Településmarketing konferencia és közpénz-menedzsment képzés a BGF-en

A fenti címmel rendezett konferenciát a Helyi Obszervatórium a Budapesti Gazdasági Főiskolával közösen április 9-én.

Az esemény egyik aktualitását az adta, hogy az Állami Számvevőszék és a BGF ősztől elindítja új, közpénz-menedzsment képzését. A főiskola nevében dr. Kriszt Éva rektor, az Obszervatóriumtól Dr. Kovács Róbert, míg az Önkormányzati Minisztériumból Szittáné Bilanics Erzsébet köszöntötte a résztvevőket. A konferenciát a plenáris előadások után szakmai kerekasztal-beszélgetések zárták, ahol a települések által gyakorlatban is hasznosítható megoldások kerültek szóba.

A BGF és az Állami Számvevőszék 2009 szeptemberében indítja el „Közgazdálkodás, közpénz-menedzsment” szakirányú továbbképzését. Sándorné Dr. Kriszt Éva, a BGF rektora az úttörőjellegű képzésről elmondta, hogy céljuk a korszerű elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező, közgazdálkodó szakemberek képzése.

Niklai Ákos „Összefogással a sikeres turizmusért” című előadásának bevezetőjében a turizmus nemzetgazdasági fontosságáról beszélt. Köztudott, hogy ember-igényes szektor lévén az idegenforgalom munkahelyteremtő képessége meghatározó és a GDP-hez való hozzájárulása (közvetlen és közvetett) Magyarországon is eléri a 8,5 százalékot. A KSH adatai szerint mintegy 400 ezer fő dolgozik a szektorban. Mivel a válság hatására a szabadon felhasználható jövedelmek csökkentek, az árverseny mellett a szakember szerint jelentős átrendeződés indult meg a turizmusban is. Magyarország tekintetében a legjelentősebb visszaesés a vidéki konferenciaturizmusban érezhető. Számos korszerű, vidéki szálloda a wellness mellett a hazai hivatásturizmusba invesztált, s az ipari visszaesésnek ezek a városok a követlen kárvallottjai. Niklai előadásának végén az összefogás pozitív példájaként említette a Sármelléki reptér újraindítását, ezzel is bizonyítva, hogy a közös cél érdekében való fáradozás soha nem hiábavaló, majd hozzátette, hogy ugyanezzel az elánnal lobbiznak a sokak által várt ÁFA csökkentés ügyében is.

Rudi Zoltán, az MTV volt elnöke előadásában az önkormányzatok, a marketing és a média kapcsolatát taglalta. A magyarországi viszonyok egyik hiányosságának a régiós adók kevés számát tartja. Míg Hollandiában 2000 rádióadó működik, itthon csupán 237, holott egy rádió üzemeltetése manapság már nem luxus. A helyi tévék száma is csupán 92 vagyis a regionális adók messze nem fedik le az országot, annak ellenére, hogy egy 2002-ben végzett kutatás szerint a vidéki emberek csupán 28 százaléka tájékozódik az országos csatornákból.

Jókay Károly a versenyképesség összetevőiről, ezen belül az országimázs valamint a városimázs szerepéről tartott prezentációt. 2005-ben Magyarország az országimázs listán a 21. helyet foglalta el. Ettől jelentősen eltér önképünk, mivel a magyar emberek országukat az előkelő 10. helyre sorolták. Érdekességképpen a csehek épp hogy befértek a harmincba, magukat pedig ötször jobbnak értékelték. Az index kiszámításakor figyelembe vették a turisták benyomásait, az ország márkás termékeit, külpolitikáját, kulturális kínálatát, hírességeit valamint a kommunikáció ás a vendégfogadás minőségét is. Szemben az országgal városimázs terén Budapest nem került a harmincas listára. Előadása zárásaként a szakember néhány sikeres külföldi példán vezette le a hatékony imázsfejlesztés lehetséges útjait.

Fehér Botond a 120 éves HYPO bank szakembere banki szemmel vizsgálta a települések pozitív imázsában rejlő gazdasági lehetőségeket. Kitért az országkockázati besorolás negatív hatásaira is, amelynek következtében a települések csak jelentős felárral juthatnak hitelhez. Hangsúlyozta, hogy a jelenlegi forráshiányos helyzetben egy település imázsa egyre jobban felértékelődik, ezért az önismereten alapuló, belülről jövő arculatépítés alapvető a fejlődéshez.

Sabján Katalin, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének nemzetközi titkára a 2008-ban kiírt pályázatok tapasztalatairól beszélt. Három témában (lakóhelyhez való kötődés, roma integráció és befektetők vonzása) 54 pályázat érkezett, amelyek közül a győztesek minden kategóriában 1 millió forintot nyernek. Az idei pályázatokat szintén három témában – Leader projektek, roma integráció és alternatív energiaforrások – október 15-ig kell benyújtani.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?