Az első fecskék

A marketingben régóta ismert a co-branding fogalma. A megfelelően kiválasztott, együtt megjelenő márkák erősítik egymás imázsát. A hazai idegenforgalomban eddig alig alkalmazott módszer bevezetésével a közelmúltban két légitársaság is megpróbálkozott.

Idén a nyár végén illetve ősszel két légitársaság és két bank döntött úgy, hogy közös hitelkártya kibocsájtásával összekapcsolja márkáját. Augusztus 1-jétől igényelhető a Malév - Citibank hitelkártya, október 18-ától pedig a Lufthansa és a Magyar Külkereskedelmi Bank (MKB) közös hitelkártyája. A plasztiklapok birtokosai - a klasszikus hitelkártyás szolgáltatások igénybe vétele mellett - vásárlásaikkal gyűjtheik a légitársaságok mérföldjeit. "A Citibank a klasszikus hitelkártyák piacán piacvezető, ismertsége viszont a hagyományostól eltérő értékesítési stratégiája miatt csak 30 százalék körül mozgott. Úgy láttuk, új távlatokat nyithat egy olyan hiánypótló termék, amely plusz szolgáltatásainak köszönhetően jól eladható, a Malév ismertsége pedig segítheti a Citi jobb megismerését is" - mondta Juhász Attila, a Citibank marketingkommunikációs vezetője. Az elérni kívánt ügyfelek száma több tízezer. Bár a kártyát csak néhány hete lehet igényelni, elégedettek az eredményekkel.

Ezt persze borítékolni lehetett: a termék nagyon komoly médiatámogatást kapott; aki Budapestről vagy ide repül Malév-géppel, az ki sem kerülhette. A hagyományos médiamegjelenések mellett kommunikálják backlight plakátokon Ferihegyen, hirdetik a Horizonban, hoszteszek szórólapokat osztogattak a repülőtéren. Stratégiai együttműködést kötöttek utazási irodákkal, így megjelenhetnek azok hirdetési felületein. "A Citibank mindig a direkt értékesítés híve volt, így próbál minél több ügyfelet szerezni, nem pedig új fiókok nyitásával, mint a legtöbb bank. Ezért nagy szerepet kap a Citibank Online internetes és a CitiPhone Banking telefonos kiszolgáló rendszer" - foglalja össze stratégiájuk lényegét Juhász. A bank nem jár teljesen ismeretlen terepen; 1999-ben már volt co-branding együttműködése az akkori Westellel, amely beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Ezután a Generali és a SMART pontokat gyűjtő Shell partner-hitelkártya következett. A Citibank további társmárkás együttműködéseket is tervez.

Szárnyakat kapnak

A közös megjelenés Németh Krisztina, a Malév kommunikációs vezetője szerint előnyös a légitársaságnak és a törzsutasainak is, hiszen plusz szolgáltatáshoz juttatják ügyfeleiket, bár az eltelt idő kevés az eredmények értékeléséhez. A Lufthansánál már két éve felvetődött a társkártya magyarországi bevezetésének gondolata, de akkor késett a Swiss-integráció lebonyolítása miatt. A Lufthansának globálisan több társmárkás együttműködése is van. Idénre érett be annyira a dolog, hogy tendert írtak ki az érdeklődő bankok számára. "Azért választottuk éppen az MKB-t, mert hozzánk hasonló módon viszonyul az ügyfeleihez. Mindkettőnknek fontos a minőségi szolgáltatás és az ügyfelek elégedettsége" - - magyarázza Tamás Andrea, a Lufthansa regionális marketingmenedzsere. A Lufthansa kampányában szeptember közepétől már kommunikálta a kártyát, és vannak is érdeklődők. A közös megjelenés célja az ügyfelek számának növelése, illetve annak biztosítása, hogy a légitársaság törzsutas programja, a Miles & More tagjai plusz szolgáltatáshoz jussanak.

Mi a co-branding?

A marketingben régóta ismert a co-branding (társmárka) fogalma. A megfelelően kiválasztott, együtt megjelenő márkák erősítik egymás imázsát. Szerencsés, ha a két márka filozófiája hasonló vagy jól kiegészíti egymást. A közös fellépés lehetővé teheti többek között a márka ismertségének növelését, a piaci részesedés növelését és újabb célcsoportok megszólítását. Spanyolországban és Indiában például a VIVA TV és egy bank bocsátott ki speciális, közösen márkázott bankkártyát. A VIVA megbízásából készített tanulmány szerint ez már jövőre Magyarországon is megvalósulhat. A VIVA a megkülönböztető jegyeket teszi hozzá a bank által alkotott termékhez, elsősorban a márkanevét, amely a bank számára is nagyon fontos fiatalok között a "legcoolabb" imázzsal bír.

A világ egyik legnagyobb co-brandingjének éppen az American Airlines - Citibank együttműködés számít. Magyarországon az eddig viszonylag legjobban ismert társmárkás megjelenések között a Multipont vagy a SuperShop pontgyűjtő kártyákat lehet említeni, amelyek több márkát kapcsolnak össze. Előbbi esetében a partnerek az OTP, a Mol és a Fotex-csoport üzletei, utóbbi esetében pedig a Kereskedelmi és Hitelbank, az OMW, a Plus, a Kaiser's és az OBI.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?