Három erdei vasút együtt, a turizmusért

A költségek csökkentésével, a bevételek növelésével, közös megjelenéssel és fejlesztésekkel igyekeznek még több turistát kiszolgálni a jövőben az Egererdő Zrt. kezelésében levő felsőtárkányi, szilvásváradi és mátrai erdei vasutakon.

Szeptember 1-jétől a három említett kisvasút egy szervezeti egységgé alakult - mondta a Turizmus Online-nak dr. Jung László, a társaság vezérigazgatója. Szilásváradi székhellyel önelszámoló üzemként hozták létre az erdészeti vasút üzemet. Az volt a céljuk, hogy ezáltal hatékonyabb gazdálkodást valósítsanak meg, közös arculatot alakítsanak ki és közös programokkal járuljanak hozzá a vendégek kikapcsolódásához. A cég kezelésében levő erdei vasutak közül a leghosszabb a felsőtárkányi, a leglátogatottabb viszont a szilvásváradi, ugyanakkor két ággal: Gyöngyös- Mátrafüred, illetve Gyöngyös-Lajosháza között szállítja az utasokat a Mátra Vasút.

A vezérigazgató azt is hangsúlyozta, hogy a felsőtárkányi kisvasúton 2010-ben 11.000, tavaly 12.200, míg az idei első félévben 9800 vendéget szállítottak. A Mátra Vasúton 2010-ben 48.000, az elmúlt évben 77.300, az idei első hat hónapban pedig 73.000 utas vonatozott. A legnagyobb számban változatlanul a Szilvásvárad-Szalajka völgyi kisvasúttal utaznak. Két évvel ezelőtt 160 ezeren, tavaly már 182 ezren és az idei első félévben 136 ezeren vették igénybe a szolgáltatásukat. Ezek az adatok arra utalnak, hogy 2012 év végéig kiemelkedő látogatottságra számítanak a három erdei vonalon.

Szilvásváradon az elmúlt évek során egy koncentrált kirándulóhely alakult ki, ahol a természeti szépségek mellett, az erdei vasút és a lovas turizmus egyaránt jelen van az idegenforgalmalomban - erősítette meg dr. Jung László. - Ezt mérlegelve jelentős infratrukturális fejlesztéseket valósítottak meg a komfortérzet javítására. Így alakították ki a nagy autóparkolót, továbbá a sétautat és a kisvasutat akadálymentesítették. Ezáltal nemcsak a kerekes székesek, hanem a babakocsival érkező családok is biztonságosan közlekedhetnek.

A kisvasút indító-, illetve a Szalajka völgy felé haladva az úgynevezett köztes állomását újjáépítették, a völgyben pedig a tájba illeszkedő végállomást létesítettek. Ott vasúti kitérőt is létesítettek, így egyszerre két szerelvény közlekedhet. Egy mozdonyt pedig átalakítottak, amely korszerű energiahasznosítással közlekedik. Ezek mellett Szilvásváradon az úgynevezett Villa Negratól a Glorier-tisztásig mészkő szegélyezésű utat építettek.

Az elmúlt időszakban a turisztikai attrakciókat is fejlesztették. Bővítették az erdei iskolára épülő programokat. A kisvasút indító állomásán például kézműves foglalkozásokra, rajzolásra, festésre teremtettek lehetőséget a csoportoknak. A szilvásváradi erdészet központi épületében pedig foglalkoztató termeket nyitottak, ahol az erdő növény- és állatvilágát, illetve az erdőben való viselkedés szabályait ismerhetik meg a látogatók. Interaktív bemutató bázist is nyitottak, ott szakemberek tájékoztatóiból ismerhetik meg az erdő életét az érdeklődők. Mindezek mellett a nagy hagyományokkal rendelkező erdészeti múzeumot is felújították.

Eközben a Mátra Vasutat is fejlesztették, miután 3, 2 kilométer hosszúságban egy új vonalszakaszt építettek a lajosházi végállomást követően egészen a Szalajka házig. A jövőben ott bemutatókat terveznek, illetve esőbeállókat is létesítenek a turistáknak. A felsorolt fejlesztésekre összességében 1,2 milliárd forintot költöttek. Ezekhez a pénzt sikeres pályázati támogatásokkal, önerővel és a tulajdonos segítségével biztosították.

Azt is megtudtuk, hogy az Egeredő Zrt. tervei között hosszabb távú, a turizmust segítő további fejlesztési elképzelések szerepelnek. Így például a "bakancsosoknak" kedvezve a kék túrához kapcsolódnak. Sőt a kék túra elmélete alapján kerékpáros útvonalat is jelölnek ki. A társaságnak a Mátrában és a Bükkben levő vadászházait a következő időszakban turistaházakká alakítják át, melyekhez istállókat is építenek, hogy a lovaglás iránt érdeklődőket is szolgálják. Ezek a házak egyébként segélyállomásokként is működnek majd, melyeket a legkorszerűbb infrastruktúrával szerelnek fel és autókkal megközelíthetők lesznek.


Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.