A londoni rendőrség szombaton hivatalosan - ám részletek nélkül - közölte, hogy "kapcsolatban áll" az amerikai nyomozó hatóságokkal, és házkutatásokat kezdett a brit fővárosban. Ennek előzményeként felmerült a gyanú, hogy a 23 éves, Abdul Farouk Abdul Mudallab nevű gyanúsított az egyik patinás londoni egyetem, a University College London mérnökhallgatója. Az egyetem szombaton megerősítette, hogy hallgatói jegyzékében szerepel ilyen nevű diák.
Az illető előző nap - az amerikai hatóságok gyanúja szerint - megpróbálta felrobbantani a Delta-Northwest egyik Airbus A330-as utasszállító repülőgépét, amely Amszterdamban szállt fel, és Detroitba tartott. A gyanúsítottat - aki a merényletkísérlet során súlyos égési sérüléseket szenvedett - az utasok, valamint a személyzet tagjai legyűrték, miután észrevették, hogy valamit meggyújtott.
A legnagyobb brit repülőterek szombaton bejelentették, hogy megszigorították az Egyesült Államokba induló utasok biztonsági ellenőrzését. Az első számú brit repülőtér-üzemeltető cég, a BAA légikikötőinek honlapjain azonos tartalmú felhívás jelent meg, amely figyelmezteti az Amerikába tartókat, hogy fokozott ellenőrzésre számítsanak, és számoljanak azzal is, hogy "ez időt vesz igénybe". A repülőterek ezért kérik az utasokat, hogy érkezzenek előbb a jegykezelő pultokhoz, és az ellenőrzés gyorsítása végett minél kevesebb olyan csomag legyen náluk, amelyet felvisznek a repülőgép utasterébe.
A brit repülőtereken egyébként is igen szigorú biztonsági előírások vannak érvényben, különösen azóta, hogy a Scotland Yard néhány éve leleplezte a 2001. szeptemberi amerikai terrortámadások óta szőtt legnagyobb merénylettervet. Ennek kitervelői - akiket szeptemberben ítélt életfogytiglani börtönre egy londoni bíróság - összesen hét, a londoni Heathrow repülőtérről Amerikába és Kanadába induló repülőgépet akartak az Atlanti-óceán felett felrobbantani 2006 augusztusában, üdítőitalnak álcázott, házilagos készítésű robbanószerrel.
A járatokat, amelyeken összesen több mint 1500-an utaztak, a vádirat szerint úgy választották ki, hogy egyszerre legyenek a levegőben, vagyis a hatóságok az első robbanások után a többi repülőgép indulását már nem tudták volna megakadályozni.
Ennek a merénylettervnek a leleplezése vezetett ahhoz a sok országban máig érvényes korlátozáshoz, amelynek alapján bizonyos mennyiségen felül nem lehet folyadékot és képlékeny anyagokat a repülőgépek fedélzetére felvinni.(MTI)