Minden ember szereti a sört, legfeljebb még nem tud róla

A legfrissebb Fesztivál Insider című lapszámunkban részletesen foglalkozunk három népszerű fesztiválital -a sör, a bor s a pálinka - hazai helyzetével. Ami kimaradt, itt olvashatják, a többiért pedig itt tudnak előfizetni!

Globális trend a minőségi sörök iránti kereslet növekedése, amely kétségtelenül itthon is meghatározza a piacot. A magyar sörpiacon is folyamatosan nő a prémiumsörök forgalma, a szuperprémium termékek iránti kereslet pedig jelentősen élénkült az év első felében. Hazánkra az otthoni sörfogyasztás a jellemzőbb, amelynek aránya 65 százalék, szemben a vendéglátóhelyi fogyasztás 35 százalékával – tudtuk meg az Agrárminisztériumtól. Nem meglepő, hogy az elmúlt évek statisztikája szerint a nyári melegben nő a sörfogyasztási kedv, kánikula esetén nagyságrenddel több korsó sör fogy.

Kisüzem - nagyüzem

Az Agrárminisztérium adatai szerint a kisüzemi sörfőzdék száma folyamatos növekedést mutat, 2017-ben már 86 cég tevékenykedett a 2016-os 79-hez képest. Az általuk generált árbevétel is nő, a hazai piac meghatározó szereplőivé váltak a különleges minőségi sörök tekintetében. Ezek jellemzően hazai kézben lévő vállalkozások.

Bár a kisüzemi sörfőzés egyre népszerűbb, nem tudja megközelíteni a nagyüzemit, jelenleg csupán 2-3%-os a piaci részesedése. Ábrahám Máté, a The First The Craft Beer munkatársa szerint a kisüzemi sörfőzők további terjeszkedésének a nagy gyárak szerződései jelentik az egyik gátját. Jelenleg a nagy gyárak kizárólagos szerződéseket kötnek vendéglátóhelyekkel, így nem marad esélye, hogy azok kipróbáljanak egy kisüzemi sört.

A négy magyarországi nagy gyártó a szuperprémium, a prémium, a mainstream, az olcsó és az egyéb (gyümölcsös ízesítésű sör, alkoholmentes sör, búzasör stb.) kategória mindegyikében rendelkezik márkákkal. Knap Gábor (a Beerporn.hu sörmagazin főszerkesztője) szerint - bár folyamatos az új termékek megjelenése -, még mindig van hely az újabbaknak. A nemzetközi sörgyártó óriáscégeknél megfigyelhető, hogy ami működik a környező országokban, azzal sok esetben megpróbálkoznak itthon is, és fordítva. Például Szlovákiában kijött a Dreher Pale Ale-re hasonlító Šariš Ejl, de Lengyelországban vannak már olyan nagyüzemi sörmárkák, amelyek 6-8 féle sörtípust kínálnak, hasonlóan, mint itthon a Soproni Óvatos Duhaj termékcsalád, amelyből jelenleg négy féle van a piacon - IPA, APA, barna, és meggyes - szeptemberben pedig jön egy porter. A lehetőségek széles körűek, de persze ne várjuk, hogy egy nagyüzemi márka mondjuk sour ale (savanyú) sörrel jelenik meg - az nem tudna elterjedni széles körben - teszi hozzá Knap Gábor.

"Minden ember szereti a sört, legfeljebb még nem tud róla"

 – vallja Ábrahám Máté és hozzáteszi, hogy még mindig sokat kell edukálni a fogyasztókat. „Időt, energiát fordítani arra, hogy elmagyarázzuk, hogy az ale és a láger között mi a különbség, vagy az IPA és az APA között, mitől lesz egy sör sötét vagy világos. Ez szerintem a legtöbb ember fejében - aki csak fogyasztja a sört - nincs tisztázva" - mondja a szakember. A fogyasztók edukálásának jó eszköze az egyre népszerűbb főzdelátogatások/sörtúrák, ahol a csoportok megismerik a technológiai berendezést és megtudják, melyik sör milyen, miért olyan, és hogyan készül. "Például a legtöbb ember fejében még az is kérdés, hogy komlóból főzik- e a sört. Nem, komlót használnak fel hozzá, de malátából főzik. Vagy van, aki a főzőüstnél megkérdezi, hogy itt már van alkohol a sörben? Nem, az erjesztés során, abban a minimum 21 napban kerül bele, amikor erjed a sör" - teszi hozzá.

