Fürdőmentő válságmenedzser

Egymás után veszi át üzemeltetésre, és teszi nyereségessé a korábban mínuszokat felhalmozó, önkormányzati tulajdonú termálfürdőket Kovacsics Imre, a Spa Hungary Holding elnök-vezérigazgatója. A lapzártánk idején átadott tatabányai és a hamarosan megnyíló székesfehérvári fürdővel már öt egységből álló birodalom év végére akár tizenöt tagúra bővülhet, és várhatóan megjelennek külföldön is.

ttrend • Hogyan indult a pályafutása?

Földrajz-testnevelés szakon végeztem, de sem az edzői, sem a pedagóguspálya nem vonzott. Tíz évvel ezelőtt alapítottam viszont egy betéti társaságot, amely masszőrképzéssel foglalkozik. Ma piacvezetők vagyunk ezen a területen, 17 megyében indítunk képzéseket. Beleástuk magunkat a témába, mi írtuk a masszőrképzés tankönyvét és a sportmasszőrképzés teljes tananyagát.

ttrend • Ettől még messze esik a fürdőigazgatás…

Történt egy véletlen is: 2003-ban a győri önkormányzat pályázatot írt ki a helyi fürdő üzemeltetésére. Ez akkoriban újdonságnak számított, ám mivel a feltételek kemények voltak, csak egyetlen társaság, az erre a célra létrehozott projektcég, a 95%-ban a tulajdonomban levő Rába Quelle Kft. nyújtott be érvényes pályázatot. Végül megkötöttük a várossal a szerződést 25 év időtartamra.

ttrend • Szokatlanul hosszú a bérleti periódus…

Vallom, hogy nem érdemes egy-két vagy akár öt évre bérelni, illetve bérbe adni egy ilyen létesítményt, hiszen az a lényeg, hogy a tulajdonos és a bérlő is hosszú távon tudjon gondolkodni. 25 év esetén már a bérlő is érdekelt abban, hogy minél több pénzt forgasson vissza a vállalkozásba. Nem vagyunk tulajdonosok, mégis sajátunkként kezeljük az üzemeltetett fürdőket. A győri önkormányzattal olyan szerződést kötöttünk, hogy azt az összeget, amelyet bérleti díjként fizetünk, a város a fürdő felújítására fordítja, és mi is ugyanekkora összeget hozzáteszünk. Ez meg is látszik a fürdőn, hiszen hat év és évi több millió vendég után most is úgy néz ki, mintha vadonatúj lenne. Természetesen voltak gyermekbetegségek: buktunk néhány tízmilliót, de sok kárunk származott a tervezés, kivitelezés hibái miatt is. Ez nem csoda, hiszen általános volt a tapasztalatlanság a Széchenyi- terv indulásakor a tervezők, kivitelezők részéről. A hőcserélő rendszer bevezetésével 45 millió forintot spóroltunk meg egy év alatt. A második évtől nyereséges lett a fürdő.

ttrend • Hogyan bővült a hálózat?

Polgármesterváltás történt Gárdonyban, és az új városvezető hallotta, Győrnek nem kerül egy fillérjébe sem a fürdő, miközben Agárdon 165 millió forinttal kell támogatni évente. Egy tízezer lakosú kisváros számára ez óriási teher. Tanulva a győri példából más formában kötöttünk szerződést: a fürdőt működtető részvénytársaság vezérigazgatója lettem. Sikerült már az első évben hárommilliós nyereséget elérni, tavaly pedig már 200 milliós volt az eredmény (120 millió hiteltörlesztés átvállalása, 60 millió beruházás/ fejlesztés, 20 millió nyereség). Ezek után feltettem magamnak a kérdést: miért ne tudnának a fürdők is úgy működni, mint egy szállodalánc? Ekkor hoztam létre a Spa Hungary Holding Zrt.-t, amely ugyan nem a klasszikus értelemben vett holding, mert nem tulajdonol, de szervezeti szempontból igen. Jó szakembereket hívtam meg alkalmazottnak, illetve az igazgatótanácsba.

ttrend • Igaz, hogy az átvett fürdőkben komoly személycseréket hajtanak végre?

