Magyar fejlesztő a kijevi repülőtéren

Dr. Farkas József, az Aerosvit légitársaság repülőtér-fejlesztési igazgatója a kijevi Boryspol nemzetközi repülőtéren

2hT: Ön korábban az LRI-nél dolgozott…

F. J.: Így van, ott voltam beruházási főosztályvezető. Persze, amíg még működött az LRI. Engem 2000 végén küldtek el, akkor, amikor kettévált a cég, és megalakult a Budapest Airport, illetve a Hungarocontroll. „Sajnos, nem tudnak tovább alkalmazni.” – állt a felmondólevelemben.

2hT: Számított rá? Vagy hideg zuhanyként érte?

F. J.: Tudtam, hogy nincs tovább. Hiába én irányítottam a „2B” terminál építését. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy 27 éves LRI-múlttal a hátam mögött az volt a hattyúdalom.

2hT: Úgy látszik, az ukránoknak jó ajánlólevél volt a magyar terminál megépítése, hiszen hatalmas munkára kérték fel ezek után.

F. J.: 2003 végén érkeztem Kijevbe, itt irányítom a Boryspol repülőtéren az Aerosvit légitársaság repülőtér-fejlesztési munkáit.

2hT: Mit csinálnak ott tulajdonképpen?

F. J.: A repülőtér idáig egyetlen utasforgalmi épületből állt. És mivel korábban, még a Szovjetunió idején kizárólag belföldi forgalmat bonyolított le, ennek igényeinek megfelelően tervezték. Most a meglévő épülethez két oldalról építünk egyegy új szárnyat. Az egyik oldalon a forgalmi előtér (repülőgép-állóhelyek) felől egy 350-400 méter hoszszú épületszárnyat építünk utashidakkal (csápokkal), a beérkező és az induló járatoknak. A másik oldalról, a város felől pedig az utasfelvételi épület (terminál) készül check-in pultokkal, útlevélkezeléssel, vámolási lehetőséggel, a biztonsági szolgálatnak megfelelően kialakított területtel és olyan üzletsorral, amely bárhol másutt megállná a helyét Európában.

2hT: Hol tartanak a munkálatokkal?

F. J.: Jelenleg megvan a szerződés a generáltervezővel, amelyet egy nemzetközi pályázat során választottunk ki, és egy spanyol cég nyerte el a munkát. Így az engedélyezési tender és kivitelezési terveket ők készíthetik.

2hT: Mikor kezdődhet az építkezés?

F. J.: Idén szeptemberben, és mielőtt megkérdezné, hogy mikor fejezzük be, inkább azt is elárulom: két lépcsőben tervezzük a munka végét. Az előzetes próbaüzem 2005 novemberében indulhat, és a következő év március végén adhatjuk át valójában a teljes utaskiszolgáló létesítményt a forgalomnak.

2hT: Kikkel dolgozik együtt? Más magyarok is érkeztek önnel Kijevbe?

F. J.: Nem, egyedül vagyok, a családom is otthon maradt Pesten. Olyan az elfoglaltságuk, hogy úgy döntött a családi kupaktanács: maradnak, inkább én utazom hozzájuk, amint tehetem. Különben is gyakran repülök haza, hiszen repülőtértémában oktatok a BME-n. De azt kérdezte, kik a munkatársaim: ukránok és oroszok a kollégáim, magyar egy sincs köztük. És mivel beszélek oroszul, a kommunikáció nem jelent problémát.

2hT: Végül hadd kérdezzem meg kedves Farkas úr, mindent összevetve most hogy érzi magát?

F. J.: Tökéletesen. Hiszen azzal bíztak meg, amihez igazán értek, és szeretem a munkám. Ráadásul olyan körülményeket biztosít az ukrán légitársaság számomra, amilyenekben az LRI-nél annak idején a hosszú évek alatt egyszer sem volt részem


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?