Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke:
– Szeretném, ha ebben az évben az utazási irodákról szóló 213–214- es új kormányrendelet végre megszületne. A törvény elfogadása több mint egy éve húzódik, ezzel nem kis bizonytalanságot okozva a szakmában. Mivel a megszorítások hatásait valószínűleg az utazási irodák is érezni fogják, a marketingtevékenységet kell erősítenünk. Nagyon reméljük, hogy a Magyar Turizmus Zrt. sikeres marketingkampányt folytat majd külföldi piacainkon. A kiutazások területén a nem kedvező gazdasági folyamatok ellenére is reménykedünk, hogy a tavalyi forgalmat tartani tudjuk. Az eddigi adatok szerint 2006. november végéig 880 000 utas vette igénybe az 1202 regisztrált utazási iroda szolgáltatásait, ami némi bővülést jelent 2005-höz képest. Ezt a nagyságrendet jó lenne elérni az idén is. A beutazás területén egyik legfontosabb feladatunk legnagyobb piacunkon, a német piacon megállítani a visszaesést. Továbbá ambiciózus terveink között szerepel a ma még egzotikusnak számító országok, így Japán, Kína, valamint Dél-Korea felé való nyitás és a kanadai piac növelése is.
Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke:
– 2007-ben nehezebb időszak következik a vállalkozások számára, mivel növekvő költségek és romló piaci feltételek mellett kell működniük. Az idei alacsony bérkiáramlás valószínűleg fogyasztáscsökkenéssel is jár majd, így a vállalkozásoknak egyre nehezebb lesz az optimális munkaerőlétszámot kialakítani és fenntartani. Az alacsony jövedelmezőség könnyen a minőség romlását vonhatja maga után. Az egyik legnagyobb és megoldandó probléma, hogy a vendéglátás magas élőmunkaigénye miatt eltérő adózási feltételeket igényelne. A szabályozás terén az érdekvédelmi törvény hiánya és a jelenlegi jogszabály- ütköztetési forma nem megfelelő volta a két legfontosabb kérdés. Célunk olyan testületet létrehozni és működtetni, mely a jogszabályalkotás folyamatát befolyásolni tudja. Jelenleg az FM hivatala és az Egészségügyi Minisztérium a szakmánkat érintő kérdésekben csak a végső fázisban kéri ki a véleményünket. Mi tanácsadó testületet szeretnénk létrehozni, mely kormányzati szinten, a gazdasági minisztériumon belül működik. A novemberben megalakult Vendéglátás Albizottság pozitív lépés ebbe az irányba. Az utóbbi húsz évben a szakma jelentősen vesztett presztízséből, és az áttörés egyetlen módja, ha nem maradunk a háttérben, hanem hatékonyabban és tudatosabban próbáljuk a szakma érdekeit érvényesíteni.
Kopócsy Andrea, a Magyar Szállodaszövetség elnöke:
– Jelenleg a Winter Invasion kampány közepén járunk, melynek célja elsősorban a hírverés, az ország népszerűsítése. Az első adatok szerint vannak pluszfoglalások, melyek a kampánynak köszönhetők, és tervezzük az akció 2007-es téli megismétlését. Szeretnénk jobban összpontosítani a skandináv és Benelux államokra is. Ezenkívül az észak-amerikai vendégek számának további növekedését várjuk, most már érezhető, hogy szeptember tizenegyedike hatása elmúlt, és újból mernek utazni. Az olasz piac az EU-s országokkal együtt alulteljesített 2006-ban, viszont decemberben érezhetően javult. Mivel spontán utazók hírében állnak az olaszok, sikeres kampánnyal némi bővülés itt is lehetséges. A lengyel és a román piac valószínűleg élénkülni fog. Ezzel együtt 2007-re nem várunk nagy felfutást. Bővül az üdülési csekkek felhasználhatósági köre az egészségmegőrzést, betegségmegelőzést célzó szolgáltatásokkal, illetve szabadidős sportokkal, az üzemanyag-vásárlás lehetősége viszont megszűnik. A félpénzes és egyéb akciók a belföldi vendégek körében nagy népszerűségnek örvendenek. A „félpénzes” marketingakció az MSZSZ, a NÜSZ és az MT Zrt. együttműködésében sikeres volt, a szállodákban beváltott üdülési csekk értéke 2006. júniusban elérte a 184,8 millió forintot. Az akciót az idén is megismételjük. Ezenbelül Budapestet mint desztinációt szeretnénk a vidékiek körében népszerűsíteni. Tisztában vagyunk azzal, hogy ez a piac árérzékeny, ezért kedvezményes csomagárak kialakítását tervezzük.