Emlékvonat indul az Isonzóhoz

Az Isonzó front főbb magyar vonatkozású emlékhelyeit meglátogató, zarándoklat jellegű négy napos vasúti körutazás indul július 20-án az isonzói csata századik évfordulójára az első világháború centenáriumának alkalmából.

A Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatok és Háborús Kegyeleti Főosztálya, az Indóház Közlekedési Lap- és Könyvkiadó, a Nagy Háború Kutatásáért Közhasznú Alapítvány, a Budakeszi Kultúra Alapítvány és a MÁV Nosztalgia Kft. szervezi a vasúti körutazást, melynek beharangozó közös tájékoztatóját február 24-én, kedden tartották a Nyugati pályaudvar Királyi várótermében.

A tájékoztatón elhangzott, hogy a résztvevők vasúton utaznak el Magyarországról, a konkrét helyszínekre viszont autóbusszal viszik el őket. Az emlékúton többek között Gorizia (Görz), illetve Nova Gorica városa, a Visintini magyar kápolna meglátogatása mellett a Doberdó fennsíkján a Monte San Michele-t is meg lehet tekintetni. Ezen kívül Redipuglia olasz, Fogliano és Solkan osztrák-magyar temetői is szerepelnek a programban. A résztvevők felkeresik a Kolovrat-gerincen kialakított szabadtéri emlékhelyet, Kobaridban (Caporetto) a háborús múzeumot és az osszáriumot, valamint Tolmin (Tolmein) Loče osztrák-magyar katonatemetőjét. A központi megemlékezés a tervek szerint a körutazás utolsó napján, július 23-án a szlovéniai Štanjel osztrák-magyar temetőjében lesz. Az Isonzó Expressz 2015 nevű különvonat érinti azokat a szlovén és olasz településeket, helyszíneket, ahol magyar katonák harcoltak. A július 20. és 23. közötti körutazás különvonata az I. világháborús olasz front déli szakaszára viszi az emlékezőket, célja s küldetése az egykori háborús hadszínterek felkeresése, tisztelgés a hősi halottak magyarjainak emléke előtt.

Kun Szabó István vezérőrnagy, a Honvédelmi Minisztérium társadalmi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára az eseményt üdvözlő beszédében elmondta, hogy a Honvédelmi Minisztérium örömmel vállalt részt az eseményben, melynek fővédnöke a honvédelmi miniszter. Mint mondta, a magyarság számára az óriási veszteségek miatt gyászos, szomorú emlékeket idéz az Isonzó és a Doberdó történelmi-földrajzi fogalma, azonban ezek a helyszínek nem egy elvesztett csata színterei, hanem a súlyos veszteségek ellenére a magyar katonai helytállás jelképei is. Az Isonzónál és a Doberdón a korabeli Magyarország területéről kikerülő katonák a legnehezebb körülmények között védték az akkori közös hazát, az Osztrák-Magyar Monarchiát. Az Isonzó és a Doberdó a magyar köztudatban általuk és miattuk vált fogalommá.

Dr. Töll László ezredes, a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatok és Háborús Kegyeleti Főosztály főosztályvezetője szerint azt is szolgálja az utazás, hogy ezeknek a hősöknek az emlékezetét és tiszteletét visszaállítsuk méltó helyükre. „A halálban testvérekké váltak” elnevezésű középiskolai történelemverseny győztes csapata, annak felkészítő tanára, és a verseny lebonyolítását végző főiskolai tanárok, valamint további tizennégy ember, összesen huszonkettő személy zarándokúton való részvételét a díjak megfizetésével támogatja.

