300 fős turisztikai egyeztető fórumot tervez a helyettes-államtitkár

A magyar turizmus legmagasabb szintű szakmai vezetője, Dr. Horváth Endre a minap szűk körű megbeszélésen ismertette terveit, amelyeket ezúttal részletesen közlünk.

TT: Marad-e az apparátus?

- Az átadás-átvétel rendben megtörtént. Természetesen folytatódnak a folyamatban levő munkák, például a szabályozás kérdésében. Számítok az eddigi szakállamtitkárság munkatársaira, akik hamarosan átköltöznek a volt Pénzügyminisztérium József nádor tér 2-4. szám alatti irodaházába. Az államigazgatásra érvényes a miniszterelnök által bejelentett 15%-os bértömeg-elvonás, ugyanakkor én nem tervezek leépítést, viszont az már biztos, hogy az itteni apparátusnak kétszer annyi feladata lesz, és a létszám előreláthatólag nem fog nőni.

TT: Hogyan értékeli a turizmus helyzetét Magyarországon?

- A Magyar Nemzeti Bank jelentése szerint a turizmus egyedülálló ágazat abban a tekintetben, hogy a folyó fizetési mérleget 2009-ben növekvő mértékben képes volt javítani! A legfrissebb statisztikák szerint biztató, hogy idén a vendégéjszakák száma elkezdett nőni, de sajnálatos módon az árbevétel még csökken. Ezen változtatni kell! A tárcánál július elején elindul egy szakmai műhelymunka, amelynek folytatásaként a nyár folyamán Matolcsy miniszter úr kérésére a turisztikai szakma 300 képviselőjével kívánunk egyeztetni az ágazat jövőjét illetően. A szakmai szervezetek véleményét folyamatosan kikérjük majd, szorosan együtt kívánok velük működni. Az új pályázatokat már a szakma bevonásával írjuk ki. Ez is része a miniszterelnök úr által meghirdetett nemzeti konzultációnak. Az is biztos, hogy az államháztartási hiány nagysága behatárolja a mozgásteret. A féléves konzultációs időszak, az egyeztetések célja a gazdaság beindítása.

TT: A turizmus mellett több más szakterületet is felügyel, hogyan tudja mindezt áttekinteni?

- Igyekszem kihasználni az ágazatok közötti szinergiákat. A fejlesztések alapelve a területi kiegyenlítés kell legyen. Ezért is szerencsés, hogy ehhez az államtitkársághoz tartozik a területfejlesztés tervezése is. Nem tartható, hogy három turisztikai régió adja az ország vendégforgalmának 68%-át. Erősíteni kell továbbá a desztináció menedzsmentet regionális szinten. Át kell alakítani a regionális idegenforgalmi bizottságok rendszerét is.

TT: Hogy látja a Magyar Turizmus Zrt. jövőjét?

- A Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) szakmai felügyelete is az NGM-hez tartozik. Az MT Zrt. legutóbbi igazgatósági ülésén magam is részt vettem. A minisztérium képviselőjeként a stratégiai kérdésekben javaslatot tehetek, de nem lehet szó „kézi vezérlésről”. Az IT létszáma vélhetően lecsökken a törvényben meghatározott minimális szintre. Az MT Zrt. összevonása más állami intézményekkel a közeljövőben nem várható, de előbb-utóbb összehangoljuk a tárcához tartozó háttérintézmények: ITD Hungary, AMC, MT Zrt. tevékenységét. Abban biztos vagyok, hogy a marketingben a 4P közül nem csak a negyediket, a marketingkommunikációt, hanem az első három P-t is erősítenünk kell. Érdemes újszerű taktikákat, például a gerillamarketinget intenzívebben alkalmazni. Stratégia partnerséget kell kialakítani a tárca különböző intézményei között. Mivel a belföldi keresletélénkítés lehetőségei korlátozottak, külföldön kell bővítenünk.

TT: Hová tartozik a turisztikai fejlesztések felügyelete?

- Jövőre indul a második Széchenyi terv. Két tárca, az NGM és a Fellegi Tamás által irányított Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közösen felügyeli majd a pályázatokat. A munkamegosztás a következő: az NGM-ben történik majd az előzetes egyeztetés és a stratégiai tervezés, míg a programok lebonyolításáért, monitoringjáért a társtárca lesz felelős. A „tervhivatali” funkció erősödni fog itt a minisztériumban, nekünk itt 5-10 éves távlatban kell gondolkodni. Meglátásom szerint egyébként az utóbbi években „betonba ment” a fejlesztési pénzek jelentős része, miközben azzal kevesebbet foglalkoztunk, hogy a drága pénzért felújított fürdőkbe jöjjön is külföldi vendég. Rengeteg lehetőséget látok az allergológia, az elhízás elleni programok, a gyógynövénytermesztés és feldolgozás, a biokertészet és az orvosi műszergyártás terén. A bor- és ásványvízexport fejlesztése szintén kiemelt cél. Cél, hogy a pályázatokon elnyerhető fejlesztési támogatásokból 70%-ban magyar kis- és középvállalkozások részesüljenek.

TT: Megpróbálnak-e segíteni az utazási irodáknak az áfa-probléma megoldásában?

- Tudunk az utazási irodák áfa gondjáról. Ez a MUISZ szerint az irodák jelenlegi legnagyobb problémája. Arra készülünk, hogy rendbe tesszük ezt a kérdést. A gond az, hogy Európán belül nem egységes a szabályozás, arra teszünk majd javaslatot, hogy a kérdés rendezése egységesen, uniós szinten történjen.

TT: Mit gondol a Malév jövőjéről?

- Tágabb összefüggésben kell néznünk ezt a kérdést. A Malév esetében azt kell eldöntenünk, hogy milyen légi szállítási képességet kell fenntartson az ország. Ez a kérdés nem csak a Malévről szól, hanem a vidéki és a fővárosi repülőterekről egyaránt.

TT: Az utóbbi évek során sok esetben a fiskális szempontok sokszor felülírták a szakmai érveket az állami döntéshozatalban. Változhat-e ez a helyzet a jövőben?

- A szakmai érdekérvényesítés szempontjából mindenképpen előnyös lehet, hogy most végre egy kézben van az eddigi pénzügyi és gazdasági tárca. Ez segíthet a szakmai és a pénzügyi szempontok egyeztetésében.

TT: Mi a távlati cél?

- A globális versenyképesség terén az 58. helyen áll Magyarország, 1/3-dal előrébb kell kerülnünk ezen a listán.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?