Új tanulmány a kínaiak utazási szokásairól

A Magyar Turizmus Zrt. pekingi képviseletének közreműködésével elkészült egy, a kínai turisták utazási szokásait tartalmazó tanulmány, amelynek különlegessége, hogy egyrészt Európára koncentrál, másrészt olyan kérdéseket is tartalmaz, amelyek kifejezetten a képviselet kérésére szerepeltek a tanulmány alapját képező kérdőívekben, ezzel is segítve, hogy minél pontosabb képet kapjunk a hazánkat is érintő szokásokról, tudnivalókról.

A kínai turizmusról alkotott átfogó kép kialakításában segít továbbá a Kínai Turisztikai Kutatóintézet által január 7-én publikált “A 2009. évi turizmus elemzéséről és a 2010. évi turizmus fejlesztésének prognózisáról” szóló jelentés is. 

Kína kiutazó turizmusa az elmúlt 10 évben dinamikusan fejlődött. A Turisztikai Világszervezet (UWTO) prognózisa szerint 2015-re Kína a világ legnagyobb beutaztató és a negyedik legjelentősebb kiutaztató országa lesz. Bár jelenleg nem szerepel európai ország a kínai turisták által leggyakrabban felkeresett desztinációk között, Európa várhatóan a kínai turisták új „hotspotjává”, kedvencévé válik.

Eredmények és várakozások

A Kínai Turisztikai Kutató Intézet vezető-helyettesének nyilatkozata szerint a globális gazdasági válság és a H1N1 vírus terjedése ellenére a kínai turizmus 2009-ben is tovább növekedett. Az Intézet statisztikai adatai alapján Kínában a 2009. évi belföldi utazások száma 10%-kal (1,9 milliárd utazás), míg az innen származó bevétel 8%-kal (950 milliárd jüan) nőtt. A beutazó turisták száma azonban 3%-kal (126 millió fő), az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 5%-kal (5 millió), a beutazó turizmusból származó valutabevétel pedig 7%-kal csökkent és 38 milliárd dollárt tett ki. Mindez elsősorban a gazdasági válságnak volt köszönhető. A kiutazó turisták azonban éves szinten 42 milliárd dollárt költöttek és számuk 3%-kal (47 millió) nőtt. A kínai szakértők azt prognosztizálják, hogy 2010-ben tovább fog nőni a deficit és elérheti a 6 milliárd dollárt.

A Kínai Kutató Intézet által január 7-én publikált „A 2009. évi turizmus elemzéséről és a 2010. évi turizmus fejlesztésének prognózisáról” szóló jelentés szerint a kínai kiutazó turistákat a „3-szorosan magas” kifejezéssel lehet jellemezni, azaz magas iskolázottság, magas jövedelem és magas költekezés. A kínai turisták 93,6%-a fejenként 1000 dollár felett költ utazása során, ebből 30,8% 2001-3000 dollárt, 25,6% pedig 3001-5000 dollár között. Költésük legnagyobb részét vásárlásra fordítják. Az Intézet várakozásai szerint 2010-ben a belföldi utazások száma 12%-kal (2,1 milliárd), az ebből származó bevétel 14%-kal (1100 milliárd jüan), a kiutazó turisták száma 15%-kal (54 millió fő), fogyasztásuk pedig 14%-kal (48 milliárd dollár) fog nőni. Az egész évi (2010) turisztikai bevétel várhatóan 13%-kal fog bővülni (1400 milliárd jüan).

