Álomliget: kulturális és termál komplexum a Városligetben

Nagyot gondoltak a Városliget ma is meghatározó kulturális intézményeinek vezetői, igaz, ezt már megszokhattuk, hiszen rendre olyan fejlesztés-ötletekkel rukkolnak elő, amelyek nem pusztán intézményeik, és végső soron az oda látogatók érdeke, hanem fővárosi, országos és európai szinten is jegyezhető, ikonikus jelleggel bírnak.

Termékfejlesztés és márkaalkotás: élményelemek világszínvonalon
Az elmúlt esztendőben indult sorozatunkban olyan projekteket mutattunk be, amelyek a turizmus szemszögéből is meghatározó jellegűek és várhatóan a 2014-es évben meg is nyitják kapuikat. A CET, a Parlament új Látogatóközpontja, a Várkert, majd a BKK villamos beruházás után, most a 2018-ra megújuló Városliget és a Múzeum Negyed a téma, amely idegenforgalmi és nemzetgazdasági szempontból is rendkívüli jelentőségű.

A minidesztináció

Azzal is kezdhetnénk, hogy na, végre! Ha a budapesti turisztikai fejlesztési koncepció (2012—2017) fiókban is hever pillanatnyilag azzal, hogy az azt kidolgozó marketingszervezet (BTDM, majd BFTK) igencsak takaréklángon kénytelen működni, forrás szinte nincsen a marketingfeladatokra, mégis a turizmus-desztináció menedzsment koncepcióban megfogalmazott, és Budapestre nagyon is igaz, minidesztináció-gondolat most újra felbukkanhat, sőt erőre is kaphat. Az „Ugorjunk” címet kapott szakmai anyag nevesíti a főváros azon gócpontjait, amelyek kiemelt fejlesztésével, az egyes városrészek önmagukban is tartalmasabb és tematizált minidesztinációként járulhatnak hozzá a sikeres Budapest márka megalkotásához.

A TDM-gondolat alapja a Budapesten a kerületek és az egyes vonzerő-csoportosulások bevonása a közös fejlesztési és marketing munkába. Melyek ezek a pontok? A Budai Vár (kultúra, panoráma, örökség, gasztronómia, programok), Belváros (ld. előzőek és szórakozás, shopping), Városliget (szabadidő, rekreáció, kultúra, szórakozás), Óbuda (mint a város északi kapuja), Budafok-Nagytétény (bor, kultúra), MÜPA/Nemzeti Színház (prémium kultúra). Ha már a Főváros tehetelen a turisztikai fejlesztés motorjaként működni, a Városliget most némi kormányzati és jelentős Uniós forrással, de mindenképp ügyes módon, az egész város hírnevét öregbítheti.

2in1

Számos Sz-betűs attrakciónkkal már az élvonalban vagyunk, elég, hacsak a Sziget, a Szimpla, a Szépművészeti vagy a Széchenyi neve hangzik el; de az igazi márkaépítés csak most következhet. Ez a terv arra tesz most kísérletet, hogy együtt jelenítse meg a magas szintű, prémium kultúrát és a gyógyvízre épülő egészségturisztikai vertikumot. A párosítás tökéletes, és az amúgyis 2in1 arculattal megjelenő Budapest ebből csak profitálhat, ha úgy sikerül a beruházást végigvinni, hogy a zöldterület továbbra is a kisgyerekesek által kedvelt Ligetet jelenthesse.

A fejlesztés komolyan átalakíthatja a Városliget jelenleg ismert képét. A Kós Károly sétány forgalomcsillapításával Baán László nem várná meg a beruházás végét, de felmerült egy termálhotel építése is a Széchenyi Fürdő mellett. Ez utóbbi a bevonni szánt magántőkét képviseli – a privát befektetőknek ugyanis a projektben nagy szerepet szánnak. A befektetőkkel kapcsolatban a projekt miniszteri biztosa, a Szépművészeti igazgatója hangsúlyozta, hogy ez a PPP nem olyan PPP lesz, mert itt „a magántőke a saját rizikójára fektet be”. Így épül majd például termálhotel a Széchenyi fürdő mellé.

