A rossz ízű tömegborok ideje lejár

A legfrissebb Fesztivál Insider című lapszámunkban részletesen foglalkozunk három népszerű fesztiválital -a sör, a bor s a pálinka - hazai helyzetével. Ami kimaradt, itt olvashatják, a többiért pedig itt tudnak előfizetni!

Csökkenő borfogyasztás - egy kicsit a sör is hibás

Országos tendencia, hogy évente 1-2 literrel csökken a borfogyasztás. Nálunk is van olyan terület, ahol ez érezhető, kompenzáljuk más területek bevonásával - bizonyos szegmensben csökken, de összességében növekszik a forgalmunk, ez viszont a korábbinál nagyobb erőfeszítést igényel - tudjuk meg Kathona Krisztiántól, a Borháló alapítójától. "Az izgalmas, kézműves sörök nem voltak jellemzőek 10 évvel ezelőtt. Ma már, hogy sok helyen, könnyen elérhetőek ezek a termékek, enek mi is megérezzük a hatását, a fogyastók ezeket is szívesen kipróbálják" -teszi hozzá

Hajdu Zoltán, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának szakmaközi részlegvezetője elmondta, a magyar bortermelés a termékkört és a minőségi skálát tekintve is rendkívül széles. Az a mennyiség, ami az elmúlt évek során a fogyasztásból "kiesett", inkább az alsóbb minőségű kategóriákat érinti. A magasabb minőségű termékekre egyre nagyobb az igény. Az elmúlt években folyamatosan csökkent a külföldről behozott bor menyisége is, az import összértéke azonban jóval kisebb mértékben változott − köszönhetően annak, hogy jóval kevesebb lédig bort, ellenben magasabb árú palackozott termékeket hoztak be – mondta Hajdu.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa szerint a szőlő- és borágazati stratégia célkitűzése a piacképes, fenntartható szőlő- és bortermelés. Egy-egy borvidék több, mint szőlőtermelési övezet: egyúttal turisztikai fogadóterület is.

"A szüreti időszak a borhoz vonzza az embereket, sokan látogatják ilyenkor a borvidékeket, és sok külföldi borfesztiválon is szerepelnek ilyenkor magyar borok. A mi birtokunk is hetente részt vesz külföldi bornapokon ebben az időszakban" - mondja Makai Gergely, aTokaj Hétszőlő Szőlőbirtok borásza és a Vindependent elnökségi tagja, aki a Vindependent Öko Szekció felelöse.

A Vindependent azért jött létre, hogy a magán, családi birtokok érdekeit képviselje, mérettől függetlenül: a tagok között egész kicsi birtokok ugyanúgy jelen vannak, mint a nagyobb, akár 100 hektárt elérők is. A tagság szinte az összes magyar borvidéket lefedi, az ismert, nagy nevű és presztízsű borászatoktól egészen a még felfedezésre várókig, hiszen a szakma megfelelő érdekképviselete mindenkinek fontos. Az Egyesületnek jelenleg 67 tagja van, és folyamatosan bővül.

Makai Gergely szerint hatalmas munkát végzett a borszakma az utóbbi harminc évben, már minden borvidékünkön tudunk kiemelkedő borokat készíteni, több borvidékünk neve mára már a minőség záloga. A belföldi és a külföldi fogyasztók is értékelik ezt a változást. Felnőtt egy olyan fogyasztó réteg, aki csak minőséget és egyedit hajlandó fogyasztani, keresik és értik a különböző borvidékeket, fajtákat, bortípusokat.

A magyar fogyasztók árérzékenyek, nagy mennyiségben nem könnyű "drága" borokat eladni itthon, de az árérzékenység pozitív hatása, hogy nagyon sok, jó minőségű, jó ár-érték arányú bort lehet kapni hazánkban, ami segítheti az igényes borkultúra további térnyerését. Azt gondolom, hosszú távon csak jó minőséggel lehet versenyezni, a rossz ízű tömegborok ideje lejár - mondja Makai.

Szeretjük a hazait

A HNT 2017-ben készült 1500 fős mintán végzett reprezentatív kutatásából kiderül, amagyar fogyasztók előnyben részesítik a hazai borokat a külföldiekkel szemben: a borszeretők közel háromnegyede (74%) egyáltalán nem iszik külföldi bort. A külföldi borok mennyiségi aránya az összfogyasztás 10%-át sem teszi ki.

"Hazánkat bortermelő ország révén teljesen elkerülik a külföldi trendek. A hazai fogyasztók is és turisták is a saját borainkat preferálják, a hazai termelők és kereskedők pedig természetesen ehhez igazodnak" - mondja Pátzay István, a Veritas Borkereskedés tulajdonosa, majd hozzáteszi - "Elsősorban a magyar borokra koncentrálunk, hiszünk a magyar pincészetekben, a magyar borokban. A világtrendeket figyeljük és a klasszikus, ismert, nagy borvidékeket, bortermő régiókat is szívesen bemutatjuk a partnereinknek."

