Dobogón a budapesti hotelek a régióban

Megjelent a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének legfrissebb Trendriportja.

  •  A hazai szállodákban februárban a vendégéjszakák száma a múlt évhez hasonlítva 3,2%-kal nőtt, ami lényegesen kisebb a januári 21,7% növekedésnél. A belföldi vendégéjszakák száma – feltehetően az infláció erősödésének tulajdoníthatóan – 10,9%-kal elmaradt a 2022 februáritól, illetve 15,2%-kal a 2019 februáritól, míg a külföldi vendégéjszakák száma 20,9%-kal felülmúlta a tavalyit, de 19,3%-kal kisebb a 2019 februárinál. A vendégéjszakák számának kis mértékű növekedése mellett a hazai szállodák országos szinten februárban 40,5 milliárd Ft bruttó bevételt értek el, ami 76,7%-kal nagyobb volt a tavalyinál, illetve 56,5%-kal a Covid válság előtti évben, 2019 februárjában elért bevételeknél is.
  • Februárban a múlt évhez képest a vendégéjszakák száma országos szinten 3,2%-kal nőtt, ami a Budapesti szállodákban realizálódott 18,1%-os növekedésnek tulajdonítható. A fővároson kívüli szállodákban 4,6%-kal, a Balaton régióban 13,1%-kal csökkent a vendégéjszakák száma.
  • Ugyanakkor érdemes megnézni, hogyan alakult a 2023 februári vendégéjszakák száma a szállodákban a koronavírus járvány előtti év, 2019 februárjához, valamint 2022-höz hasonlítva. Ezt az alábbi diagram szemlélteti: 

 

  • A hazai szállodákban regisztrált február havi vendégéjszakák megoszlását az alábbi diagram szemlélteti. Eszerint a tavalyi évhez képest a belföldi vendégéjszakák száma 10,9%-kal, a 2019. évitől 15,2%-kal elmaradt. A külföldi vendégéjszakák száma 2022. februárjához viszonyítva 20,9%-kal nagyobb, 2019-hez hasonlítva 19,3%-kal kevesebb lett. 

  

  • Az év második hónapjában az NTAK adatai alapján országos szinten összesen 786 szálloda üzemelt a 2022 februári 858, illetve a 2019 februári 931 hotellel szemben. A csökkenés egyik oka a koronavírus okozta bezárások, másrészről pedig az eltérő módszertan (2019-ben KSH, 2022-ben NTAK) miatti eltérések. 
  • 2023 februárjában a hazai szállodák teljes bruttó forgalma 40,5 milliárd Ft volt, ami 76,7%-kal nagyobb a tavalyinál, valamint 56,5%-kal meghaladta a 2019 februári bevételt is.
  • Budapesten a szállodák februári összes árbevétele 16,3 milliárd Ft volt. Ez90,5%-kal meghaladja a tavalyit és 43,8%-kal a 2019 évit is. A Balatoni régió szállodáinak első havi árbevétele 5,9 milliárd Ft volt, ami 63,8%-kal felülmúlta a múlt évit, illetve 84,5%-kal a 2019 februárit. A fővároson kívüli szállodák összes árbevétele februárban 24,2 milliárd Ft volt, ami 68,5%-kal több a múlt évinél, illetve 66,5%-kal a 2019 azonos hónapjában elértnél.
  • Az NTAK adatai szerint februárban országos szinten a szállodák szobafoglaltsága 46,9%, bruttó átlag szobaára 26.816 Ft, bruttó REVPAR mutatója 11.098 Ft, bruttó TREVPAR mutatója 20.158 Ft volt. A szobafoglaltság 7,2%ponttal nagyobb volt a tavalyinál, de 3,9%ponttal elmaradt a 2019 februáritól. A bruttó átlag szobaár 24,5%-kal felülmúlta a 2022 februárit, valamint 56,4%-kal a 2019 második havit. A bruttó REVPAR 41,4%-kal meghaladta a tavaly februárit, illetve 27,4%-kal a 2019 második havit. A bruttó TREVPAR 44,1%-kal nagyobb volt a 2022 februárinál és 20,9%-kal a 2019 második havinál.
  • Februárban Budapesten a szállodák szobafoglaltsága 53,5% volt, ami 11,2%ponttal nagyobb volt a tavalyinál, illetve 7,4%-kal elmaradt a 2019 februáritól. A bruttó átlag szobaár 29.307 Ft lett, ami 15,7%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 44,3%-kal a 2019 februárit. A bruttó REVPAR 15.083 Ft volt. Ez 46,3%-kal meghaladta a tavalyit, valamint 21,9%-kal a 2019 második havit. A 24.151 Ft bruttó TREVPAR 59%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 17%-kal a 2019 februárit.
  • Februárban a Balatoni régióban a szállodák szobafoglaltsága 43,4% volt, ami 4,7%ponttal magasabb a múlt év februárinál, de 1,4%ponttal elmaradt a 2019 évi eredménytől. A bruttó átlag szobaár 25.387 Ft volt. Ez 36%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 99,9%-kal a 2019 második havit. A bruttó REVPAR 7.759 Ft volt. Ez 45,3%-kal meghaladta a tavalyit és 36,2%-kal a 2019 februárit. A bruttó TREVPAR 16.534 Ft volt, ami 42,3%-kal nagyobb volt a múlt évinél, illetve 15,7%-kal a 2019 februárjában elértnél.