A kínaiak utazási szokásai

A kínai K&D piackutató cég 2009. július 1. és augusztus 15. között – Európát az elmúlt 3 évben felkereső, illetve az elkövetkezendő 2 évben a kontinenst felkeresni kívánó utazók körében – összesen több mint 14 ezer fő megkérdezésével vizsgálta az Európába irányuló turizmus jellemzőit. A tanulmány az Európában az elmúlt 3 évben már járt utazók körében megállapította, hogy a kontinensre látogató turisták több mint 2/3-a szabadidős céllal utazik Európába. Többségük (46,9%) ugyan csak egyszer járt a kontinensen, ám a megkérdezettek 56,6%-a az elkövetkezendő két évben ismét tervez európai utazást. Az utazók többsége (75,1%) a 26-45 éves korosztályból és a 10.000-15.000 RMB (kb. 270.500-405.000Ft) jövedelemmel rendelkezők (21,7%) köréből kerül ki. A kontinensen már járt utazók számára Európa három legfőbb turisztikai vonzereje a kontinens természeti szépségei (89%), történelmi és kulturális öröksége (76,9%), valamint a vásárlási lehetőség (40,5%). Magyarország turisztikai attrakciói közül a megkérdezettek közel 60%-a a természeti kincseket tartja legvonzóbbnak, továbbá a felmérésben résztvevők 41%-a számára Magyarország gyógyfürdői extra vonzerőt jelentenek, és különösen érvényes ez a 30-45 éves korosztályra. Az Európában már járt utazók útjukat főként a májusi (15,3%), júniusi (13,1%) és az októberi (10,7%) hónapokra időzítik. A megkérdezettek több mint fele (57,4%) az utazás kezdete előtt legfeljebb 3 hónappal döntött a meglátogatni kívánt úti célról, és legutóbbi útjukat utazási irodában (46,8%) foglalták le. Számukra egy európai utazás általában 1-2 hetet vesz igénybe, és többségük (30,3%) 10.000-20.000 RMB-t költ el az út során. Általánosságban véve az internet a legfontosabb eszköz, amely felkelti az érdeklődést egy-egy európai utazás iránt. A turisták viszonylag kevésbé figyelnek fel a TV, újság, rádió, kültéri vagy egyéb média-megjelenésekre.

Az Európát potenciálisan megcélzó turisták többsége (74,9%) szintén a 26-45 éves korosztályból és a 10.000-15.000 RMB (kb. 270.500-405.000Ft) jövedelemmel rendelkezők (24,6%) kategóriájából kerül ki. A megkérdezetteket főként a kontinensről szóló releváns információk (57,1%) és a barátok ajánlása (14,5%) ösztönöz európai utazásra. A potenciális turisták számára a kontinens legfőbb turisztikai vonzereje Európa természeti szépségei (88,7%), valamint a történelmi és kulturális öröksége (77%), harmadik helyen pedig az ételek (52,4%) szerepelnek. Magyarország turisztikai attrakciói közül a megkérdezettek 65,8%-a a természeti kincseket tartja legvonzóbbnak, továbbá a felmérésben résztvevők 36,8%-a számára Magyarország gyógyfürdői szintén extra vonzerőt jelentenek. A potenciális turisták 94,1%-a szabadidős céllal keresi fel a kontinenst, utazásukat pedig a május (16,3%), július (13,9%) és az október (17,5%) hónapokra időzítik. A megkérdezettek többsége (43,3%) 3-6 hónap alatt dönt a meglátogatni kívánt desztinációról, és útjukat főként (35,9%) utazási iroda által foglalnák le. A megkérdezettek egy európai utazásra általában 1-2 hetet és többségük (38,2%) 10.000-20.000 RMB-t szán. A potenciális utazók számára a legfőbb információforrás egy európai úthoz az internet (90,7%), a magazinok (52,2%) és az utazási irodák (42,2%).

A Magyar Turizmus Zrt. kínai külképviseletének vezetője, Vértes Róbert a fenti kutatási eredményekre reagálva elmondta: külpiaci munkája során azt tapasztalja, hogy a kínai utazók számára az elsődleges vonzerőt Európa történelmi és kulturális öröksége jelenti.

A tanulmány rámutatott arra, hogy a kínai utazók számára Európa számos vonzerőt rejt. A kontinensre utazók aránya évről évre nő, különösen a kontinenst szabadidős céllal felkeresők részarányának növekedése nyilvánvaló. Bár a gazdasági válság a világ valamennyi utazóját érinti, a kínai turisták mindig lelkesek egy európai utazást illetően. (Magyar Turizmus Zrt.)


Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.