A holdingstruktúra előnye a közös beszerzés mellett a közös csúcsmenedzsment, a jóval olcsóbb cégvezetés. A fürdőkben „jó házmesterekre” van szükségünk, akik rendet tartanak, de stratégiai kérdésekben nem ők döntenek. Kaptunk sok támadást, de a lényeg: a tulajdonos dönti el, kivel kíván dolgozni. Korrekt szerződést adunk az önkormányzatnak: eredményt várhatnak tőlünk, de szakmai kérdésekbe nem engedünk beleszólást.

ttrend • Miért küzd a hazai fürdők többsége anyagi gondokkal?

Az egyik probléma, hogy az üzemeltetéshez évente átlag 5–600 millió forintos árbevétel kell, az itthon elfogadott, egy-kétezer forintos jegyárakkal számolva viszont ez csak magas látogatói létszám mellett valósulhat meg. A tömeg pedig gyorsan lelakja a létesítményt, idővel ráadásul a technológia is elavul, ezért 25 évente teljesen újjá kellene építeni minden fürdőt. A Széchenyi-terv elméletben a lehető legjobb volt, de nem küldtük el előtte a tervezőinket világot látni. Az önkormányzatok sem tudták, mit csináljanak a fürdővel, miután elkészült. Nincs fürdőigazgató-képzés – már dolgozunk a tananyagon. Kell persze mellé szálloda wellness-szolgáltatásokkal, de a gyógyászatért menjen át a vendég a fürdőbe. Óriási gazdasági jelentősége van egy-egy fürdőnek, rengeteg beszállítónak ad munkát, és 60–150 főt foglalkoztat.

ttrend • Mi a siker titka?

A holding előnyeit érvényesítjük a beszállítókkal szemben, egyesített erővel ráadásul hatékonyabb marketinget tudunk végrehajtani. A legfontosabb azonban, hogy jövőképet adunk az önkormányzatoknak. Nincs olyan gyógyszer, amely minden betegségre jó. Lehet gond a szemléletmóddal, a minőséggel, a struktúrával, a nyitva tartási idővel, a kihasználtsággal, a kommunikációval. Ha hét közben pang a fürdő, akkor vagy be kell olyankor zárni, vagy rehabilitációs programot kell kínálni. Mert az OEP-támogatás ugyan kevés, de folyamatos bevételt biztosít. Ezért nem vállalom el strandfürdők üzemeltetését: két és fél hónapos nyitva tartással (nálunk ilyen rövid a nyár) nem lehet nyereségessé tenni egy fürdőt. Ez a munka sok lemondást követel a kollégáktól, az autóink komplett kommunikációs irodák, ahol nyomtatni, szkennelni, faxolni lehet.

ttrend • További tervei?

Tarlós István felkérésére dolgozunk a fővárosi fürdők üzemeltetési programján. Vallom, hogy Budapest a világ fürdőfővárosa lehetne. Ez az egész országra igaz, a víz miatt érdemes idejönni egy-két hétre, erre épülhet rá a bor- és falusi turizmus, amire vonatkozóan most dolgozunk ki egy programot. Gyógyvizekben világelsők vagyunk: ennyi fajta gyógyhatású víz nincs máshol a világon. Fájdalmat enyhít, életminőséget javít a vizünk - így kell promotálni! Fontos lenne azonban tudományosan újra megalapozni gyógyvizeink gyógyító hatását. Tudományos központot tervezünk létrehozni, amely bevizsgálná a hazai gyógyvizeket, és a vizsgálatok eredményét szétküldené a világ összes fontos betegbiztosítójának. Ki lehet számolni, mennyivel olcsóbb a fürdőkúra, mint a gyógyszeres kezelés.

ttrend • Meddig bővülhet a holding?

Ameddig a menedzsment bírja. Épp a napokban nyitott meg hazánk első családi fürdője, a tatabányai, három hónap múlva indul az ötödik, a műemlékjellegű székesfehérvári Árpád fürdő. 15 önkormányzattal folynak a tárgyalások az ország minden részén, becslésem szerint év végére körülbelül tizenöt fürdőt fogunk üzemeltetni. Szlovákiából és Romániából is kaptunk felkérést, a szlovákiai létesítmény esetében ráadásul már a tervezés fázisába is bevonnának.

Iskolák: Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola
Nyelvek: olasz
Család: nős, két leánygyermek édesapja
Hobbi: kertészkedés, wellnesspihenés


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?