 

 

  • A bruttó átlag szobaárak, REVPAR és TREVPAR mutatók fentiek szerinti növekedésével kapcsolatban arra hívjuk fel a figyelmet, hogy ebben jelentős szerepe volt annak is, hogy 2023 februárjában, az MNB adatai alapján a 384,9 HUF/EUR átlag árfolyam 7,8%-kal gyengébb volt a 2022 februári 356,9 HUF/EUR árfolyamnál, illetve 21%-kal gyengébb volt a 2019 februári 318,1 Ft-nál.

A következő ábrán látható az elmúlt években a február havi bruttó átlag szobaár alakulása a hazai szállodákban:

 

 

  • Február végéig a hazai szállodákban összesen 2.278 ezer vendégéjszakát töltöttek el a vendégek, közöttük 1.106 ezer volt a belföldi, 1.171 ezer a külföldi. Az összes vendégéjszaka 11,9%-kal nagyobb volt a tavalyinál, de 14,4%-kal kevesebb a 2019 első két havinál. A belföldi vendégéjszakák száma 0,7%-kal elmaradt a 2022 évitől, illetve 10,7%-kal a 2019 hasonló időszakában elérttől. A külföldi vendégéjszakák száma 27%-kal felülmúlta a tavalyit, de 17,5%-kal elmaradt a 2019 hasonló két hónapjától.
  • Idén az első két hónapban a hazai szállodák összesen 84,1 milliárd Ft bevételt értek el. Ez 86,6%-kal nagyobb a 2022, illetve 59,4%-kal a 2019 első két hónapjában elértnél.
  • Február végéig szállodáink országos szinten 48,1% foglaltságot, 27.841 Ft bruttó átlag szobaárat, 11.007 Ft bruttó REVPAR-t és 19.672 Ft bruttó TREVPAR-t értek el. A kihasználtság 5,6%-kal nagyobb volt a tavalyinál és 0,8%ponttal a 2019 évinél.Az átlag szobaár 0,1% ponttal elmaradt a tavalyitól, de 52,8%-kal nagyobb lett a 2019 évinél. A REVPAR 54,8%-kal meghaladta a múlt évit és 27,8%-kal a 2019 évit. A TREVPAR 51,1%-kal nagyobb volt a tavalyinál és 21,2%-kal a 2019 évinél.
  • A budapesti szállodákban idén az első két hónapban a vendégek 905 ezer éjszakát töltöttek el, közöttük 156 ezer volt a belföldi, 749 ezer a külföldi. Az összes vendégéjszaka 27,7%-kal több volt a 2022 január-februárinál, de 18,2%-kal kevesebb a 2019 első két havinál. A belföldi vendégéjszakák száma 15,8%-kal felülmulta a tavalyit és 0,5%-kal a 2019 évit. A külföldi vendégéjszakák száma 30,5%-kal nagyobb volt a 2022 évinél, de 21,3%-kal a elmaradt a két évvel ezelőttitől.
  • A fővárosi szállodák az idei év első két hónapjában összesen 34,9 milliárd Ft bevételt értek el, ami 107,7%-kal felülmúlta a tavalyit és 49,6%-kal a 2019 első kéthavit.
  • A budapesti szállodákban február végéig a szobafoglaltság 49,6%, a bruttó átlag szobaár 30.805 Ft, a bruttó REVPAR 15.062 Ft, a bruttó TREVAR 23.767 Ft volt. A kihasználtság 11,1%ponttal meghaladta a tavalyit, de 7,5%ponttal elmaradt a 2019 évitől. Az átlag szobaár 24,7%-kal felülmúlta a 2022 évit, illetve 45,7%-kal a 2019 első kéthavit. A REVPAR 67,8%-kal nagyobb lett a tavalyinál, illetve 24,7%-kal a 2019 évinél. A TREVPAR 64,4%-kal nagyobb volt a 2022 hasonló hónapjaiban elértnél és 18,5%-kal a 2019 évinél.
  • A Balatoni régió szállodáiban február végéig a vendégek 328 ezer vendégéjszakát töltöttek el, közöttük 252 ezer volt a belföldi, 76 ezer a külföldi. Az összes vendégéjszaka 4,5%-kal elmaradt a tavalyitól, illetve 12,1%-kal a 2019 első két havitól. A belföldi vendégéjszakák száma 11,2%-kal kevesebb volt a 2022 évinél és 7,5%-kal a 2019 első két havinál. A külföldi vendégéjszakák száma 27,7%-kal felülmúlta a tavalyit, de 24,4%-kal elmaradt a 2019 évitől.
