Áttekinthető tervek és pluszforrások

Ahogy azt a nyár végén ígértük, az első néhány hónap eltelte után újra interjúra kértük Glázer Tamást, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettesét. A szakember a londoni WTM vásárról hazatérve adott interjút munkatársunknak. Glázer Tamás bizakodó a jövőt illetően, mivel a pozitív trendeket várhatóan pluszforrások segítségével tudjuk meglovagolni a jövőben.

Milyennek látja a magyar turizmus kilátásait a brit piacon?

Az Egyesült Királyság az idén regisztrált 25%- os vendégforgalom-bővülésnek köszönhetően immár hazánk második legfontosabb turisztikai küldőpiaca. Jövőre további forgalomnövekedés várható: a British Airways jövő májustól napi négyre növeli járatainak számát, a Wizz Air pedig jövő szeptembertől heti két új járatot indít Birminghamből Budapestre. A Magyar Turizmus Zrt. is ráerősít marketingtevékenységére: jövőre nem csak a brit, hanem az ír piacra is kiterjeszti tevékenységét a londoni irodánk. Amint azt Faragó Péter, az MT Zrt. vezérigazgatója korábban kiemelte, Budapest még soha nem kapott annyi nemzetközi elismerést, mint az elmúlt időszakban. A turizmus elmúlt években tapasztalható erőteljes bővüléséhez szükség volt az állami szerepvállalásra és fejlesztésekre, de a turisztikai szakma összefogására és a szakmában dolgozók kemény munkájára is, valamint a magyar emberek nyitottságára és vendégszeretetére.

Mi a sikerünk titka Nagy-Britanniában?

Budapestet divatos, „trendi” célállomás lett. A kiváló megközelíthetőség, a számos légi járat mellett a forint kedvező árfolyama, az ár-érték arány is hozzájárul hazánk népszerűségének növekedéséhez. Felmérések szerint ráadásul Magyarországot rendezett, tiszta országnak gondolják, és imádják a magyar gasztronómiát. De a buliturizmuson túl az olyan új termékek, mint a MICE és a medical turizmus iránt is van kereslet az Egyesült Királyságban. Klasszikus 2-3 hetes kúrákat, gyógycsomagokat is lehetne kínálni a briteknek, és ebbe a Budapesten kívüli területek is bevonhatók. Ugyanakkor ne csak Londonra és környékére, hanem a vidéki Angliára, sőt Skóciára és Írországra is gondolni kell, mint küldőterületre. Visszatérve a gasztronómiára: jövőre még az eddiginél is hangsúlyosabb lesz a nemzeti turizmusmarketingben, mivel 2016. a gasztronómia és a kulináris turizmus éve lesz Magyarországon a Magyar Turizmus Zrt. koordinálásával.

Újra lesznek kiemelt témák, turisztikai termékek a nemzeti turizmusmarketingben?

Jóváhagyás alatt van a jövő évi marketingtervünk, de amennyiben az igazgatóság és a felügyelőbizottság is elfogadja, a következő négy évre egy-egy kiemelt témát hirdetünk meg. 2016 tehát a gasztronómia éve lesz, terveink szerint négy-öt országos nagyrendezvénnyel – ezek közül az első a nagy sikerű, és immár hagyományosnak nevezhető „Magyar Turizmus Zrt. Torkos Csütörtök”.

Milyen turisztikai termékek jöhetnek szóba a vallási turizmus kapcsán?

Októberben egy sikeres road-show-n vettünk részt az Egyesült Államokban, ahol kiderült, hogy nagy az érdeklődés a zsidó zarándokcsoportok részéről Északkelet- Magyarország, a „csodatévő rabbik” földje iránt. A legnagyobb haszid ortodox közösség vezetőivel folytatott megbeszélés fő témája az észak-magyarországi zarándokutak megszervezése, illetve az ezzel kapcsolatos együttműködés kialakítása volt. A zarándokutakon való részvétel nem csak az ortodox hívő első generációs nemzetség számára érdekes: azok leszármazottai is kíváncsiak elődjeik kultúrájára. És ha már itt tartunk, Izraelben is növelni kell piaci jelenlétünket. 2018-ban több más vallás – katolikus, lutheránus – is fontos évfordulót ünnepel Magyarországon, ezért akár érdemes lehet ezt az évet a vallási és örökségturizmusnak szentelni majd.

