Gin-hír: a Whitley Neill alapítója és lepárlómestere nálunk járt

A ginek iránti kereslet világszerte nő, és piaconként változik, miközben már mutatkozik igény az alkoholmentes párlatokra is. Ebben a versenyben az innováció és a minőség lehet a siker kulcsa, de folyamatosan figyelni kell a fogyasztókat, véli Johnny Neill, a Whitley Neill alapítója és lepárlómestere, aki budapesti látogatása során számos kulisszatitkot is elárult.    

A Whitley Neill az Egyesült Királyságban már jól ismert és közkedvelt brand, ám a magyarországi piacra csak nemrég érkezett meg. A cég alapítója szeptember közepén a hazai márkaképviselet, a Drink Station meghívására járt Budapesten, ahol újságíróknak és bártendereknek tartott workshopot.

 

A kezdetekről 

Johnny Neill, a márka megalkotója már a 8. generációs lepárlómester a családban. Apja egy sörfőzde és lepárló igazgatója volt, ő maga pedig bár pénzügyi pályával indult, arról álmodozott, hogy egyszer majd feltámasztja a családi örökséget. 2003-04 környékén ezért elkezdett saját receptekkel kísérletezni, az innováció és ősei hagyatékának kombinálása jegyében. 2005-ben született meg végül első London Dry Ginje, amihez a Nagy-Britanniában őshonos alapanyagok mellett dél-afrikai felesége hatására került be a baobab (majomkenyérfa) és a földicseresznye (physalis). Az első főzet mindössze 600 üveggel készült, és ezzel jött létre a Whitley Neill, amely ma már forgalmát tekintve az első számú prémium ginmárka a brit piacon.  

Családi történetekről

„A London Dry Gin szentháromságát a boróka, a koriandermag és az angyalgyökér adják, ez a főzet alapja, amire a többi fűszer építkezhet. Ehhez mi recepttől függően többek közt narancs-, grapefruit- és citromhéjat, firenzei liliomgyökeret, kassziát vagy akár édesgyökeret adunk, míg az Original verzióban továbbra is megjelenik a baobab és a földicseresznye (physalis), az alkoholtartalmat pedig az ízekhez igazítjuk“ - mondja Johnny Neill.

A fogyasztói igények kiszolgálására azonban 7-8 éve nyitni kellett az ízesített ginek felé is. Ezek alapját a nyolc hozzávalóval készült London Dry Ginek adják, amelyeket a családi történetek emlékeiből merítő alapanyagok egészítenek ki. Így például a vérnarancsos változat Johnny nagyszüleinek szicíliai nászútja előtt tiszteleg, a málnás édesanyja skót örökségét idézi meg, a rebarbarát dédapja zöldségeskertje inspirálta, a pink grapefruit pedig Spanyolországban töltött hónapjaira emlékezteti.

Többfunkciós üzemről

A Whitley Neill 2012-ben költözött be a City of London Distillerybe, amely a londoni City negyed szívében, a Szent Pál Katedrálistól alig öt perc sétára található. Ez az a rész, ahol 300 évvel ezelőtt egymást érték a ginlepárlók és itt született meg a London Dry Gin stílus is, ma már azonban ők itt az egyetlen főzde. Az 1762-re datálódó épületben négy rézüstben készülnek a ginek. A helyszínhez bár is tartozik, és rendszeresen szerveznek továbbképzéseket szakmabelieknek. Mi több, itt bárki kipróbálhatja ginfőző-képességeit és elkészítheti saját italát is. 

A lepárlóban a főzőüstök mellett fontos szerepet kap a rotovap nevű szerkezet, ami alacsony hőfokon, vákuum alatt párologtatja el a folyadékot és ezáltal jobban megőrzi az alapanyagok aromáit. Ezt az ízesített változatokhoz használják, és segítségével született meg az angolok egyik kedvence, a rebarbarás-gyömbéres változat, amely ma már az értékesített mennyiség 35%-át adja.