A nagyberuházás a számok tükrében

Költségvetések:
Múzeumi Negyed: 70 milliárd forint
Városliget fejlesztése: 50 milliárd forint
Összberuházás: 120 milliárd forint
A pályázat előkészítésének, benne a Városliget felmérésének költsége: 154,4 millió forint

Összehasonlításként néhány, a közeljövőben megvalósuló nagyberuházás büdzséje:
Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés (2014—2015): 42 milliárd forint
Várbazár (2014): 8,5 milliárd forint
Rudas Fürdő családi élményfürdő részleg és panoráma étterem (2014): 1 milliárd forint
A Perlement látogatóközpontja (2014): 782 millió forint

Mérföldkövek:
A Szépművészeti Múzeum térszint alatti bővítésének lefújása: 2011
A Múzeumi Negyed fejlesztési periódusa: 2014—2018
A Városliget hosszú távú fejlesztési koncepciója: 2014—2021
2013. június 30. nemzetközi pályázathoz szükséges koncepció összeállítása
2013 közepe: elhelyezési tervpályázat

Turistaszám növekedés:
Az új Városliget vonzereje nyomán tervezett turistaszám növekedés (2018): 1—1,5 millió fő

A koncepcióért felelős miniszteri biztos: Baán László

A fejlesztési csomag

Új országos raktározási és restaurálási központ épül, valamint a Szépművészeti Múzeum Román csarnokának felújítását is beszorítják a budapesti Múzeumi Negyed 70 milliárdosra nőtt költségvetésébe. Az Ötvenhatosok terére szánt komplexumra még idén ötlet- és tervpályázatot írnak ki, az eredményt 2014 tavaszán hozzák nyilvánosságra. Ez befolyásolhatja az elmúlt évtizedekben valóságos városi legendává lett csarnok, a Román csarnok sorsát is, ezért is különösen fontos, hogy a kormány most elkötelezte magát a felújítás mellett.

A Szépművészeti Múzeum nagy történelmi csarnokainak legdíszesebbje a második világháború óta nem látogatható, a rossz állapotú termet festményraktározásra és a nagyméretű gipszmásolatok tárolására használják, bár a körülmények nem épp ideálisak. Az akkorihoz képest a célok nem változtak: a Román csarnokot újra kiállítási helyiségnek szánják, elsősorban a Szépművészetivel egyesült Nemzeti Galéria középkori szárnyasoltárainak otthont adva. A terem felújításának költségeit 2,5—3 milliárd forintra teszik. A jelenleg itt levő gipszgyűjteményt, amely főként középkori és reneszánsz műtárgyak másolataiból áll, a főigazgató egy vidéki múzeumban látná a legjobb helyen.

Több szakember már a Szépművészeti évekkel ezelőtti, 2011 februárjában lefújt bővítésével kapcsolatban azt nehezményezi, hogy a háttérkapacitások régóta szükséges fejlesztése helyett a látogatók kényelmét szolgáló beruházásokra megy a pénz. Az Országos Raktározási és Restaurálási Központ, amelyet az egykori Szabolcs utcai kórház állami tulajdonban levő telkén építenének fel, válasz lehet ezekre a kifogásokra, egyben helyet kínál a Nemzeti Galéria Szépművészetiénél nagyságrendekkel nagyobb gyűjteményének befogadására.

Az új Múzeumi Negyed intézményei:
Néprajzi Múzeum
Magyar Fotográfiai Múzeum
Magyar Építészeti Múzeum
Magyar Zene Háza új intézmény
Új Nemzeti Galéria
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

A korábban bejelentetteknek megfelelően, az új Múzeumi Negyedben öt épületben hat intézmény kap majd helyet. Ide költözik a Kúriának visszaadott Kossuth téri épületéből a Néprajzi Múzeum, itt kap új otthont a 2012 elejével munkatársai többségét és országos közgyűjteményi státuszát elvesztő Magyar Építészeti Múzeum. A Magyar Fotográfiai Múzeum Kecskemétről költözne a fővárosába, de a jelenlegi kiállítóhelyet a város továbbra is fotográfiai célokra tartaná fenn.

A Magyar Zene Háza néven futó új intézmény funkciója június végéig véglegesül. Közös épületet kapna a negyedben az Új Nemzeti Galéria, valamint a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum. Az ide kerülő intézmények a magyar kultúra nemzetközileg is elismert művészeti területeit reprezentálják. Az is biztos, hogy az új múzeumok nem egy tömbben helyezkednek majd el, hanem a parkba ágyazva, a Liget különböző pontjain, bár főként az Ötvenhatosok tere környékén. Az intézmények részletes koncepcióját a február végén felállt munkacsoportok készítik majd el.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?