Hardy Mihály elmondta: az eltérített amerikai repülőkkel elkövetett terrorakciók óta bevezetett szigorú biztonsági intézkedések dollármilliárdokba kerülnek, amit végső soron az utasok fizetnek meg a jegy árában.
Ma már egy körömollót sem lehet felvinni a fedélzetre, és ha valakinek a kézi poggyászában mondjuk egy tízcentis pengéjű kést találnak, az már a légi közlekedés veszélyeztetését jelenti, és bűncselekmények számít - közölte. Hozzátette: a kést nemcsak elkobozzák, az utas pedig nem szállhat fel a repülőgépre, hanem nagy valószínűséggel eljárás is indul ellene.
Egységes európai uniós szabály, hogy a gép fedélzetére maximum egy liternyi folyadékot, krémet, zselét lehet felvinni, de azt is csak egyenként legfeljebb egydecis csomagolásban. Ennek oka, hogy jelenleg még nem minden európai repülőtéren vannak a folyékony robbanószerek biztos felkutatására alkalmas berendezések. (Budapesten a legkorszerűbb átvilágító gépsorokat állították rendszerbe.)
Ugyanakkor az már komoly előrelépés, hogy az átvilágító berendezések anyagsűrűséget is mérnek, azaz felismerik, ha például egy csokoládénak csomagolt termék esetleg a repülés biztonságát veszélyeztetné - mondta a kommunikációs igazgató.
A laptopokat a kézipoggyászból az átvilágításhoz ki kell venni a biztonsági ellenőrzésnél – ez is egy újabb keletű európai előírás. A Liszt Ferenc repülőtér 2-es terminálján nemrég átadott a SkyCourtot már úgy építették, hogy a legkorszerűbb biztonsági berendezések is telepíthetők legyenek - jegyezte meg.
Hardy Mihály kitért arra is, hogy minden feladott poggyászt átvilágítanak. Nemzetközi előírás például, hogy ha valamelyik csomagból folyadék csöpög, akkor azonnal riasztani kell a tűzszerészeket, a katasztrófavédelmet és a rendőrséget.
A kommunikációs igazgató arról is beszélt, hogy az unióban a repülőterek köré legalább három méter magas acélkerítést kell építeni megfelelő biztonsági védelemmel. Ez mintegy 4-5 milliárd forintjába került a Budapest Airport Zrt.-nek a fejlesztések első körében, azóta ennek többszörösét költötték repülőtérvédelemre. További komoly költség, hogy éjjel-nappal fegyveresek járőröznek a repülőtér őrzött területén belül.
Komoly biztonsági szigorítás, hogy a személyzet, a pilótáktól a karbantartókig, ugyanolyan ellenőrzésen esik át, mint az utas - tette hozzá.
Hardy Mihály emlékeztetett arra, hogy a titkosszolgálatok nemzetközi adatbázist hoztak létre azokról az emberekről, akik veszélyt jelenthetnek a repülés biztonságára.
A repülőterek biztonságát szúrópróbaszerűen ellenőrzi a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ENSZ repüléssel foglalkozó ügynöksége és az Európai Unió is. Tavaly egy időre leminősítették a budapesti repülőteret, mert olyan eszközök jutottak át a biztonsági ellenőrzésen, amelyeket ki kellett volna szűrni. Az azóta megismételt utóellenőrzéseken viszont már jó minősítést kapott a Budapest Airport biztonsági rendszere.
Forrás: MTI