Felelősségbiztosítás vagy az iroda bezárása?

Úgy tűnik, egyre inkább a felelősségbiztosítás megkötése lehet a megoldás az utazásszervezők számára, hogy a Best Reisen nagy port felvert, a felperest képviselő Dr. Ikanov Gábor ügyvéd szerint precedensértékű esetét elkerüljék - derült ki a MUISZ, Magyar Utazási Irodák Szövetsége idei első szakmai vacsoráján, kedden, a budapesti Mazel Tov étteremben.

„Nem volt benne semmi új” - kommentálta Dr. Csépai Balázs a MUISZ jogi szakértője az utazásszervező 2011-es egyiptomi, több áldozatot követelő buszbalesetének ügyében született, teljes kártérítési kötelezettséget megállapító közbenső bírói ítéletet. Vagyis az 1959-es Polgári Törvénykönyv (Ptk.) legutóbbi módosításai ellenére is egy szakmai rendelet fölé helyezi a testi épség és az élet védelmét, valamint kimondja a teljes szerződéses láncolatra vonatkozó felelősséget.

A fentiek alól csak akkor mentesül az utazásszervező, ha a szerződéskötés idején előre nem látható körülmények állnak elő. Rávághatnánk erre: ki látta előre, hogy a Best Reisen utasait transzferáló sofőr 90 kilométeres sebességgel óhajt bevenni egy hajtűkanyart? De ekkor máris orrunkra húzzák a Ptk. passzusát, vagyis az utazásszervező a szerződési láncolatban igénybe vett személy magatartásáért is felel. Annak úgy kell eljárnia, mintha az maga az utazásszervező lenne. Ellenérvként még ide idézhetnénk a mentesülés egy másik lehetőségét, melynek során a szervező ellenőrzési körén kívül történik kárt okozó esemény. A bíróság indoklása szerint azonban a sofőr biztonságos vezetése ellenőrzési körön belülinek számít onnantól fogva, hogy a teljes szerződési láncolatban résztvevők teljesítéséért és - megint csak - magatartásáért felelős. Akkor is, ha nem áll közvetlen szerződésben a láncolat minden egyes résztvevőjével, akik adott esetben a szerződéses partner szerződéses partnerei. Hiába kapaszkodnánk a 281/2008-as, utazási szerződésről szóló kormányrendeletbe, felmentést ez is csak vis maior, 3., a szerződéses láncolattól független személy, vagy utas károkozása esetén ad. Bár a rendelet a szerződés nem teljesítéséből fakadó károkozás esetén a részvételi díj kétszeresében határozza meg a kártérítés felső határát, ez szándékosság, valamint a testi épség és élet veszélyeztetése esetén nem érvényes. A fentiek a Ptk. jóvoltából az általános szerződési feltételekben sem írhatók felül.

„Hogyan csökkenthető a kitettség?”

- szegezte hallgatóságának kérdését Csépai Balázs. Jó tanácsok hosszú listáját adta közre, de úgy tűnt, hogy a számos óvintézkedés közt a felelősségbiztosítás jövőbeni bevezetése a legjobb megoldás. Erdei Bálint, a MUISZ elnöke arról tájékoztatott, hogy a szövetség foglalkozik az üggyel, létezik már „félig-meddig” használható ajánlat. Ugyanakkor szakmai szereplők tudni vélik, hogy a biztosítók mindeddig elfogadhatatlan ajánlatokat tettek. Addig is, amíg a félig-meddig használható ajánlatból használható lesz, érdemes az utazásszervezőknek Csépai szerint a következőket meglépni: alaposan válogassák meg közreműködő partnereiket és folyamatosan ellenőrizzék őket. Figyeljenek oda az utasok visszajelzéseire is. Megfelelően tájékoztassák az utasokat az utazás minden részletéről illetve az általános szerződési feltételekről. Egy következő lépésben pedig kössenek felelősségbiztosítást a szerződéses lánc minden tagjára, vagy kérjenek tőlük vagyoni biztosítékot. Némi rosszalló fejcsóválás követte Csépai Balázs azon elképzelését, mely szerint egyes szolgáltatások akár ki is szervezhetők. Például a transzfer nem képezné az utazási csomag részét, az utas a helyszínen intézné. Megnyugtatásképpen a jogász is kétségbe vonta ennek gazdasági és jogi racionalitását.

Mint Erdei Bálint elmondta, a MUISZ vizsgálja az európai országok felelősségbiztosítással kapcsolatos gyakorlatát. A MICE-beutaztatók körében általános a felelősségbiztosítás megléte - tudtuk meg az egyik hazai DMC képviselőjétől. Nem kötelező, de elvárás - tette hozzá. Saját gyakorlatukban ennek éves költsége pár százezres tétel. Kevesebb, mint akár egy károsult számára fizetendő életjáradék, vagy az utazási iroda bezárása.



Izrael turisztikai attrakciói
A MUISZ-vacsora díszvendége Ilan Mor, Izrael állam magyarországi nagykövete volt. A nagykövet tartalmas és terjedelmes előadásban mutatta be országa turisztikai attrakcióit. „Very ici-pici” - szerénykedett „mangolul” Izrael területe miatt, majd büszkén mutatta be a több kultúra bölcsőjeként számon tartott és sokat látott országot. Moor bátorította a megjelenteket Izrael mint desztináció értékesítésére. Mint mondta, az onnan Magyarországra érkezők száma még mindig jelentősen meghaladja a kiutazókét. Pedig - tette hozzá - Izraelt egyszer az életben mindenkinek látni kell! Ezen segíthet egyebek mellett a két ország közötti egyre szélesebb légiforgalmi kínálat. A Wizz Air után immár a Ryanair is repül a közel-keleti országba, a Vörös-tenger melletti Eilatba. Az útvonal legnagyobb fuvarosa azonban továbbra is az UP by El Al. Az ország nemzeti légitársasága a nyári szezonban napi két járattal köti össze Budapestet Tel Avivval, míg a téli menetrendben heti nyolcszor - tudtuk meg a keddi eseményen szintén megjelent Váradi Jánostól, az El Al budapesti képviseletének vezetőjétől.


 


Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?