Európai kampány indul az utasok jogairól

Itt a nyár, sokan tervezik, vagy már rég eltervezték, hová mennek nyaralni az idén. Legyen szó akár külföldi, akár belföldi kikapcsolódásról, fontos tudni, milyen jogok illetnek meg bennünket. Az utazással kapcsolatos európai uniós jogok eddig a vasúti és légi közlekedésre terjedtek ki, az elmúlt időszakban azonban két új területtel bővült a kör, a vízi és buszos utazásokra vonatkozó szabályozással.

A hazai légi utasok 78%-a nincs tisztában a repüléssel kapcsolatos jogaival, ez az arány a második legmagasabb Európában. Az utasok kétharmada nem is gondol arra, hogy tömegközlekedésre váltott jegyével bizonyos jogok illetik meg, melyek figyelembe vétele a szolgáltató kötelessége. Az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatósága (DG MOVE) által frissen indított kampány célja az utazóközönség tudatosságának növelése.

Ebből az alkalomból Magyarországon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ (ECC) június 26-án a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren tart információs napot. A budapesti információs nap célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a repülőgépes utazások folyamán milyen jogok illetik meg az utasokat állampolgárságtól és a járatot üzemeltető cég székhelyétől függetlenül, emellett milyen lépéseket tehet és kihez fordulhat a károsult.

„Számos alkalommal fordulnak hozzánk utasok külföldi vállalkozásokat érintő, határon átnyúló panaszaikkal, a csomagok elvesztésétől a járattörlésig, a buszos utazásoktól a repülőgépes esetekig. Az Európai Fogyasztói Központ közbenjárásával az elmúlt években több száz utas kapta meg az őt jogosan megillető kártérítést. A tapasztalatunk azonban általánosan az, hogy az utasok nem ismerik a jogaikat, vagy a lehetséges procedúrától megriadva nem tudják, vagy nem akarják érvényesíteni azokat. Az Európai Fogyasztói Központ éppen ezekben a helyzetekben tud ingyenesen segíteni, amennyiben az érintett külföldi vállalkozás az EU valamely tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos.” – mondta dr. Kriesch Attila, az Európai Fogyasztói Központ vezetője.

Siim Kallas közlekedésért felelős alelnök az utasjogok népszerűsítését célzó kampánnyal kapcsolatban kifejtette, hogy „a legtöbb embernek a várva várt nyári utazás, a nyaralás a lehetőség, hogy kiszakadjon a hétköznapokból, és megérdemelten pihenhessen. Annak érdekében, hogy mindez zavartalanul, stresszmentesen történhessen az Európai Unió egységes, az összes közlekedési eszközre kiterjedő szabályozási rendszert épített ki. E jogok népszerűsítésére irányuló kampány ars poeticája, hogy a jól informált utasok tudatosan, proaktívan képesek jogaikat érvényesíteni.”

A kampány célja, hogy az utasok Európa szerte tudatos fogyasztóként érvényesítsék jogaikat, ebben segít például a DG MOVE által közzétett, „Utasjogai mindig kéznél” fantázianevű, több mobilplatformon is elérhető telefonos alkalmazás is. A 22 nyelven elérhető applikáció segítségével gyorsan megtalálhatjuk jogainkat, ahogy azt is, hogy kit kereshetünk fel panasz esetén. Mindez négy mobilplatformon érhető el: Apple iPhone és iPad, Google Android, RIM Blackberry és Microsoft Windows Phone 7. 

Emellett egy weboldal is a rendelkezésünkre áll, mely az összes közlekedési eszközre kiterjedő jogokat tartalmazza. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?