"Fontos tudni, hogy a járatok törlése esetén az utasok - ha nem kerül sor átfoglalásra - jogosultak jegyáruk visszatérítésére és ez független attól, hogy rendkívüli időjárási körülmény miatt nem kerülhetett sor az elutazásukra. Ugyanígy kötelesek a légitársaságok a vonatkozó EK rendelet (261/2004/EK rendelet) értelmében díjmentesen étkezést és frissítőket felajánlani az utasok számára, illetve szállodai elhelyezést abban az esetben, ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges. Azaz a légi társaságok csupán kártalanítási kötelezettségük alól mentesülnek a vis maior miatt, más, az utasokat megillető jogokat biztosítaniuk kell.
Rengetegen szembesülnek azzal a problémával, hogy utazási irodával szerződést kötöttek szállás és repülőjegy biztosítására. Mivel ebben az esetben utazási csomagról van szó, annak egyik elemének - az elutazásnak - s lehetetlensége miatt a szerződés megszűnik, azaz ebben az esetben visszajár nemcsak a repülőjegy, hanem a szállás már befizetett költsége is, valamint minden egyéb olyan költség, amely része a részvételi díjnak. Kiemelt felelőssége van az utazási irodáknak a kialakult helyzet során, mivel az utasaik információhiányban szenvednek.
Ezért a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület felhívja az utazási irodák figyelmét arra, hogy megfelelően tájékoztassák a fogyasztókat járataik törléséről, az azokkal kapcsolatos jogi lehetőségekről, illetve minden olyan tudnivalóról, ami megkönnyíti az el-és hazautazni igyekvők helyzetét a rendkívüli körülmények közepette" - olvasható a fogyasztóvédelmi szervezet közleményében.
A kártérítés módjával kapcsolatban egy körlevelet adott ki az Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége (ECTAA), amelyet a Napi Turizmus hasábjain részletesen olvashatnak, és amely ellentmond a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület közleményében közzétetteknek.