A kelenföldi és a budaörsi Borháló üzletek tulajdonosa, üzletvezetője szerint "nem feltétlenül kell, hogy magyar piac együtt mozogjon a nemzetközi terendekkel, mert szerintem a magyar borokat alapvetően a magyar piacnak kell eladni" - mondja Nagy Beatrix, aki azért megemlít olyan törekvéseket is, amelyekben megjelennek a nemzetközi trendek. Ilyen amikor egy Savignon Balanc készítésénél az új-Zélandi módszer, stílus, ízvilág visszaköszön a hazai gyakorlatban is. Emellett egyre inkább ott van a piacon az argentín malbec vagy a francia shiraz magyar megfelelője is.

"Édes, egy kis édes?"

A már említett HNT kutatás szerint vendéglátóhelyeken átlagosan a bormennyiség 13%-át fogyasztjuk. Összességében közel azonos az édesebb és a szárazabb borok mennyiségi fogyasztása. Az édes és félédes borokat azok választják szívesebben, akik ritkábban bontanak palackot. Akik többet boroznak, nagyobb arányban fogyasztanak száraz, félszáraz bort.

Nagy Beatrix, náluk a fogyasztók egyre inkább a száraz borokat keresik, de erre rá is segítenek az eladás során. "100-ból 95-en úgy jönnek be, hogy száraz bort szeretnének inni, vagy meg lehet őket győzni arról, hogy a gyümölcsös, friss, könnyű reduktív bor tud annyit, mint egy félédes vagy félszáraz. Ha megkóstolja, akkor szívesen választja azt a jövőben"-mondja az üzletasszony és hozzáteszi: az vált nehezen, aki kifejezetten tokajit keres. A tapasztaltabb vásárlók céltudatosan választanak, a kezdőbb fogyasztók pedig szívesen fogadják a segítséget. 

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsnak szakmaközi részlegvezetője szerint az utóbbi évek jellemzője, hogy az organikus termelési módszerek, a biogazdálkodás egyre nagyobb teret nyernek. A borpiacon továbbá egyedi érdekességként megjelentek olyan termékek is, mint pl. az alkoholmentes bor vagy a narancsbor. Utóbbi termék készítésével egyelőre csak néhány termelő foglalkozik. Alkoholmentes bor készítésére egyelőre nincs jogszabályi lehetőség itthon, ez a termék egyelőre még extremitásnak számít Magyarországon, de a jövőben egészen bizonyosan nagyobb teret fog kapni a hazai piacon is – véli Hajdu Zoltán.

Pátzay István, a Veritas Borkereskedés tulajdonosa szerint a minőségi italok esetében árérzékenyek a magyar fogyasztók, de nem olyan mértékben, mint az alacsonyabb árpontú termékeknél. Az tapasztalja, hogy a biodinamikus borok után egyre nagyobb az érdeklődés, de még nincs hajlandóság többet fizetni érte. 

Makai Gergely is úgy véli, egyre többen keresik itthon is az organikus borokat, bár ebből a szempontból nagyon le vagyunk maradva, itthon nagyon szűk még az a réteg, aki tudatosan biobort vásárol, holott a nyugat-európai fiatalok több, mint harmada kifejezetten keresi az ilyen tételeket. Ugyanakkor trendi a borral foglalkozni, érteni hozzá, ételekkel párosítani és felkeresni helyben a termelőket. Ez elősegíti a prémium borok előretörését és azt, hogy az igazán egyedi stílusok kiemelkedjenek.

Mikor mit?

Hajdu Zoltán szerint elsősorban az év végi ünnepeknél fogy több bor, hiszen kiváló ajándék. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának 2017 évi országos piackutatásának eredményei szerint ajándékba általában a hétköznapokon fogyasztott borokénál jóval magasabb árút szoktunk választani.

Páczay István tapasztalatai alapján minden alkoholos italra igaz, hogy az év vége kiemelkedő a fogyasztás tekintetében. Borok esetében is megfigyelhető szezonalitás: nem esik jól magas alkoholú, tanninban gazdag borokat inni a rekkenő hőségben. Ez a könnyű borok időszaka, különösen, ha alkalmas arra az ital, hogy fröccsé váljon. A komolyabb vörösborok időszaka az ősz és tél.

Nagy Beatrix egyetért azzal, hogy minden időszaknak megvan a jellemzője: ősszel és télen a vörösborok (azok közül is főleg a villányi és szekszárdi), tavasztól őszig pedig fehérborok és rozék fogynak jobban a Borhálóban. Az elmúlt évek trendjei mentén a könnyű, illatos fehérborokat keresik (mint az Irsai Olivér), rozék esetében nem a pincészet, hanem a gyümölcsösség számít, és egyre népszerűbbek a bubisok is: a gyöngyözők, a habzó borok, pezsgők prosecco-k. Ennek megfelelően szinte minden borászat készít már bubis bort - teszi hozzá Nagy Beatrix.


Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.
Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból

Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból 

A nagykóstolón több mint húsz Kárpát-medencei pincészet mintegy ötven borával ismerkedhetnek meg a látogatók.
Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején

Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején 

Ismét megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven.
Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon

Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon 

Ismét a Kincsem Parkban gyülekeznek a legjobb mozgó street foodosok.
Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc

Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc 

A McDonald’s jelentős forgalomcsökkenést jelentett be az idei első negyedévre vonatkozóan.
Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata

Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata 

Új séf, új étlap, új élmények.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.