Alkoholmentes verziókról és piaci változásokról

Az alkoholmentes ginek egyre népszerűbbek Nagy-Britanniában, főleg a „száraz január“ idején. A piac még ugyan kicsi, de négy változatot - egy klasszikus London Dry-t és három ízesítettet - már a Whitley Neill is bevezetett. Ezeknél egy különleges szerkezet választja szét az alkoholt és az aromaanyagokat, az így kapott termék pedig ugyanúgy használható koktélokba, mint az eredeti ginek, bár az ízek kevésbé mélyek és intenzívek.

Ami a jövőt illeti, piaconként változó, hogy a klasszikus vagy az ízesített ginek iránt lesz nagyobb kereslet, de összességében kiegyenlített versenyre számítok. A fiatalok például az intenzív borókaíz helyett inkább a gyümölcsös tételeket keresik, de nem kizárt, hogy később változik ízlésük és visszatérnek a klasszikusokhoz. A brit piacon a London Dry lesz fókuszban, míg az USA-ban most kezdenek el népszerűek lenni az ízesített ginek, és hiába vannak ott kis helyi főzdék, sokkal inkább a globális brandek felé kacsingatnak“ - teszi hozzá a szakember. 

 

Forrás: PPH / Starski


Hová tart a világ? Már a méregdrága Dubai csokiban sem bízhat az ember

Hová tart a világ? Már a méregdrága Dubai csokiban sem bízhat az ember 

A baden-württembergi élelmiszer-ellenőrző hatóságok Dubai csokikat vizsgált meg, és arra jutottak, hogy azok nemkívánatos anyagokat tartalmaztak.
Magyar Bormarketing Ügynökség: év végi összegzés

Magyar Bormarketing Ügynökség: év végi összegzés  

A Magyar Bormarketing Ügynökség (MBÜ) mintegy 70 projektet valósított meg 9 országban a most búcsúzó esztendőben.
A hazai tulajdonú, Horeca-szegmensben jelen lévő cégcsoport idei eredményei

A hazai tulajdonú, Horeca-szegmensben jelen lévő cégcsoport idei eredményei 

A magyar tulajdonú cégcsoport éves gazdasági összefoglalója.
Magyar felhasználótól jött idén az ételkiszállító legnagyobb rendelése

Magyar felhasználótól jött idén az ételkiszállító legnagyobb rendelése  

Rekordgyorsan, kevesebb mint 4 perc alatt kiszállított étel, egy millió forintos bevásárlás és közel ezer leadott rendelés egy felhasználótól: több rendhagyó eredmény is született 2024-ben a foodoránál.
Kiderült, idén milyen ételekből rendeltük a legtöbbet

Kiderült, idén milyen ételekből rendeltük a legtöbbet 

Egy kisebb jéghegyet és 3 és fél tonnányi macskaalmot szállítottak ki az idén a futárok.
Kihirdették az idei év legjobb mézét

Kihirdették az idei év legjobb mézét 

Egy szolnoki akácméz lett idén a győztes befutó.
Gasztroworkshop Dunaszerdahelyen

Gasztroworkshop Dunaszerdahelyen 

December 10-én tartották a 4. Gasztroworkshop gasztronómiai fórumot a Csallóközben.
Kihirdették a 2024-es San Pellegrino Young Chef Award for South Europe győztesét

Kihirdették a 2024-es San Pellegrino Young Chef Award for South Europe győztesét  

Haiku ihletésű őzhús fogással nyert a fiatal séf.
Növekszik a halfogyasztás Magyarországon

Növekszik a halfogyasztás Magyarországon  

A METRO Gasztroakadémián rendezett eseményen hangsúlyozták a magyar halak kiváló minőségét, egészségügyi előnyeit és környezetbarát jellegét, valamint a hazai halászok fontos és áldozatos munkáját.
A csokoládé, amely pillanatok alatt meghódította a világot

A csokoládé, amely pillanatok alatt meghódította a világot 

Mi az a dubai csokoládé, és mi az oka annak, hogy mindenki megőrül érte?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.