A Nyugat-Európában működő rendszerhez képest a különbség annyi, hogy ezt nem a város, hanem a projektet kivitelező cég üzemelteti majd, így a közbringa kifejezés helyett talán a közösségi kerékpárkölcsönzés a legtalálóbb.
Tavaly áprilisban derült ki, hogy a szegedi Sund Magyarország Kft. egy több mint 45 millió forintos támogatást nyert el a Dél-Alföldi Regionális Operatív Program pályázatán, melyen egy nemzetközi szintű kerékpár-kölcsönzési szolgáltatás kialakítását tűzték ki célul Szegeden. Az eredeti tervek szerint már 2012. szeptember 30-án elindították volna a szolgáltatást, menet közben viszont kiderült, a rendszer felállítása több időt igényel, mint azt elsőre gondolták, így 2013 márciusáig elhalasztották a startot.
Az eredeti tervekhez mérten a város 12 pontján 70-80 kerékpár áll majd a szegediek rendelkezésére, további 20-30 pedig a cégnél lesz arra az esetre, ha egy hosszabb – több napot igénybe vevő – szervizelés miatt valamelyiket ki kellene vonni a forgalomból. Az árakat a tavalyi elképzelések óta nem változtatták meg, így az ingyenes regisztráció után 200 forintba kerül majd egy óra, 800 forintba pedig egy egész napos használat. A számlázás óra alapú, ám ha valaki egy nap 4-nél több alkalommal kölcsönöz bringát, akkor sem kell egy nap 800 forintnál többet fizetnie.
Barcelonában így néznek ki, nálunk is hasonló lesz.
A kerékpárokat tömör gumival és könnyített vázzal látják majd el, valamint lesz benne egy GPS jeladó is, amivel nyomon lehet követni, melyik jármű épp hol van. “A bicajokra egy őrző-védő szolgálat vigyáz majd, akik a GPS-jel segítségével gyorsan rá tudnak akadni a kerékpárokra” – mondta el Szabó László, a projekt menedzsere. Használni a körtöltésen belül lehet majd őket, ugyanakkor a kölcsönzést csak egy élő mobilszámmal lehet majd véghezvinni, így ha valaki esetleg a körtöltésen kívül kerekezik, a központból ötször hívják végig a megadott telefonszámot, hogy figyelmeztessék. Ha ennek ellenére sem venné fel a felhasználó a telefont, akkor az őrző-védő szolgálat a jeladó segítéségével megkeresi a kerékpárt.
A projekt elsődleges célcsoportja továbbra is a Szegedre érkező turisták, ám bárki használhatja majd a kerékpárokat, minden nap reggel 6 órától 21 óráig állnak majd rendelkezésre az eszközök. A kölcsönzéshez a City Bike weboldalán kell majd regisztrálni, aminél minden felhasználó egyedi azonosítót, valamint egy PIN kódot kap, amivel ki tudja nyitni a kerékpár zárját, a fizetés pedig automatikusan az ügyfél bankszámlájának terhelésével történik meg. A rendszer ugyan alternatív közlekedési módot kínál, mégsem kíván a tömegközlekedés konkurenciájává válni. A bicikliket folyamatosan szervizelik majd, és nyomon követik, melyik tárolóban mennyi bringa áll, hogy szükség esetén áthelyezhessék őket egyik helyről a másikra, vagy ha egy tároló telítődik, további helyeket biztosítsanak majd a kerékpárok lerakásához.
Forrás: Szeged Café