Wizz Air: még folytatódik az orosz és a török légi csata

Amilyen gyorsan nyíltak a Wizz Air járatai 2012-ben, olyan kemény diónak tűnik két hőn óhajtott útvonal, Moszkva és Isztambul megszerzése.

2012. október 25-én jelölte ki a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) magyar oldalról a Wizz Airt fuvarozóként a Budapest-Moszkva útvonalra. Még szeptemberben, a tel-avivi és kijevi járatok bejelentésekor még azzal biztatott Váradi József, a Wizz Air első embere: az orosz és a török fél jóváhagyása egy-két hónapot vehet igénybe. Moszkvát illetően Szíjjártó Péter tavaly karácsony előtti moszkvai látogatásán már óvatosabb volt; a TV2 kérdésére azt felelte: néhány hónap múlva repülhet a fapados légitársaság a két főváros között.



Az MTI múlt pénteki tájékoztatása szerint február 6-án látott napvilágot az orosz gazeta.ru internetes hírportálon, hogy az oroszok légügyi hatósága és közlekedési tárcájuk közötti huzavona miatt a Wizznek első moszkvai járatára még várnia kell. A portál értesülései szerint a moszkvai közlekedési minisztériumnál még tavaly év végén a magyar hatóságoktól némi plusz információt szerettek volna megtudni a Wizz Air-ről.

Az orosz fél állítólag a légitársaság tulajdonosi szerkezetén talált kifogást.

Kemény mérkőzés lehet áprilistól a Budapest-Tel Aviv útvonalon. Az El Al Boeing 747-est állít forgalomba a nyári menetrendben. Mint azt múlt héten, február 5-én bejelentették, a keddi járatokon közlekedő Jumbo mellett a szintén széles törzsű Boeing 767-300-as is repül majd hetente kétszer Budapestre, heti több száz üléssel megnövelve az útvonal kapacitását. A kapacitásbővítésről még tavaly októberben döntöttek, egy hónappal azt követően, hogy a Wizz Air bejelentette kijevi és tel-avivi járatainak jóváhagyásá

A kétoldalú légügyi egyezmény nemzeti légitársaság kijelölését teszi lehetővé. A Wizz Air bár budapesti székhelyű, a tulajdonosok közt az oroszok szerint az amerikai Indigo Partners is szerepel. Ez nem fér bele a kétoldalú légügyi egyezmény értelmében kijelölhető nemzeti légitársaság fogalmának. A magyar üzemelési engedéllyel, de amerikai tulajdoni háttérrel, genfi székhellyel bíró és a Nagy-Britanniához tartozó Guernsey szigetén jegyezték be - tudatta alig egy éve Michael Ryanair O'Leary, amikor a Malév romjain a magyar turizmus megmentőjeként tűnt fel.

A megkeresést a PLH cáfolta. A Wizz Air pedig közleményben utasította vissza a magyar sajtó által is átvett hírben szereplő állításokat. „Az alapító részvényeseinkre vonatkozó állítások tényszerűen hibásak és a továbbiakban nem kívánunk pletykákat kommentálni, főleg akkor, ha azok nyilvánvalóan alaptalanok és ismeretlen forrásból származnak. A Wizz Air továbbra is azon dolgozik együtt a hatóságokkal, hogy az utasok diszkont árakon utazhassanak ezeken az új útvonalakon” - fogalmazott Daniel de Carvalho, a Wizz Air kommunikációs igazgatója.

Részben a tulajdonosi szerkezeten hasalt el a Wizz Air tavalyelőtt, amikor Isztambul-Sabiha Gökcen repülőterére indítottak járatot. A két ország között 1968-ban aláírt kétoldalú légügyi egyezmény értelmében a kijelölt légitársaságoknak vagy az állam, vagy a kijelölő állam polgárainak a tulajdonát kell képezni. A törökök másik kifogása, hogy a charterként ugyan engedélyezett járatra a légitársaság saját honlapján árult jegyeket, holott ezt charter lévén nem tehette volna meg, csak ha tulajdonában van egy utazási iroda is, mivel charterre jegyeket csak a chartergazda utazásszervező és partnerei árusíthatnak. Akkor a török légügyi hatóság levélben is felszólította a légitársaságot, hogy függessze fel a jegyek értékesítését a járatra. A Wizz Air végül a 2010 decemberi indulást követően alig fél évvel felfüggesztette menedrendszerinti vagy állandó charterként repülő isztambuli járatát.

Értesüléseink szerint a török fél a precedenst nem felejtve vonakodik megadni hozzájárulását a járatnyitáshoz. Daniel de Carvalho megkeresésünkre írásban azt válaszolta: nem kívánják kommentálni az értesüléseket. Hozzátette: a  Wizz Air továbbra is együttműködik az érintett hatóságokkal az útvonalak engedélyeztetése érdekében.


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.