Magyar Vidék és Tájak Háza jönne létre a budai várban

A Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége (MTTSZ) szándékai szerint a vidék otthonaként, a régiók, megyék és kistérségek kirakatként a Magyar Vidék és Tájak Háza jönne létre a Várban, amely az elképzelések szerint évi 1,5-2,5 millió látogatóra számíthat.

A Szent György tér rendezése körül a tavaly elbukott EU-s pályázat óta csend van. Ebben a csendben decemberben váratlanul megszólalt a Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége (MTTSZ). Közös gondolkodásra hívta a palotanegyed intézményeit, a kulturális minisztériumot, a pártokat, az I. kerületet és az építészszakmai szervezeteket, hogy találják ki együtt, mi legyen a Szent György térrel és a várpalotával. Ők maguk le is tettek egy javaslatot, amely mentén az egyeztetés elindulhat.

Mint kiderült, az ismertetett koncepcióval tavaly maguk is pályáztak uniós támogatásra, a Várgondnokság pályázatától függetlenül, de űrlapkitöltési jogosultság hiánya miatt elutasították őket és anyagukat. Mivel azonban az elképzelésüket jónak tartják, nem akarják veszni hagyni, és most szélesebb kör bevonásával kívánják továbbfejleszteni. Céljuk az, hogy az új kormány elé már egy széleskörűen egyeztetett, kicsiszolt koncepciót tegyenek le.

Mint Szilvássy István, az MTTSZ elnöke elmondta, ők elsősorban nem építészeti megoldásokban gondolkodtak, hanem először a terület funkcióját találták ki. A vár déli részét kulturális és turisztikai „tematikus parkként” képzelik hasznosítani, fenntartani, és javasolják a „Budavári Palota nemzeti történelmi és kulturális park” létrehozását. Ennek része lenne többek közt egy őshonos növényekkel beültetett botanikus kert a várlejtőn, egy újonnan szervezendő palotafesztivál, valamint a Magyar Vidék és Tájak Háza.

Ez utóbbit a honvéd főparancsnokság épületében képzelnék el, és tulajdonképpen az országrészek bemutatkozó helye lenne. Ebben helyeznék el a magyar nemzeti szimbólumok és hungarikumok tárát, valamint az épület fogadószintjén a Budavári Palota látogató- és tájékoztató-központját. A Magyar Vidék és Tájak Háza évente 1,5 - 2,5 millió látogató fogadására rendezkedne be. A ház interaktív kiállítási termekben, multimédiás prezentációval mutatná be a magyar vidéket, tájakat, régiókat. A régi mesterségeket  ügyes mesterek mutatnák be, a hungarikumokat pedig meg lehetne kóstolni. Lennének még az épületben konferencia és protokolláris rendezvénytermek is. A kistérségek, megyék, régiók állandó képviseleti irodái a volt Karmelita kolostori épületben kapnának helyet.

A Magyar Vidék és Tájak Háza mint intézmény azonban nemcsak kiállítást rendez és üzemeltet majd, hanem ehhez kapcsolódóan élő, látványos, a szakmai és a nagyközönség részére szervezett térségi, tájegységi, illetve szakmai, tematikus bemutatókat, fejlesztési témájú előadásokat, kulturális, gasztronómiai "komplex" rendezvényeket is. Hetenként más-más programra kerülne sor. Az év ötvenkét hete a következők szerint alakulna:

  • 7 hét alatt kerül sor a hét régió és a tizenkilenc megye, a velük közeli kapcsolatban lévő adott határmenti magyarsággal együtt történő, bemutatkozására;
  • 40 héten át hetente három-négy kistérség és 
  • 5 héten keresztül a nemzetiségek mutatkoznak be.

A hét első napjaiban dominálnának a hivatalos szakmai programok, a hét második felében pedig a nagyközönségi programoké lenne a főszerep, amelyek helyszíne még kibővülhet a Várszínházzal. A sorrendet és a párosítást minden évben sorsolással döntenék el. 

Az MTTSZ elnöke elmondta, hogy tervükről mind a jelenlegi kormánnyal, mind a Fidesz szakértőjével egyeztettek, s mindkét részről támogatásra találtak. A településfejlesztők szövetségének elnöke szeretné, ha a budavári intézmények, a helyi önkormányzat, valamint az érintett szakmai szervezetek, kormányszervek és a parlamenti pártok részvételével létrejönne a Budavári Palota Fejlesztésének Szakmai Fóruma, melynek alakuló ülését január második felében tervezik összehívni. (nol.hu/Napi Turizmus)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?