A vezetett főzdelátogatások egyre népszerűbbek hazánkban. A First ilyen programjai iránti érdeklődést mutatja, hogy míg tavaly év végén pénteken egy, szombaton pedig 1-2 csoport volt jellemző, már pénteken 2, szombaton 3. Sőt, általában már 1-2 hétre előre betenek a helyek.

"Edzett" fogyasztók

Belvárosi Sörfesztivál sajtómegjelenésein is dolgozó Knap szerint a fesztivál látogatói "söredzettek" voltak. Ezt jól mutatja, hogy egy New England IPA-t választottak a fesztivál sörének, ami az IPA-közt is speciális kategória: gyümölcsös és igen komlós sörtípus. Fontos még, hogy nem csak megszavazták, hanem szívesen (és sokat) fogyasztották is a látogatók.

Knap Gábor szerint a hazai sörfogyasztók el vannak kényeztetve abból a szempontból, hogy milyen sörtípusok és milyen minőségben érhetőek el. A magyar TOP főzdék termékei minőség és változatosság szempontjából is a világ élvonalába tartoznak. Az újabbnál újabb főzetek egy része ugyan csak időszakosan érhető el, de biztosítja a változatosságot 

Alapanyag

"Bízom abban, hogy a lokális felé kezdenek el húzni. És nem az lesz az elsődleges gondolat, hogy ha jó sört akarok inni akkor az cseh vagy német esetleg amerikai. Hanem az a gondolat is előjön, hogy a magyar az jó, és a helyit támogatom" - mondja Ábrahám Máté. 

Jelenleg Magyarországon egy malátázó cég van Dunaújvárosban, de csak nagy gyáraknak ad el. Komlótermesztéssel csak kis privát kezdeményezésekben találkozni, ez csupán néhány saját főzetre elegendő. A támogatási rendszer alakulásával várhatóan könnyebbé válik a hazai komlótermesztés helyzete. Élesztő tekintetében pedig itthon is kezdenek megjelenni azok a pici cégek, melyek különböző törzsekből élesztő szaporítást helyben végzik el, és nem Dániából vagy mondjuk USÁból kell rendelni.

Zöldülő söripar

Knap Gábor szerint a környezettudatosság forró téma a söriparban, mivel egyre erősödő a politikai és társadalmi nyomás a fenntarthatóságra. Itthon például csökkentik a sörgyártáshoz felhasznált víz mennyiségét, de még bőven van mit tenni. Például az üvegvisszaváltási rendszer fejlesztésével.

A Belvársosi Sörfesztivál ebből a szempontból előremutató volt a műanyagmentességgel. Ehhez hozzá tartozik, hogy a prémium (sör)fogyasztó nem szeret műanyag pohárból inni. A borfesztiválokon ez már régóta megoldott, itt volt az ideje, hogy egy sörös fesztivál tegye le a voksát a műanyagmentesség mellett.   


Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.
Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból

Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból 

A nagykóstolón több mint húsz Kárpát-medencei pincészet mintegy ötven borával ismerkedhetnek meg a látogatók.
Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején

Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején 

Ismét megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven.
Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon

Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon 

Ismét a Kincsem Parkban gyülekeznek a legjobb mozgó street foodosok.
Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc

Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc 

A McDonald’s jelentős forgalomcsökkenést jelentett be az idei első negyedévre vonatkozóan.
Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata

Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata 

Új séf, új étlap, új élmények.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.