Vietnam

Vietnam az Indokínai-félsziget keleti oldalán fekszik, csaknem 80 millió ember lakja, a legtöbben a deltavidéken és a 2500 km hosszú tengerpart menti településeken. Többségük vietnami, de legalább hatvan nemzetiséget tartanak számon. Sokan beszélnek franciául, kínaiul, illetve khmer nyelven is.

Több mint egy évezredes kínai elnyomás után Vietnam a középkorban Indokína legerősebb feudális államává fejlődött. 1883-tól francia gyarmat lett, majd 1940-ben átadták Japánnak. A II. világháború végén az ország egész területén kikiáltották a független Vietnami Demokratikus Köztársaságot. A béke nem volt tartós, a franciák 1946-ban újraindították a háborút, amely 1954- ben a vietnamiak győzelmével ért véget. A genfi egyezmény az ország északi és déli része között ideiglenes demarkációs vonalat húzott. Az újraegyesítés ellen indított háborút Amerika, amely 1975. április 30-án ért véget, azóta béke van az országban. Ma már több mint 2 millió turistát fogad évente. Vietnamban egész évben meleg van, a hőmérséklet 26–38 fok. A trópusi monszun éghajlat miatt mindig magas, átlagosan 84%-os a páratartalom. Az esős évszak májustól novemberig, a száraz decembertől márciusig tart.

Nha Trang egész Délkelet-Ázsia egyik legszebb tengerpartja fehér homokkal, pálmafákkal és türkizkék tengerrel, amelyben a szivárvány színeiben pompázó halak úszkálnak. Ho Shi Min-város, amelyet lakói ma is inkább Saigonnak hívnak, a francia gyarmatosítók örökségét idézi. Az ötmilliós metropolis egyszerre egzotikus és nagyvilági. Az út szélén árusok hada kínálja portékáit, a kávéházakban európai italokat és süteményeket fogyasztanak a turisták. Saigonban a legkülönbözőbb kultúrákba pillanthatunk be. Az 1883-ban épült katolikus Notre Dame-katedrális mellett békésen megfér az iszlám Központi Mecset, a hindu templomok és a számos buddhista pagoda. Saigon egyik fő látványossága a Háborús Bűnök Múzeuma, a 20. század egyik legtöbb áldozatát követelő háború tárgyi emlékeit és fotóit tekinthetik meg itt a látogatók. Békésebb program egy séta a város trópusi parkjának egyikében, és érdemes megnézni az Orchideafarmot is, ahol több ezer orchideában és más trópusi növényritkaságokban gyönyörködhetnek a látogatók. Saigonban több mint 3 millió motorkerékpárral és megannyi biciklivel közlekednek. A közúti forgalom rendezőelve a duda. Lámpát éjjel sem használnak, sisakot sem. Helyette viszont egy négytagú család – akár csecsemőstül is – osztozik egyetlen mopeden.

Ho Shi Minh-városból kétórányi buszozással érhető el a Bao Dinh csatorna, majd innen motorcsónakkal lehet eljutni My Tho városáig, amely tipikus vízi város csónakon közlekedő lakosokkal, cölöpökön álló házakkal. A hajók orrára hatalmas szemek vannak festve, a babona szerint ezzel ijesztik el a vízi szörnyeket. Érdekes látvány az úszó piac, illetve az úszó benzinkút. Ho Shi Minhtől mintegy 70 km-re található a Chu Chi alagútrendszer, amely mintegy 200 kilométer hosszan kígyózik a föld alatt. Az idelátogatók kipróbálhatják, meddig bírják a föld alatti, nyomasztó, szűk alagutakban, megnézhetik, hogyan éltek és harcoltak – az amerikaiak számára észrevétlenül – a vietkongok.

Több mint 1700 kilométert kell Ho Shi Minh-városból északi irányba utazni a fővárosig, Hanoiig, amely sokkal nyugodtabb és zöldebb, mint Saigon, a forgalom is csendesebb. A város az egykori Francia Indokína épületei, az Operaház, az elnöki negyed mellett is bőven kínál látnivalót a Kelet szerelmeseinek. Az Irodalmi Szentélyt 1070- ben építették, itt nyitotta meg kapuit Vietnam első egyeteme. Hanoi leghíresebb pagodája, az Egylábú Pagoda csaknem ezeréves faépítmény, amely egyetlen lótuszvirág formájú kőlapon áll.

Utazási tudnivalók

A hazai utazási irodák és a magyar utazók most kezdik felfedezni a térségben rejlő vonzerőt. Az ár-érték arány kedvező. Vízum a budapesti nagykövetségen szerezhető be. Európából kevés még a térségbe induló közvetlen légi járat, kényelmes utazási lehetőséget kínál a Qatar Airways Dohából hetente négyszer közlekedő járata Ho Shi Minh-városba, amelyet a magyar utasok a bécsi, illetve más európai nagyvárosokba (például München, Frankfurt, Genf, Milánó, Róma, Moszkva) közlekedő Qatar Airways-járatokkal érhetnek el.

Helyi finomságok

Aki a „hasát szereti”, nem csalódik Vietnam gasztronómiájában. Saigonban minden utcasarkon ehetünk „phot”, vietnami zöldséglevest, amelyet ánizzsal, borssal és gyömbérrel fűszereznek; rizstésztával, különböző húsokkal tálalnak. Nemzeti ételük a „chia dao”, amely hasonlít a kínai tavaszi tekercshez. Darált sertéshús, gomba, tészta, bab és tojássárgája keverékét rizstésztába tekerik, és olajban kisütik. Átható illatú erjesztett halszósszal tálalják. Befejezésképpen gyümölcsöt és zöldteát szolgálnak fel.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.