Schvéd Norbert, a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezető igazgatója a praktikus információkat osztotta meg a sajtó képviselőivel. Mint mondta, ez az esemény öt szervezet együttműködésének köszönhetően jön létre. Az „Isonzó Expressz 2015” nevű különvonat a négynapos programsorozat keretén belül érinti azokat a szlovén és olasz településeket, illetve emlékhelyeket, ahol magyar katonák harcoltak a Nagy Háborúban. Az utazás résztvevőinek elszállásolása Nova Goriciában lesz, háromcsillagos szállodában. Az egyes helyszínek megközelítése a vasúti kiutazás után autóbuszokkal történik. A látogatók kalauzolását idegenvezetők, a témában jártas történészek előadásaival kapcsolják össze. A hadtörténelmi előadássorozat egyébként már az elindulás után, külön e célra alkalmas vasúti kocsiban el is kezdődik. Az út során hagyományőrzők mutatják be a korabeli felszereléseket és fegyvereket, valamint az egyes helyszíneken díszelgési feladatokat is ellátnak, közreműködnek a megemlékezések ünnepélyessé tételében.

Hámori Ferenc, az Indóház Közlekedési Lap- és Könyvkiadó Bt. ügyvezetője elmondta, hogy az Indóház dokumentálja az Isonzó Expressz útját, állomásait, eseményeit (kiadandó úti album összeállítását), valamint úti filmet készít a négynapos eseményről. Szerkeszti és frissíti az általa létrehozott www.isonzoexpressz.hu weboldalt.

Pintér Tamás, a Nagy Háború Kutatásért Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke elmondta, hogy a zarándokút állomásainak meghatározásához szükséges szakmai koncepciót és a zarándokút sikeres megvalósításához szükséges tudományos, történész szakmai támogatást biztosítja. Történeti kiadványokat jelentet meg, a zarándokút során szakmai előadásokat tart, az egyes helyszíneken (Görzi vár, Monte San Michele, San Martino, Kolovrat gerinc) szaktörténészek közreműködésével bemutatja a terepet, a harcok emlékeit, felidézi a magyar vonatkozású eseményeket, fogadja és vezeti a zarándokúton résztvevők buszos kiscsoportjait.

Az osztrák-magyar haderő keretei között az Isonzó-front minden szakaszán harcoltak a korabeli Magyar Királyság területéről kiegészített alakulatok. Egyes területek, mint pl. tolmeini hídfő némely pontja (pl. a Mrzli vrh magaslat), a Doberdó-fennsík, vagy 1917 őszén a Monte San Gabriele védelme döntően magyar kiegészítésű alakulatok kezében volt.

A korabeli Magyarország legjelentősebb városai, Budapest, Debrecen, Székesfehérvár, Nagyvárad, Szeged, Temesvár folyamatosan itt harcoló házi ezredei mellett az ország sok más területéről is érkeztek ide csapatok hosszabb-rövidebb időre. Az itt küzdő alakulatok azonban olyan súlyos veszteségeket szenvedtek – egy-egy csata során néha állományuk felét, kétharmadát is elvesztve –, hogy a saját hadkiegészítési területükről nem tudták pótolni a veszteségeiket, ezért folyamatosan más alakulatoktól is vezényeltek ide csapatokat a kiegészítésükre. A Magyarország minden területéről vezényeltek katonákat az Isonzóhoz. Így került például a Doberdóra és szenvedett 1916 nyarán sebesülést Erdély későbbi híres püspöke, Márton Áron is, akit eredetileg a székelyudvarhelyi 82. gyalogezredbe soroztak, de századával együtt a temesvári 61. gyalogezred kiegészítésére vezényeltek.

Elhangzott még, hogy a Budakeszi Kultúra Alapítvány részt vesz a szlovéniai Isonzó völgy szakmai programjának kialakításában, koordinálja a felkeresendő kegyeleti helyszínek rendbe tételének, tájékoztató táblák állításának szervezését, egyeztet és együttműködik az érintett szlovén hatóságokkal és szervezetekkel a HM TKHKF-el egyeztetve, gondoskodik a szlovén kapcsolatok bevonásáról a program szervezésébe, lebonyolításába.

Jelentkezni a MÁV Nosztalgia Kft.-nél lehet (www.mavnosztalgia.hu).


Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.
Már közlekedik a Tisza-tó sebesvonat

Már közlekedik a Tisza-tó sebesvonat 

Egynapos túrához is ideális a menetrendje.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.