„Ideje útra kelnem, ha a narancssárgát látom”

A címben idézetteket David Cameron az évfordulóra készített filmben mondta, a látott narancs pedig az easyJet jellegzetes árnyalata. 20 éves a légitársaság; meghallgattuk, mit terveznek a következő évekre, megnéztük, mivel ünneplik a jeles napot lutoni bázisukon.

Egyebek mellett azzal az A320-assal, melynek törzsét több tízezer, a légitársaság desztinációin az utasok által lőtt mozaikszerűen elrendezett fotó díszíti. Talán ezen a gépen is utazik majd a brit miniszterelnök és családja is; ők csupán néhány az easyJet fedélzetén az elmúlt 20 év alatt fuvarozott 640 millió utasból. Vajon sejtette-e az alapító Sir Stelios Haji Ioannou 1995. november 10-ének „nyomorúságosan esős reggelén”, hogy már abban az évben 40 ezer utasa lesz két bérelt gépén Luton-Glasgow, Luton-Edinburgh útvonalon? Bizonyára volt jövőképe az európai légi piac liberalizálásának hajnalán, de annyira messze talán még az induláshoz szükséges 5 millió fontot hajózási vállalkozásából előteremtő üzletember sem ment volna, hogy 20 évvel később már várhatóan 68 millió utassal zárja az esztendőt.

Jelentős részük már az üzleti szférából kerül ki. Köszönhetően egyebek mellett annak, hogy a magát korábban „ügynökmentes övezetként” meghatározó fapados Európában elsőként paktált le a GDS-ekkel. Az eredmény 44%-os növekedés mellett 12 millió, zömében a KKV-szektorból kikerülő üzleti utas 2014-ben. Megtakarításuk utanként a hagyományosokhoz képest átlagosan 38% Carolyn McCall vezérigazgató elmondása szerint. Nem csak üzleti utazókból áll 74 százaléknyi visszatérő utazóközönségük. „Vannak, akik évente akár hatvanszor is repülnek velünk” - tájékoztatott Peter Duffy, az easyJet kereskedelmi igazgatója. Őket honorálná a 2016 elején induló törzsutas program. A Flight Club-hoz meghívásos alapon az évente legalább 10 oda-vissza utat fizető ügyfelek csatlakozhatnak. Cserébe egyebek mellett költségmentesen módosíthatják foglalásukat, neveket. Nem jár azonban továbbra sem üzleti váró a drágább jegyekhez; McCall szerint nincs rá igény.

Nem derült ki, van-e igény hosszú távú járatokra, az azonban igen, hogy az easyJet egyelőre nem tervez az óceán túlpartjára repülni. „Sok tennivaló vár még ránk Európában” - hűtötte le McCall a kedélyeket. Nem tudtunk meg sok konkrétumot arról a korábban a szaksajtó által meglebegtetett információról, mely szerint az easyJet ráhordana hagyományos légitársaságok tengerentúli járataira. McCall elismerte: folynak tárgyalások ez ügyben, de üzleti modelljükön nem kívánnak változtatni.

A fontolva haladás jellemzi a társaság magyar piaccal kapcsolatos terveit. Budapest egyelőre nem lesz bázis, és a desztinációk száma sem nő - válaszolta érdeklődésünkre Thomas Haagensen régiós igazgató. A meglévő útvonalakon viszont várható járatsűrítés, kapacitásbővítés. A budapesti forgalom jelentősebb részét továbbra is a szabadidős beutazók adják, míg az üzleti utazásban nagy a fejlődés lehetősége. A Haagensen által felügyelt régió legtöbb figyelmet kapó szereplője Németország, ahol ágazati pletykák szerint komoly változások történhetnek. Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója még szeptemberben nyilatkozta a Spiegelnek, hogy alakuló fapadosuk, a Eurowings és az easyJet partnerként működhetnek együtt a jövőben. Carolyn McCall a szülinapi bulin nem kívánt semmit sem hozzáfűzni Spohr szavaihoz, a Lufthansától pedig a bármi lehetséges válaszát kaptuk. Az összefogást indokolhatja, hogy a vetélytárs Ryanair - mint azt Kenny Jacobs, a Ryanair marketingért felelős vezérigazgató-helyettese a budapesti CEE Aviation konferencián újságolta - a német légi piac 15-20%-át tervezi kihasítani a következő öt év során.

Sok év telt el azóta, hogy easy-ék farmer árával egyező viteldíjakkal kampányoltak a Luton-Glasgow útvonalon. Bár az egy útra szóló jegyárak Duffy szerint ma 65 font körül mozognak, az induló árak azóta sem változtak, az L betűs farmer ára viszont időközben bő duplájára nőtt, Apropó farmer! Fennállása óta hatodjára vált uniformist az easyJet. A csinos kis kalapot is felvonultató szetten azonban messze túltekintenek: „okos” egyenruhát tesztelnek mérnökök és utaskísérők számára. Utóbbiak beépített mikrofonnal szerelt felsőiken ledek tájékoztatják az utast akár a repülési adatokról, vagy ha úgy éreznénk, hogy rossz gépre szálltunk, a járatszámot is megtudhatjuk a kisasszony villogó hasáról.


Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?