hirdetés
hirdetés

Kondenzcsík és hamufelhő

Az izlandi vulkánkitörés jól betett a világ légi közlekedésének.
hirdetés

Dollármilliárdok tűntek el a füstfelhőben, pedig hála istennek, nem a legrosszabb forgatókönyv jött össze. Az első napokban ugyanis úgy tűnt, akár hetekig is eltarthat a hamufelhő miatt elrendelt európai légtérzár. Még belegondolni is rossz, mi lett volna, ha több hétig, esetleg hónapig tart a bizonytalan helyzet. Egy londoni elemzőcég („angol tudósok?”) szerint az eseménysor hozzájárulhat az európai légi piac további konszolidációjához, amelynek egyébként legutóbbi eseménye a British Airways és az Iberia összeolvadása volt. A brit szakértők szerint három-négy légi konglomerátum alakulhat ki a kontinensen, és rajtuk kívül maximum a fapadosok rúghatnak még labdába. Érdekes elgondolás, pár éven belül kiderül, igazuk lesz-e. Mindenesetre a légi közlekedés, csakúgy mint a közúti, komoly kihívás elé néz. Amint azt a Napi Turizmus hírlevélben már megírtuk, idén az első negyedévben 74%-kal nőttek a kerozinárak, és semmi jel nem utal arra, hogy a jövőben olcsóbb lenne az üzemanyag. Ennek hatására óhatatlanul árat kell emelniük a légi szállítóknak, hiszen összes kiadásuknak minimum a harmadát költik „naftára”. Az üzemanyagárak persze a benzinkutakon is nőnek, ami a közúti közlekedés és szállítás költségeit is jelentősen növeli. Milyen jövő elé nézünk tehát? Utazni és szállítani a jövőben is kell majd. Ha túl drága lesz azonban a kőolaj, és ebből következően a kerozin és benzin, akkor remélhetőleg felgyorsul az alternatív üzemanyagok alkalmazásának kutatása. Ma még csodabogárnak tekintik a hidrogénnel, biogázzal, használt sütőolajjal működő járművek tulajdonosait, néhány év múlva talán végre nálunk is ez lesz természetes. Előbbutóbb meg talán megjelenik a piacon a biokerozin is.

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai