„Beleborzongtam, amikor észrevettem, hogy a Tescóban repülőjegyet lehet venni a dohánypultnál” – mondta egy ismerősöm, aki egyébként nap mint nap az Amadeus helyfoglaló rendszerrel dolgozik. Onnan nézve talán elképesztő a jelenség, valójában azonban teljesen racionális megfontolás áll mögötte.
„Az volt a célunk, hogy azok számára is megkönnyítsük a repülést, akik sem interneten, sem utazási irodán keresztül nem tudnak foglalni. Úgy gondoltuk, olyan helyen kell megjelennünk, ahol sok ember megfordul” – magyarázza Kázmér Natasa, a légitársaság kommunikációs igazgatója. Mint Gyerő Krisztina ügyvezető igazgató elmondta, hasonló volt a VistaDirekt célja is: új fogyasztói réteget bevonni az utazók közé egyrészt azzal, hogy azt kommunikálják, hogy az utazás ma már nem luxus, másrészt azzal, hogy a lehető legegyszerűbbé teszik a foglalást.
Az igény szerencsésen találkozott a magát innovatív vállalatként pozicionáló Tescóéval, amely úgy próbál új vevőket csalogatni áruházaiba, hogy folyamatosan bővíti szolgáltatási palettáját. „A vásárlók viszszajelzései alapján jó döntés volt az eddig két elemből – benzinkút és pénzügyi szolgáltatások – álló kínálatot négytagúra bővíteni. Ráadásul abszolút illik az imázsunkhoz a fapados modell” – magyarázta Danks Emese, a Tesco Global Áruházak Rt. prigazgatója. Az együttműködés kétségtelenül előnyös a partnereknek is, mert az ország 58 Tesco áruházában 2,5 millió ember fordul meg hetente. Ráadásul a számuk növekedni is fog, hiszen a lánc az idén 25 új áruház nyitását tervezi. Ehhez jön még az, amivel a Tesco támogatni tudja a cégek marketingjét: a VistaDirekt három-négy ajánlata rendszeresen szerepel a Tesco honlapján, szórólapjain és újságjában, emellett az áruházakban is óriásplakátok és citylightok hívják fel a figyelmet a szolgáltatásra.
Külön márka a csoportban
A Vista egy éve a dél-tiroli Falkensteiner csoporttal közösen 50-50 százalékos tulajdonrészszel alapította meg a VistaDirektet. A személyes kapcsolatokon keresztül létrejött üzlet megkötése mellett szólt, hogy a Vistának kiválóak a kapcsolatai Magyarországon, a régióban több mint harminc szállodát üzemeltető olasz cégnek pedig jó árualapja van, és jól ismeri a modellt.
Mert a modell elsősorban német nyelvterületen honos. Ausztriában a TUI és a Neckermann után a Hofer diszkontlánc Eurotoursszal közös utazási irodája, a Hofer Reisen a harmadik legnagyobb cég a piacon, még úgy is, hogy csak a katalógusai állnak az üzletekben egy állványon, az utazásszervező az Eurotours. A biztató példa ellenére is felmerültek olyan aggályok, hogy ront a Vista pozicionálásán, ha egy „fapados” céggel egészül ki a csoport. Gyerő Krisztina szerint viszont egészen másról van szó: a Vistánál sokszor előfordult, hogy az olcsóbb útjaikat nem tudták eladni, mert az embereknek eszükbe se jut azokat a drágának tartott Vistánál keresni. „Nem a márkanevet akarjuk erősíteni, ezért is hoztunk létre egy külön céget erre a tevékenységre. Azt kommunikáljuk, hogy a Vista cégcsoport tagja vagyunk” – mondja az ügyvezető igazgató.
Feltétel az egyszerűség
Bármennyire is törekedett a VistaDirekt a foglalás egyszerűsítésére – mivel jogszabály írja elő, hogy csak bejegyzett utazási iroda értékesíthet utakat –, be kellett iktatni egy csavart: a VistaDirekt utazási utalványokat árul. A vásárlás tehát úgy néz ki, hogy az utas a Tescóban lévő irodában kiválasztja a neki tetsző utat, kifizeti, és kap egy utalványt, amelyen van egy kód. Otthonról betelefonál, vagy küld egy e-mailt az utazási irodába a kódjával, és ezzel az övé lesz az út.
A törekvés az egyszerűségre leképeződik a kínálatban is. A Wizz Air adott időpontra fix áron – bruttó 22 990 forint oda-vissza – árul repülőjegyet az összes desztinációjára. A VistaDirekt kínálatában is olyan utak szerepelnek, amelyek a legtöbben keresnek. „A Tesco a magyar átlagember bevásárlóhelye, nekünk az ő igényeikhez kell alkalmazkodnunk” – mondja Gyerő Krisztina. Ezért egyszerre húsz-harminc, alapszolgáltatásokat – utazás, szállás, esetleg félpanzió – tartalmazó ajánlat fut. A számukat nem is fogják növelni, legfeljebb gyakrabban változtatják a kínálatot. A VistaDirekt stratégiájába az is beletartozik, hogy mindig a végső árat mondják, nincs apró betűs vagy csillagos megjegyzés.
Kázmér Natasa forgalmi adatokat ugyan nem árult el, de azt igen, hogy a Wizz Air elégedett eddigi eredményeivel, és további növekedésre számít. Gyerő Krisztina azt hangsúlyozza, hogy „Tavaly októberben későn indultunk, nem sikerült ismertté válnunk, mire jött a karácsonyi bevásárlási láz. Egy teljes év vagy legalább egy teljes főszezon kellene ahhoz, hogy értékelni lehessen az eredményeket. A cél az lenne, hogy egy év alatt tíz-tizenötezer embert utaztassunk.”
A növekedés folytatódik
A Wizz Air az idén promóciókkal teszi még vonzóbbá a kínálatát. Szó lehet arról is, hogy az együttműködést más országokra is kiterjesztik, illetve hogy más hipermarkettel is együttműködnek majd.
A VistaDirekt tervezi, hogy a sármelléki repülőtérről indított utakat is kínál. Az is célja, hogy még jobban leegyszerűsítse a vásárlást. Gyerő Krisztina szerint minden okuk megvan a bizakodásra, hiszen valószínűleg nálunk is népszerű lesz a német–osztrák piacon már bevált szolgáltatás. Sok múlik persze azon, hogyan alakul a gazdaság, de az idő vélhetően az utazási irodáknak dolgozik; Nálunk az emberek 3 százaléka repül, míg nyugaton ez az arány 30 százalék, nálunk 30 százalék utazik külföldre, Ausztriában pedig 70-80 százalék. Az a trend is kedvező, hogy az emberek egy nagy nyaralás helyett ma inkább több rövidebb útra indulnak el. Last minute akciók mindenesetre nincsenek, hiszen a tranzakciónak eleve van átfutási ideje, hét napnál rövidebb időre eleve nem is vesznek fel foglalást.
Nem csak az olcsó kelendő
A Wizz Air repülőjegyei közül a népszerű nyugat-európai célpontok, például London, Párizs, Róma és mellett elutazhatunk Szófiába és Amszterdamba is. A Vista Direkt főleg tavaszszal és ősszel ajánl belföldi utakat, egyébként a szezonnak megfelelő utakat kínál, nyáron például Horvátországot és az olasz tengerpartot, télen osztrák síutakat. Induláskor voltak 9900 forintos belföldi ajánlatok, most már azonban a 40–70 ezer forint közötti utak a legnépszerűbbek. „
'