A minőségi távolsági forgalomban a legjelentősebb utasszám-növekedés a Budapest–Győr–Hegyeshalom, a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza és a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza vonalon volt tapasztalható. Ennek okai összetettek: a MÁV-START Zrt. fejlesztései, a szolgáltatási színvonal folyamatos emelése (railjet vonat bevezetése, óránkénti, kétóránkénti IC közlekedés) jelentős mértékben hozzájárult a feláras vonatok növekvő népszerűségéhez, továbbá erőteljes befolyásoló tényező önmagában az is, hogy a távolabbi munkahelyekre történő ingázás és az üzemanyagár-növekedés nyomán egyre többen választják a vasutat az utazásaikhoz. Ugyancsak hozzájárult az emelkedéshez, hogy 2011-ben a vasúttársaság utasbarát ajánlatokat, kedvezményes felárakat hirdetett meg meghatározott vonalakon és völgyidőnek számító napokon, időszakokban.
A feláras (pót- és/vagy helyjegyköteles) vonatok a nagyobb városok között, a kevesebb megállásokból adódóan rövidebb menetidővel, ütemes menetrendben közlekednek, hangszigeteltek, klimatizáltak, menet közben is hangos utastájékoztatást biztosítanak, továbbá az utazás a kényelmes belső kialakításnak köszönhetően igazán komfortos. A szerelvényekben közlekedő kocsik – típusuktól függően – további minőségi szolgáltatásokat (wifi, konnektorhasználat, pelenkázóasztal, kerékpárszállítás, étkezőkocsi) is nyújtanak.
Kővári Zsolt, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta, a személyszállító vasúttársaság kiemelt törekvése a távolsági forgalomban közlekedő járműpark színvonalának folyamatos emelése, megújítása, az erre alkalmas járművek számának növelése, illetve a már bevezetett és népszerű IC-szolgáltatások – utazási igényeknek megfelelő – bővítése. A vasúttársaság már a közeljövőben megkezdi az IC vonatokon a konnektorok kiépítését, és előkészíti a WIFI szolgáltatás kibővítését is.