roberto Kobeh González mindenesetre nem ért egyet Tajani javaslatával. Szerinte a világméretű lista támogatására egyfelől egyelőre nincs felhatalmazása az ICAO tagországaitól, másfelől személy szerint sem biztos abban, hogy a katasztrófákat csökkentő hatása lehet annak, ha az utasokat lebeszélik egy-egy légitársaság vagy géptípus igénybe vételétől.

A szóban forgó jemeni légitársaság egyébként továbbra is repül Európába – a Bizottság egyelőre vizsgálja, indokolt-e feketelistára tenni. (Menedzsment Fórum)


Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.
Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek

Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek 

Járatokat töröl a holland légitársaság repülőgépeinek karbantartási hibája miatt, jelentette a Dutch News című, angol nyelvű holland hírportál.
Rakétatalálat érte a tel-avivi reptér környékét – a légitársaságok törölték izraeli járataikat

Rakétatalálat érte a tel-avivi reptér környékét – a légitársaságok törölték izraeli járataikat 

A jelentések szerint jemeni húszi területről lőtték ki a rakétát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.