Újra terítéken a fekete szervezés

Május negyedikén újra előkerült a fekete utazásszervezés régóta húzódó témája a Országgyűlés Sport- és Turizmus Bizottságának ülésén. 

Az ülésen, amelyen részt vett Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdaságért felelős államtitkára is, Molnár Gabriella, a MUISZ elnöke tájékoztatta a résztvevőket a bejegyzett utazási irodákat és az utasokat egyaránt hátrányosan érintő fekete kereskedelmi tevékenységet végző utazásszervezőkről.

Molnár Gabriella tájékoztatójában kitért arra, hogy rendkívül kedvezőtlenül érinti a bejegyezett irodákat, hogy számtalan esetben lehet engedély nélküli utazásszervezők működésével találkozni. A 213/1996. (XII.23.) Kormányrendelet értelmében 1992 óta utazási irodai tevékenység engedéllyel folytatható. A működési engedély megszerzése szigorú feltételekhez, szakirányú felsőfokú végzettséghez, és kiutaztató tevékenység esetében vagyoni biztosíték felmutatásához kötött.

A feketén működő irodák tevékenységével az állam komoly adóbevételtől esik el, a fekete utaztatás az utazók számára pedig veszélyt rejt magában, mivel általában sem számlát, sem utazási szerződést nem kapnak, így jogorvoslati lehetőségük csökken. A szabályosan bejegyzett irodák jogosan sérelmezik, hogy minden ellenőrzés és szankcionálás csak őket érinti, a feketén kereskedőket nem.

A MUISZ elnöke elmondta, a szövetség mintegy 100 esetben tett már bejelentést engedély nélküli vállalkozásokról a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság felé, de bejelentéseinkre az esetek döntő többségében azt a választ kapják, hogy a hatóság nem tudja a szabálysértés tényét megállapítani, mivel nyomozati hatáskör hiányában nem tudnak hatékonyan fellépni a jogosulatlan utazásszervezés ellen. A MUISZ álláspontja szerint tehát elengedhetetlenül szükséges volna az ellenőrzési jogkör kiterjesztése. Ehhez nyilvánvalóan jogszabály-módosítás, vagy új jogszabály megalkotása szükséges, esetleg a szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII.28.) Kormányrendelet végrehajtásának hatékonyabb ellenőrzése.

Igazságtalannak és tarthatatlannak érzik azt a jogi szabályozást, mely szerint a jogosulatlan utazásszervezés szabálysértésének felső határa mindössze 100000,- Ft, idegenvezető részére 60000,- Ft, ugyanakkor a szabályosan, legálisan működő irodákkal szemben akár 1 millió Ft bírság is kiszabható, a tevékenysége felfüggeszthető, az iroda törölhető, sokkal csekélyebb mulasztások esetén is.

A feketén működő vállalkozások felderítése egyébként nem nehéz feladat, mindössze újsághirdetéseket kell figyelni, ahol utazási hirdetések jelennek meg az iroda neve, címe feltüntetése nélkül, csupán egy telefonszám megadásával, mutat rá Molnár Gabriella. 

Régi, jogos panasza az utazási irodáknak az is, hogy az általános és középiskolákban sítábor, városlátogatások, nyelvtanfolyamok szervezése kapcsán rengeteg „fekete szervezés” zajlik. Nem egy esetben tapasztalható, hogy az iskola által szervezett utakon több a kísérő, mint a tanintézethez tartozó diák.  A tanárok számlaadási kötelezettség és utazási iroda bekapcsolása nélkül végzik a veszélytelennek sem mondható utazásszervezést. Szövetség erre a tényre levélben hívta fel az oktatási tárca figyelmét, a válasz elutasító volt.

Sok esetben buszvállalkozások végeznek szintén jogosulatlanul utazásszervezést. A gépjármű nyilvántartások ellenőrzése alapján könnyen kimutatható lenne, hogy kinek a megbízásából, hová, milyen utazásokat bonyolítottak.

A legnehezebben felderíthető az idegenvezetők jogosulatlan utazásszervezése, elsősorban beutazó csoportok esetében. Az ilyen idegenvezetők a megrendelő külföldi partnerrel lelevelezik a csoport fogadását, a csoport minden szolgáltatást közvetlenül a szolgáltatónál fizet, az idegenvezető pedig behajtja a szolgáltatóktól a saját részére kialkudott jutalékot, természetesen adómentesen.

Szintén többször tett bejelentést az Idegenvezetők Szövetségével karöltve a „fekete idegenvezetés” ellen is a MUISZ. Elvileg az Európai Uniós irányelveknek megfelelően Magyarországon is szigorúan csak olyan személy végezhet idegenvezetői tevékenységet, aki előzetesen a megfelelő hivatalnak (pl. Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal) benyújtotta érvényes jogosítványát. Feltételezhető, hogy aki valamely országban már tett idegenvezetői vizsgát, az tudatában van felelősségének és nem járatja le saját magát és megbízóját, alacsony színvonalú városnézések, kirándulások megtartásával. Egy végzett idegenvezető általában veszi magának a fáradtságot, hogy ha nem ismer valamely országot, várost, akkor az utazás előtt megfelelően felkészül.

Természetesen jobb lenne, ha Magyarországon továbbra is csak itt végzett idegenvezetők dolgoznának, de mivel ez ellenkezik az EU irányelvekkel, tudomásul kell vennünk, hogy külföldiek is vezethetnek Magyarországon, de ezt csak a fentiekben leírt feltétellel tehessék, tehát szigorúan meg kellene követelni a jogosítvány bemutatását, hívja fel a problémára figylemet a MUISZ elnöke. Emellett pedig feltétlenül szükséges lenne az úgynevezett „látványossági lista” létrehozása, tehát olyan területek kijelölése, ahol továbbra is csak helyi idegenvezető mutathatja be a látnivalókat. Erre külföldön számos példa van, mint a velencei Szent Márk templom, a párizsi Notre Dame, stb.

A Nemzetgazdasági Minisztérium ez év márciusában meghirdette, hogy szigorú lépéseket tesz a fekete utazásszervezés felszámolására. A szövetség nagy örömmel fogadta a hírt. Jelenleg azonban azt tapasztalják, hogy a területileg illetékes Fogyasztóvédelmi Hatóságok csak a regisztrált, törvényesen működő irodákat ellenőrzik ismét csak, ráadásul meglehetősen vitatható színvonalon. 

A MUISZ úgy véli, tényleges fordulat csak konzisztens, összehangolt intézkedések útján érhető el a feketegazdaság ellen tervezett fellépésben. Szükségesnek tartják az egyértelmű jogi szabályozást, a felderítéshez szükséges eszközök megteremtését, a büntetési tételek arányos szigorítását és az eljárók szemléletének alapvető megváltoztatását.

Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdaságért felelős államtitkára ígéretet tett a szükséges lépések megtételére. Elmondta, a fekete kereskedelem visszaszorítása érdekében március elején vizsgálatot rendelt el a Minisztérium. A vizsgálat április végén lezárult, ennek eredményeit azonban még nem tudta az ülés résztvevői elé tárni. Amint az eredmények fényében be tudnak majd számolni a Minisztérium által tervezett konkrét lépésekről, újra előveszik a témát, tett ígéretet az államtitkár. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?