  • Január-február hónapokban a Balatoni régió szállodái összesen 11,9 milliárd Ft bruttó bevételt értek el, ami 67,1%-kal több a tavalyinál, illetve 84,3%-kal a 2019 első két havinál.
  • Az első két hónapban a Balatoni régió szállodáinak szobafoglaltsága 35,5% volt. Ez 2,2%ponttal nagyobb volt a múlt évinél, de 4,7%ponttal alacsonyabb a 2019 évinél. A bruttó átlag szobaár 26.018 Ft volt, ami 28,3% felülmúlta a tavalyit, illetve 81,9%-kal a 2019 első kéthavit. A bruttó REVPAR 7.695 Ft volt. Ez 54,8%-kal nagyobb volt a 2022 évinél és 33,8%-kal a 2019 évinél. A bruttó TREVPAR 15.938 Ft volt, ami 49,1%-kal nagyobb volt a 2022 évinél, illetve 16,9%-kal a 2019 első kéthavinál.
  • Országos szinten 2023 februárjában a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Egyesült Királyság 54 ezer (b.index: 141%), Ausztria 49 ezer (b.index:130%), Németország 47 ezer (b.index:126%), Románia 43 ezer (b.index: 155%), Csehország 43 ezer (b.index: 95%), Izrael 31 ezer (b.index: 195%), Olaszország 31 ezer (b.index: 167%), Szlovákia 29 ezer (b.index: 130%), Koreai Köztársaság 23 ezer (b.index: 218%), Ukrajna 19 ezer (b.index: 75%).
  • Budapesten 2023 februárjában a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Egyesült Királyság 51 ezer (b.index: 142%), Izrael 29 ezer (b.index: 192%), Olaszország 27 ezer (b.index: 190%), Németország 21 ezer (b.index: 122%),  Románia 16 ezer (b.index: 126%), Franciaország 15 ezer (b.index: 68%), Koreai Köztársaság 15 ezer (b.index: 231%), Ausztria 13 ezer (b.index: 109%), Csehország 12 ezer (b.index: 112%), Amerikai Egyesült Államok 12 ezer (b.index: 141%).
  • 2023 februárjában a fővároson kívüli szállodákban a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Ausztria 36 ezer (b.index: 139%), Csehország 30 ezer (b.index: 89%), Románia 27 ezer (b.index: 180%),  Németország 25 ezer (b.index: 129%), Szlovákia 21 ezer (b.index: 142%), Ukrajna 9 ezer (b.index: 85%), Koreai Köztársaság 8 ezer (b.index: 199%), Szerbia 6 ezer (b.index: 91%), Lengyelország 5 ezer (b.index:122%), Olaszország 4 ezer (b.index: 96%).
  • Februárban a hazai szállodákban 1,7 milliárd Ft értékű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek. Ez 9,7%-kal nagyobb volt a 2022 februárinál, illetve 42,3%-kal a 2019 második havinál. A szállodákban februárban felhasznált SZÉP kártyák értéke a belföldi bruttó szállásdíjbevétel 16,2%-át tette ki.
  • Február végéig szállodáinkban országos szinten összesen 3,5 milliárd Ft értékű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek. Ez 18%-kal több volt a tavalyinál és 55,4%-kal a 2019 első két havinál.
  • A nemzetközi STR riport szerint 2023 februárjában a közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 ország között a magyarországi szállodák nettó REVPAR mutatója volt a 2.  legmagasabb, 51,2€ (b.index: 158,9%). Magyarországot megelőzte Ausztria 60,3€ (b.index: 183,5%), követte Szlovákia 45,9€ (b.index: 192,9%), Lengyelország 44€ (b.index: 171,5%) és Csehország 38,6€ (b.index: 194,4%).
  • Az STR riport adatai alapján 2023 februárjában a vizsgált 27 európai ország között a magyarországi szállodák szobafoglaltságban (55,1%) a 13, nettó átlag szobaárban (92,9€) a 20. és nettó REVPAR-ban (51,2€) a 16. helyen végeztek.

