A 2019-es heti 84 charterjárat nagyon jó eredménynek számított a tavalyi kiutazásban. Januárban és februárban még az idei nyárra is rendkívül biztatóak voltak az előfoglalási adatok és a kiutaztatók nagyságrendileg a tavalyi év kapacitásait tervezték idénre is. A piacvezető IBUSZ a 2020-as nyárra heti 24 saját charterjárat indítására készült. Február végén még 50 százalékos volt a töltése a tervezett járatoknak. A pandémia megjelenésével a 24 járat harmada tudott megvalósulni: heti 8 járat, amely mind Görögországba közlekedik jelenleg is, és ez a nyolc görög járat az összes charterjárat, amely hazánkból nyaralódesztinációkba közlekedik az idén. A közvetlen charterjáratok jelenleg is közlekednek a görög szigetekre – Korfura, Kefalóniára, Zakinthoszra, Rodoszra, Krétára – Budapestről, mindegyikükön több iroda rendelkezik kapacitással és az IBUSZ a gépek gazdája. Az összes többi hagyományosan népszerű charteres úti cél a koronavírusos megbetegedések nagyságrendje és/vagy az utazási korlátozások bevezetése miatt idén teljesen ellehetetlenült. Tunézia, Törökország és Spanyolország egyáltalán nem fogadott charterjáratokat hazánkból. Az egyiptomi lánc elindult, de nem sokkal később a start után leállt, a magyar kormány utazási korlátozásainak bevezetése miatt. Az augusztusra tervezett Kanári-szigeteki charterlánc, amelynek a ViaSale Travel lett volna a gazdája, szintén az utazási korlátozások bevezetése miatt nem indult el.
Jó kihasználtsággal mentek a járatok
„Július 4-én indultak a charterláncaink, a júniusunk a karantén miatt kimaradt. Nagyon vártuk az indulást és mire az elérkezett, a foglalási állományunk sajnos harmadára csökkent. Utasaink 80 százaléka visszakérte a részvételi díjat, amit a jogszabályban foglaltak alapján természetesen visszatérítettünk, 10 százaléka későbbi időpontra halasztotta utazását és további 10 százalék a voucher – tulajdonképpen szintén a halasztás – lehetőségével élt. Az első két hét döcögősen indult, de onnantól kezdve az augusztus 15-16-ra eső hétvégéig átlagosan 90 százalékos kapacitáskihasználtsággal közlekedtek a járataink. Ennek oka az volt, hogy az első, vállalkozószellemű utasok hazatérésük után megosztották személyes tapasztalataikat itthon, mely szerint magas szintű biztonság és profi felkészültség jellemzi a görög vendéglátást, ami a járványügyi intézkedéseket illeti, és ez sokáig garantálta az utazási kedvet. Vonzó lehetett az is, hogy a tavalyi árainkat tudtuk tartani, és ezzel az egyhetes görög nyaralás olcsóbb volt mint egy balatoni vakáció azonos kategóriában. A regisztráció kötelezettsége nem riasztotta el az utasokat, és a szúrópróbaszerűen végzett tesztek során soha nem volt egy koronavírusos utasunk sem. Augusztus közepén a járvány kontinens-szintű felfutásával, az arról megjelenő hírek nyomán, valamint az utazási korlátozásokat figyelve, azonban újra bizonytalanság jellemzi az emberek gondolkodását. Nem mernek előre tervezni, és leginkább attól félnek, hogy útjuk közben átsorolásra kerül egy-egy ország, ami miatt hazatéréskor két hetes karanténba kényszerülnek. Mindezért ma az utasok mindössze egy-két héttel előre mernek csak tervezni.
Erős volt a belföld, de nem elég
Ha nincs Covid, szeptemberben, egészen a hónap végéig erős utószezoni forgalom a jellemző. De most jelenleg az ilyenkor megszokott foglaltság 50 százalékán állunk, és a szeptemberi értékesítés nagyban függ majd a kormány további bejelentéseitől és intézkedéseitől ” – mesélte lapunknak Komora Zoltán, az IBUSZ vezérigazgató-helyettese, aki azt is elmondta, hogy az a terv, hogy szeptember végéig közlekedtessék a görög láncokat, de ha a gépek foglaltsága nem éri el a 85 százalékot nem tudják a tervezett formában végigrepülni a szezont. Vagy arra kényszerülnek, hogy láncokat vonjanak össze (pl. Korfu-Zakinthosz, Rodosz-Kréta) vagy a tervezettnél előbb leállítják azokat. A szakember az őszi-téli szezonnal kapcsolatban kérdésünkre elmondta, hogy élnek városlátogatásaik, körutas programjaik és egzotikus nyaralásaik, ezekre azonban minimális mennyiségű korábbi foglalásuk van csak, új megrendeléseik pedig csak elvétve akadnak. Komora Zoltán szerint a pozitívabb hírek és a vakcina széleskörű alkalmazásra jelenthet áttörést az utazási hajlandóságban. Öröm az ürömben, hogy legalább az IBUSZ belföldi üzletága szárnyal, a tavalyi évet 30 százalékkal teljesítik túl, ez azonban nem ellensúlyozza a kiutazásból adódó forgalomkiesést.
Újabb munkahelymegtartó intézkedésekért küzd a MUISZ
Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke szerint az utazók körében végzett felmérések alapján komoly utazási hajlandóság mutatkozott szezon elején a szezon közepéig, azonban a július 15-én bevezetett zöld-sárga-piros országbesorolás, valamint a második hullámról érkező híradások megnyirbálták az utazási kedvet. Az üzleti utazók arról számoltak be, hogy amellett, hogy a személyes találkozókat igyekeztek videokonferenciák segítségével helyettesíteni, azonban vannak olyan témák, amelyeket csak személyesen lehet megtárgyalni, ezért továbbra is komoly létjogosultsága van az üzleti turizmusnak. A szakember úgy véli, elsődleges fontossággal bír a munkahelyek megtartása, ezért a MUISZ tovább lobbizik, hogy a kormány ismét vezessen be munkahelymegtartó intézkedéseket, amelyek az utaztatók túlélését is segítik. Molnár Judit szerint az utazási irodák fel vannak készülve arra, hogy kiszolgálják az utasokat őszi-téli ajánlatokkal, de a kereslet csekély a pandémia okozta folyamatos bizonytalanság és globálisan a kormányzatok utazási korlátozásai miatt.
Forrás: Turizmus Online