Lát-e még fejlődési lehetőséget az amerikai piacon?

Jövő júniustól indul az Air Canada új Torontó- Budapest járata, ezért a kanadai piacra komolyabb erőforrásokat összpontosítunk. Elsősorban a keleti partvidék nagyvárosaira koncentrálunk mind az USA-ban, mind Kanadában. Rendkívül fontos lenne egy New York-Budapest járat indítása is. Az USA jelenleg Magyarország 8. legfontosabb turisztikai küldőpiaca, éves szinten közel 600 ezer vendégéjszakával. 2014-ben több mint 490 ezer turista érkezett Magyarországra az Amerikai Egyesült Államokból.

A jövő évvel kapcsolatban milyen konkrét tervekről lehet tudni?

Egyszerű, áttekinthető és tartható marketingtervet szeretnénk bemutatni hamarosan. A lényeg, hogy minden szakmabeli tudjon számolni vele. Elsőként a Magyar Szállodaszövetség őszi közgyűlésén ismertetjük a szakmai közvéleménnyel a részleteket. A szakmai szervezetekkel való együttműködést egyébként is kiemelt fontosságúnak tartom, ezért is írtunk alá velük közös nyilatkozatot a közelmúltban.

Hogy néhány konkrétumot is mondjak: 2016-ban a borvidékek is középpontba kerülnek, a német piacon imázserősítő kampányba kezdünk, illetve a török piacon is erősíteni fogunk. Egy nemzetközi szakmai konferenciát szervezünk a jövő évi Utazás kiállításra, melynek díszvendége Kína lesz. Reményeink szerint a Kína és a közép-európai regionális együttműködés 16 országából sokan eljönnek majd. A kínai-magyar kétoldalú kapcsolatok erősödésétől a kínai forgalom további lendületes fejlődését várjuk.

Az orosz piacot sem szabad szó nélkül hagyni, fontos, hogy Szentpéterváron és környékén tovább erősítsük marketingtevékenységünket. Ehhez persze nagy szükség lenne egy közvetlen légi járatra, de óriási előnye ennek a térségnek, hogy az ott élők rendszeresen utaznak az Európai Unió területére, sokaknak van már biometrikus schengeni vízumuk, így számukra nem jelent problémát az utazás. Ugyanakkor ott vannak a közelben a balti államok, amelyek szintén potenciális piacot jelentenek a magyar turizmusnak.

Hasonlóképp nagy potenciállal rendelkezik megítélésem szerint a spanyol és a portugál piac, ahol jövőre szintén erősíteni fogjuk piaci jelenlétünket. Stratégia megállapodást kötöttünk a Nemzetstratégiai Kutatóintézettel, ennek értelmében az eddiginél határozottabban szólítjuk meg a Kárpát-medencében és a diaszpórában élő magyarokat is.

Mekkora összegből gazdálkodnak jövőre?

Remélhetőleg az ideihez hasonló keret áll majd rendelkezésünkre. Ezen felül, amint azt dr. Faragó Péter vezérigazgató úr bejelentette, szeptemberben határidőre beadtunk egy európai uniós pályázatot (GINOP) is, ennek sikeres elbírálása esetén három év alatt 8,35 milliárd forintot költhetünk pluszban turisztikai marketingre. Ebből az összegből tudnánk erősíteni jelenlétünket számos piacon és humán erőforrásainkat is bővíteni tudjuk a pluszfeladatok elvégzése érdekében.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?