Nettó REVPAR (EUR)

 

2022. február

2023. február

2023/2022

Budapest

32,8

51,6

157,6%

Pozsony

18,1

39,8

220,4%

Prága

16,6

40,1

241,4%

Bécs

24,2

52,5

217,4%

Varsó

26,7

54,3

203,3%

  • Ugyancsak az STR adatai szerint a vizsgált öt közép-kelet-európai ország fővárosai között a budapesti hotelek február havi 51,6€ nettó REVPAR mutatója volt a 3. legmagasabb.
  • Az STR riport szerint 2023 februárjában a vizsgált 35 európai desztináció, főváros között Budapest szállodái szobafoglaltságban 53,8%-kal a 23., nettó átlag szobaárban 95,9€-val a 24., nettó REVPAR-ban 51,6€-val a 25. helyen végeztek.

 Régiós előrejelzés

Az MSZÉSZ havonta végez országos felmérést a tagszállodák körében. 2023. március elején 139 adatszolgáltató tagszálloda töltötte ki a kérdőívet, mely alapján a szobafoglaltság előrejelzés a következő két hónapra az alábbiak szerint alakul.

MSZÉSZ régiók

előrejelzés

2023. márciusra

előrejelzés

2023. áprilisra

Balatoni régió

45 – 54%

51 – 60%

Budapesti régió

63 – 72%

70 – 79%

Dél-Alföldi régió

47 – 56%

53 – 62%

Dél-Dunántúli régió

32 – 41%

37 – 46%

Északi régió

45 – 54%

46 – 55%

Keleti régió

54 – 63%

59 – 68%

Nyugati régió

46 – 55%

50 – 59%

 Szállodanyitások

2023 február végéig Magyarországon 2 új szálloda nyílt meg: Palatinus Boutique Hotel, Pécs, 29 szobával és Boutique Hotel Gaia, Kecskemét, 30 szobával.

A teljes elemzést a csatolmányokban olvashatják. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.